V stredu ráno viacerí udia, ktorí bežne do práce cestujú vlakom, zostali radšej doma. Dôvod bol jednoduchý. Kvôli výstražnému šeshodinovému štrajku železniiarov si v tento de nechceli komplikova život.
„Protestujeme proti zámeru ruši niektoré regionálne železniné trate. Nevidíme v tom význam, žiadne šetrenie, skôr stratu. udia prídu o zamestnanie a vôbec neveríme, že to prinesie nejaký prospech,“ informoval nás Pavol Barát, vedúci výkonného pracoviska na železnici v Nitre. „Rušením tratí je najviac postihnutá práve nitrianska správa železniných tratí a stavieb. Veríme, že vláda si to ešte rozmyslí,“ vlieval iskierku nádeje do skleslých duší okolostojacich železniiarov.
Poda návrhu Železninej spolonosti sa má v Nitrianskom kraji ruši 252 kilometrov tratí. Štrajkujúcich prišli podpori aj železniiari, ktorí mali v stredu po službe, i niekokí vodii Slovenskej autobusovej dopravy.
„Štrajkujeme poda lánku 37 Ústavy Slovenskej republiky, kde je štrajk definovaný ako vyjadrenie obanov, na ktoré majú právo a nemá im to kto zakazova, alebo štrajk zruši,“ argumentoval Stanislav Bakoš, predseda odboru dopravného mechanizaného strediska Nitra. Poukázal, že rušenie tratí poškodí nielen železniiarov, ale aj širokú cestujúcu verejnos. Upozornil, že plošné rušenie spojov povedie k následnému zdevastovaniu jednotlivých železniných úsekov, lebo tieto zostanú bez údržby.
„Myslíme si, že je len správne, ke sme sa rozhodli štrajkova. Dúfame, že nás v tomto úsilí podporia aj najvyšší predstavitelia štátu,“ rozhovoril sa o zložitej situácii. Zrušením osobnej prepravy na tratiach v Nitrianskom kraji príde o zamestnanie minimálne sto železniiarov. Z dopravného a mechanizaného strediska patriaceho pod správu Nové Zámky pôjde o 80 udí a len na trati Zbehy - Radošina príde o prácu šes sprievodcov a vlakvedúcich a rovnaký poet rušovodiov.
„Obviujú nás, že máme vysoké platy. Môžem však všetkých ubezpei, že radoví železniiari nezarábajú viac ako 9-tisíc korún. Ak sa hovorí o priemere 15-tisíc, tak niekto musí zarába 70-tisíc. My to však nie sme,“ reagoval jeden z prítomných na rôzne vyhlásenia o nadpriemerných zárobkoch.
Štrajk sa zaal o 3. hodine ráno a trval do 9. hodiny. Prvým spojom, ktorý v stredu opustil nitriansku železninú stanicu, bol osobný vlak do Leopoldova s odchodom o 9.27 hodine. O 9.45 h vypravili alší vlak smerom na Prievidzu.
„V úseku Nové Zámky - Prievidza bolo „zmeškaných“ devä osobných vlakov, v smere Nitra - Leopoldov šes, na Prievidzu devä a Radošinu tri,“ informoval nás o ranných spojoch prednosta železninej stanice v Nitre Ma-rián Vao. Dodal, že niektoré spoje osobnej a nákladnej prepravy sa do pôvodného grafikonu vrátili až po viac ako desiatich hodinách.
Na Slovensku sa v piatok pred polnocou doprava opä zastavila na všetkých železniných tratiach. Dôvodom bolo nesplnenie požiadaviek železniiarov na ponechanie pôvodných grafikonov. Nový štrajk však už má podobu asovo neobmedzeného protestu. Oproti predchádzajúcemu sa pravidlá nezmenili. Zastavila sa všetka osobná i nákladná železniná preprava. Rovnaké zostali aj požiadavky odborov - zastavi rušenie osobnej dopravy na dráhach Železníc SR. Poda najnovších informácií by sa mala zabezpei nákladná doprava minimálne pre strategické podniky, o obnovení osobnej dopravy sa bude stále rokova.
Ondrej Sivák