Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) zápasí s priestorovými problémami. Ako uviedol predseda Milan Belica, v niektorých kanceláriách sedí aj po pä zamestnancov. V súasnosti ich je celkom 108, organizaná štruktúra uvažuje s potom 125. Prijímajú sa pos-tupne, poda toho, ako úradu pribúdajú nové kompetencie.
Najnovšie sa stal NSK zriao-vateom štyroch nemocníc s poliklinikou druhého typu - v Komárne, Šali, Leviciach a Topoanoch. Ich zadlženos presahuje iastku 720 miliónov korún. Celý rozpoet NSK je pritom iba 998 miliónov korún, ku ktorým by malo z rezervného fondu vlády pribudnú alších 20-25 miliónov. Na budúci rok prejde na samosprávny kraj ešte cestné hospodárstvo, o je poda Belicu rovnaký, ak nie väší problém ako nemocnice.
Predseda poukázal aj na nedostatky v legislatíve, spôsobené konfliktom zákonov. „Sme vene konfrontovaní – niekedy dvomi a niekedy dokonca tromi zákonmi. V súasnosti si úrad robí ich inventarizáciu. Chceme aktívne vystupova voi zákonodarnej moci, aby nezrovnalosti odstraovala.“
Najakútnejším problémom je však v týchto doch plánované rušenie osobnej železninej prepravy. V Nitrianskom kraji ide o vyše 270 kilometrov tratí. „Bude to ma vemi negatívny dopad na sociálne a ekonomické parametre kraja, prehbia sa regio-nálne rozdiely.“ Belica vyjadril obavu, že v budúcnosti bude nasledova aj rušenie nákladnej dopravy.
„Zostanú tam pomníky vybudované ešte za Márie Terézie – železniné násypy a rozobrané koajnice.“ Pritom poda nedávno zverejneného rozboru, ktorý robila prestížna európska inštitúcia, sa má územie Slovenska do roku 2015 z hadiska prepravy tovaru štvornásobne predimenzova. Rušenie tratí vyznieva aj z tohto pohadu nelogicky.
Miriam Hojušová