Igor Holka z Nitry tvrdí, že je zlý taneník. Rytmus napriek tomu cíti a vyjadruje ho hudbou. Ako uite Základnej umeleckej školy v Nitre uí bicie. Vo vonom ase robí pre žiakov kurzy afrického bubnovania. Vytvorili orchester pozostávajúci výlune z bubeníkov. Považuje ho za jediný svojho druhu na Slovensku. V jeho názve je kvapka recesie: KGB – Klub geniálnych bubeníkov. „Neviem o tom, že by u nás bubnovali v orchestri štrnásroní hudobníci, z ktorých je asi polovica dievat. Vždy mám rešpekt pred ženou, ktorá hrá na bicie. A v Európe to nie je ojedinelé,“ hovorí Holka, absolvent dvoch konzervatórií, v Bratislave a Žiline.
Orchester otváral Divadelnú Nitru, objavuje sa na vernisážach a sprievodoch mestom. Naposledy sa tešil záujmu poslucháov na koncerte v Starom divadle v Nitre. Zneli tam tradiné pesniky, ktoré sú pre obyvateov západnej Afriky udovými. Hrajú sa pri rozliných príležitostiach, ako pri svadbe, pri obradoch za lepšiu úrodu i za dáž. Vyjadrujú slnko, energiu a silu prírody. Holka by sa rád dostal do Afriky, aby nasiakol tamojším prostredím. „Hudobníka takáto skúsenos ovplyvní. Preto chodia Japonci, výborní technickí hrái, do Európy študova klasiku. To isté je aj v bubnovaní,“ vysvetuje. Umelecká škola má bubny, ale nie originálne. Tie sú vyrobené rune, pri zmene poasia vydávajú iný zvuk a sú dos drahé.
Niektorí posluchái prišli na koncert iba zo zvedavosti. Príliš dlho poúva bubny sa môže zda zaiatoníkovi ažké. No postupne si táto hudba nachádza priaznivcov. Rytmus však poda Holku pôsobí na každého - lovek sa zane húpa alebo kýva hlavou. Podstatné je, že sa uvoní a odreaguje aj bez toho, aby vedel, že v africkom bubnovaní sa hrá niekoko taktov naraz. „Zo žiakov nemusia by profesionálni hudobníci, ale staí, ak z nich budú dobrí posluchái hudby,“ uzatvára Holka, ktorý plánuje so žiakmi študova rytmy Latinskej Ameriky. Láka ho aj projekt, v ktorom by zaznela africká i slovenská udová hudba. - bej -