ovedzme v očakávaní majstrovstiev sveta vo futbale. Rozhodujú sa, i voli pôjdu a koho budú voli. Voba je súasou osobného udského rozhodovania, ktorá súvisí s osobnou zodpovednosou a hodnotovým systémom. Rozhodovanie ovplyvuje osobná skúsenos s vobami a výberom kandidátov, ktorá chýba u prvovoliov,“ povedal psychológ Pavel Csáder z Nitry.
Voliov poda motivácie možno rozdeli do troch skupín. Najväšiu skupinu priahuje k volebnej schránke priradenie k takzvanej referennej skupine, ktorú možno prirovna k politickej strane. Jednotlivec sa chce k niekomu hlási, alebo chce k niekomu patri. Je to druh sociálnej siete, ktorá poskytuje loveku istotu. Druhá skupina udí ide voli preto, že cíti nevyhnutnos zúastni sa na verejných veciach. Tretia skupina zasa verí, že vo-bou nieo zmení.
Voli musí ma dos informácií, ktoré podrobí analýze a rozhodne sa. Málo udí si uvedomuje, že sa rozhoduje o vážnych veciach týkajúcich sa existencie štátu. Väšina vníma len informácie o stranách, škandáloch, nedotiahnutých kauzách, asto mediálne zdeformovaných, a to je málo.
Z predvolebného množstva informácií si lovek pamätá pä až desa percent. Sú to slovné výroky politikov, slogany, vízie, ktoré nemusia by vždy pravdivé. Unikajú však dôležité veci ako neverbálne správanie, gestikulácia a dojem z politikov. Vo vyspelej demokracii sú to napríklad stretnutia a dialógy politikov pred obrazovkou.
Politická reklama je asto nekultúrna, dravá a neetická, o je problém európsky. Obana úelovo dezorientuje a manipuluje. Voliovi chýba pomôcka – výsledky testovania politických strán. Ak má málo pragmatických informácií, siaha po emóciách. Emotívne posudzovanie je nebezpené, ak zostane len na emocionálnej úrovni. Malo by pokraova v racionálnom zhodnocovaní.
„Všimnite si, ako sa mení dizajn politických strán. Obraz VPN bol stotožovaný s obrazom undergroundu. Veda politikov z bývalej VPN dnes na billboardoch vidie vzhadné ženské tváre. Pripomína to však obchodnú taktiku, poda ktorej pekná žena predáva výrobok. Nespochybujem tým intelekt týchto dám. Tímy politikov sa tak ale zviditeujú a vizuálne menia svoje postoje - od budajky prešli k bankovej elegancii,“ povedal Csáder.
Slová a billboardy voliovi nestaia. Rovnako ani mítingy ovplyvnené psychózou. Najlepším zdrojom informácií je poda Csádera in. iny strán sú v spolonosti istým spôsobom zafixované a nesúvisia s predvolebnou kampaou.
Každý oban od volieb oakáva nieo iné. Na otázku, o by mal oban oakáva od volieb, psychológ odpovedá: „Jasnú formuláciu programov politických strán, disciplínu politikov, kontrolovatenos a transparentnos krokov.“
- bej -