Asi tridsa gréckokatolíkov oslavovalo v chráme svätého Štefana na Párovskej ulici v Nitre Vekú noc. „Naše obrady zobrazujú umuenie, smr, zmtvychvstanie Ježiša. Tajomstvo viery je to isté ako u rímskokatolíkov, iné je však jej vonkajšie vyjadrenie,“ hovorí správca farnosti Peter Pavol Karo.
Na Veký piatok vyšiel von kaz s pláštenicou, teda plachtou, na ktorej je zobrazený Ježiš. Poda východnej obyaje obchádzal chrám, akoby obchádzal hrob, a potom do symbolicky uložil mtve telo Ježiša. V nedeu sa zasa konal obrad vzkriesenia, poas ktorého veriaci tri razy obchádzali kostol. Obradom v staroslovienine sa prizerali obyvatelia sídliska.
Do kostola, v ktorom sa celá liturgia okrem kázne spieva, obas nakuknú aj udia iného vyznania. Kaz asto vyvracia ich domienky, že prišli do pravoslávneho chrámu: „Sme katolíci východného obradu, ktorý priniesli na územie Vekej Moravy svätý Cyril a Metod. Náš obrad je podobný ako pravoslávny, no modlíme sa povedzme ako katolíci za rímskeho pápeža Jána Pavla II.“ Vysvetuje im, že rímskokatolíci si aj tam môžu splni povinnos nedenej svätej omše a svätého prijímania.
Románsky kostol v barokovom kabáte z 11. storoia je najstarším stánkom v užívaní Gréckokatolíckej cirkvi na Slovensku. Jeho základy sú však poda archeológov staršie. Vnútorné vybavenie je jednoduché. Medzi svätyou a loou sú naznaené fragmenty starej kresby. Ako zvláštnos kaz vyzdvihuje, že svätya a lo sú oddelené drevenou stenou, ktorá sa skladá z obrázkov – ikon. Ikonostas, ako stenu nazývajú, nie je dokonený. Štyri plochy steny sú vymaované iba základnou oranžovou farbou. Raz by tam mali by výjavy zo Starého zákona. Fara môže prácu zveri iba ikonopiscovi, ktorý sa aktívne zúastuje na náboženskom živote cirkvi. Zatia na dokonenie diela hadá zdroje. Stredné dvere ikonostasu, ktoré sa nazývajú aj kráovské, boli poas sviatkov otvorené. „Raj je po zmtvychvstaní otvorený každému, kto verí v Ježiša Krista,“ vysvetlil symboliku kaz. - bej -