nský kraj (767,3 tisíc), Prešovský (736,1 tisíc), Banskobystrický (455,9 tisíc), Košický (356,9 tisíc), Trenčiansky (320,3 tisíc) a Trnavský kraj (273,5 tisíc).
NITRA. „Nitriansky samosprávny kraj (NSK) pozná príčiny tejto situácie a hlavne v poslednom období sa snažíme o zmenu tejto nelichotivej štatistiky," uviedol pre agentúru SITA vedúci oddelenia cestovného ruchu na župnom úrade Karol Jurica. Hlavnou príčinou nízkej návštevnosti podľa neho je, že NSK oproti ostatným krajom vykazuje najväčšiu sezónnosť v poskytovaní služieb turistom. Zapríčiňujú to prírodné a geografické podmienky.
Najnavštevovanejšími turistickými atrakciami sú tu termálne kúpaliská, ktoré sú v prevádzke tri až štyri mesiace. V iných krajoch sú možnosti nielen letnej, ale aj zimnej turistiky. Počet a kvalita ubytovacích zariadení v NSK sa pritom podľa Juricu príliš nelíši od ostatných krajov. „V porovnaní s Trnavským krajom nie sme na tom oveľa horšie, ale Trnavskému kraju štatistiku vylepšujú hlavne kúpele Piešťany," hovorí Jurica.
Ďalším zásadným problémom je finančná poddimenzovanosť propagácie cestovného ruchu. Podľa prieskumu, ktorý si NSK spravil ešte v roku 2007, je na tom zo všetkých krajov najhoršie. Napríklad Trnavský samosprávny kraj mal v roku 2007 vyčlenených až sedemkrát viac finančných prostriedkov na propagáciu ako NSK, ostatné v priemere asi 2,5-krát viac a ani dodnes sa táto nelichotivá situáciu nezmenila. „Za negatívum považujeme aj zlú komunikáciu medzi subjektmi cestovného ruchu v regióne, čo sa nám zatiaľ nedarí vlastnými silami odstrániť. Preto sme sa aktívne zapojili do prípravy Zákona o turizme, ktorý by mal riešiť inštitucionálne zabezpečenie cestovného ruchu na centrálnej úrovni, v regiónoch a na lokálnej úrovni," skonštatoval Jurica.
V roku 2008 kraj vypracoval Stratégiu rozvoja cestovného ruchu NSK na roky 2008 - 2013 a Marketingový plán cestovného ruchu. Už v tomto roku by sa podľa Juricu mali prejaviť prvé prijaté opatrenia. Medzi rozbehnutými projektmi je napríklad vytvorenie celoregionálneho informačného portálu pre cestovný ruch prvého na Slovensku, ktorý má byť ukončený už v máji. Jeho súčasťou má byť aj rezervačný systém, keďže 80 percent návštevníkov Slovenska sa ubytováva cez internet. Ďalším pripravovaným projektom je vytvorenie Regionálnej turistickej informačnej kancelárie cestovného ruchu, na ktorú chce NSK získať peniaze z eurofondov. Z rovnakého zdroja by sa mal financovať aj projekt propagácie a výroby propagačných materiálov a predmetov.