SEMEROVO. „V nedeľu večer som v televíznom spravodajstve zachytil informáciu, že v katastri nám núdzovo pristálo lietadlo, ktoré odťahujú traktorom. Naši poľnohospodári o ničom nevedeli, tak som sa ho vybral hľadať,“ hovorí starosta Semerova Imrich Hrabovský. „Pri hydinárni bolo vidieť svetlá a na vleku tam naozaj ťahali lietadlo s krídlom vlečúcim sa po zemi. Jeden z chlapov priznal, že bol v osádke havarovaného stroja. Podľa snímok z televízie museli v poli čakať dobrých pár hodín.“
Semerovčania už zažili všeličo. Pri silvestrovskej snehovej kalamite pred niekoľkými rokmi na obecnom úrade aj vo viacerých domoch prichýlili cudzích ľudí, ktorí uviazli na ceste v beznádejne zafúkaných autách. „Zo školenia viem, že nad nami je letecký koridor. Toto lietadlo, našťastie, odfúklo asi dvesto metrov od hospodárskych budov a vysokého napätia. Máme dobrovoľných hasičov a keby osádka zatelefonovala, mohli sme im pomôcť alebo priniesť aspoň čaj,“ dodáva starosta.
Vzlietli zo Šurian
Dvojmiestne utraľahké lietadlo vyštartovalo v nedeľu 8. marca popoludní z letiska v časti Šurany –Kopec. „Každý let sa oznamuje riadiacemu letovej prevádzky alebo zapisuje do knihy. Toto mal byť len rutinný let do priestoru,“ hovorí predseda leteckého klubu Šurany Jaroslav Stejskal.
„Podľa predbežných informácií bol stroj asi vo výške jedného kilometra, mali tam silný vietor a turbulencie. Pravdepodobne tie mohli spôsobiť aktivovanie záchranného systému. Všetky okolnosti sú predmetom vyšetrovania, je predčasné robiť nejaké závery.“
Ako ďalej povedal, stalo sa to niekde nad Bešeňovom, odkiaľ stroj postupne odfúklo až nad Semerovo. Pristál v poli neďaleko hydinárskej prevádzky. Keď obaja členovia posádky vystúpili, nafúknutý záchranný padák ešte vliekol lietadlo niekoľko desiatok metrov po zemi.
Skúsení piloti na kvalitnom stroji
Imrich Ostružlík má nalietaných niekoľko tisíc hodín, je inšpektorom Slovenskej federácie ultraľahkého lietania. Druhý člen posádky Ivan Sepeši lieta dva roky a absolvoval asi 170 hodín, čo je na túto kategóriu už pomerne dosť. Padák záchranného systému slúži na to, aby zachránil posádku, keď sa lietadlo nedá ovládať – pilotovať ultralight s padákom nad hlavou sa však veľmi nedá.
Samotné lietadlo váži 380 kilogramov, s posádkou a palivom okolo 560. Stroj, na ktorom leteli, je podľa J. Stejskala komerčným výrobkom a patrí k najobľúbenejším typom medzi letcami. Technológia umožňuje jeho sledovanie a navigáciu radarom. Aj v prípade nehody sa naň vzťahujú predpisy ako na „veľké“ lietadlo.
Nehodu vyšetruje technik leteckého úradu
„Posádka ma telefonicky informovala, vedeli sme teda, že sú v poriadku. Upovedomil som políciu a podľa našich predpisov aj odbor vyšetrovania leteckých nehôd a udalostí leteckého úradu. Technik prišiel na miesto udalosti, polícia ju zdokumentovala pre potreby leteckého úradu,“ pokračuje J. Stejskal. „Lietadlo sme previezli do hangáru v Šuranoch, kde sme ho zapečatili a na druhý deň odovzdali technikovi leteckého úradu na ďalšie vyšetrovanie.“ (MA)