Nemocnica naďalej spochybňuje výšku fakturácie, župa a Energo jej vyčítajú, že opätovne neplatí priebežné faktúry za dodané energie.
TOPOĽČANY. Vedenie topoľčianskej nemocnice pokračuje vo vyše ročnom úsilí prinavrátiť tepelné hospodárstvo do vlastnej správy. Kotolne na jej pôde už piaty rok spravuje spoločnosť Energo - Sk, zriadená Nitrianskym samosprávnym krajom. Vo februári tohto roku sa medzi nemocnicou a Energom vyostrili spory, súvisiace s dlžobou nemocnice za dodávku enegií vo výške viac ako 660-tisíc eur (vyše 20 miliónov korún).
Energo vtedy nemocnici znížilo kúrenie v administratívnej budove a obmedzilo dodávky teplej vody nemocničným ubytovniam. Nemocnica v marci určitú časť dlžoby splatila, celkovú výšku fakturácie však spochybňuje. Splatenie plnej sumy je pritom hlavnou podmienkou župy na to, aby nemocnica získala kotolne späť do vlastnej správy.
Tvrdenie proti tvrdeniu
Nemocnica Topoľčany, a.s. má podľa tvrdení riaditeľa Martina Naništu viacero dôvodov na nespokojnosť so spoluprácou s Energom: „Fakturácie z ich strany sú neprimerané a neopodstnané. Výška cien za energie je premrštená, okrem toho Energo veľkú časť zimného obdobia prekuruje. Upozorním na jednu anomáliu. Kraj nám poskytol 32 miliónov korún (vyše 1,062 milióna eur) na zateplenie starého pavilónu a zníženie jeho energetickej náročnosti. Nemocnica však neušetrila ani korunu, keďže Energo vykurovalo rovnako ako predtým. V zimných mesiacoch sme museli otvárať okná."
Naništovi sa zdá „prinajmenšom nelogické, že nemocnica nemá žiadny prístup ani dosah na regulovanie dodávok tepla." Peter Privalinec, riaditeľ Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja, i Dušan Valkovič, riaditeľ spoločnosti Energo - Sk, oponujú, že nemocnica dosah na regulovanie dodávok má.
„Každá požiadavka na úpravu kúrenia bola zabezpečená. Reklamácie boli riešené na mieste našimi pracovníkmi za prítomnosti energetika nemocnice," uvádza Valkovič. Zdôrazňuje však, že každý zásah do úpravy tepelného režimu sa prejaví najskôr o šesť až osem hodín. „Tvrdenie o neušetrení na energiách je podmienené hodnotením s predchádzajúcim obdobím. Nám sa podarilo znížiť medziročne fixné náklady ceny tepla za minulý rok," dodáva.
Drahé energie
Na prehnané fakturácie zo strany Energa sa podľa Naništu sťažuje aj ostatných zhruba šesťdesiat zariadení NSK, ktoré Energo vykuruje: „Energo sa odvoláva na to, že ceny im schválil Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Podali sme teda podnet na ich opätovné preskúmanie. Vyhodnotenie zatiaľ neprišlo."
Privalinec tvrdí, že na úrade NSK doposiaľ neevidujú oficiálnu sťažnosť niektorého zo zariadení vykurovaných Energom. V tlačovej správe spoločnosti SITA z minulého roku sa však uvádza, že zo 122 škôl, zdravotníckych zariadení a domovov sociálnych služieb NSK odovzdalo svoje kotolne do správy spoločnosti len zhruba polovica. Riaditelia ostatných tak údajne odmietli urobiť, pretože Energo im teplo ponúkalo príliš draho.
„Je pravda, že zariadenia platia vyššie ceny za energie, avšak na druhej strane majú kompletne zrekonštruované tepelné hospodárstvo, čo by si v inom prípade nemohli dovoliť," argumentuje Privalinec. „Investície do obnovy postupne splácajú."
Rukojemníci
Vedenie nemocnice Energu vyčíta aj fakt, že opakovane robí rukojemníkov z obyvateľov troch zdravotníckych bytoviek, ktorým niekoľkokrát sa za posledný rok obmedzila prísun teplej vody. Naposledy vo februári, kedy sa spor medzi nemocnicou a Energom vyostril. V tom čase im Energo šesť týždňov púšťalo teplú vodu iba v sobotu, napriek tomu, že ľudia si za ňu v plnej miere platili. „Platby za nájom od obyvateľov bytoviek však inkasuje nemocnice, a nie Energo," zdôrazňuje Valkovič.
„Spoločnosť Energo ani samospráva nemali inú možnosť, ako prinútiť vedenie nemocnice, aby začalo splácať dlžobu. Na opakované urgencie nemocnica nereagovala," namieta Privalinec.
Valkovič dodáva, že Energo iba uplatnilo zákon o energetike na zabezpečenie náhrady za dodanú energiu. „Treba si uvedomiť, že nemocnica dlhuje Energu, a Energo zas Slovenskému plynárenskému priemyslu a Západoslovenskej energetike. Pre dlžoby zo strany nemocnice sme stratili možnosť rovnomennej platby SPP, čo je pre nás veľká nevýhoda," konštatuje Valkovič.
Diskusie až po splatení dlžoby
Naništa tvrdí, že Energo aj NSK mu prisľúbili, že po prvej splátke dostane nemocnica k 1. aprílu časť kotolní do vlastnej správy. Nestalo sa tak. „Energo doposiaľ nezareagovalo ani na našu ponuku na odkúpenie všetkých kotolní, vrátane tých zrekonštruovaných. Investície do obnovy by nemocnica samozrejme preplatila," dopĺňa.
Okrem toho NSK a Energo údajne nepodpísali ani splátkový kalendár. „Tým pádom sa stáva pre nemocnicu nezáväzný," konštatuje Naništa.
Valkovič tvrdí, že splátkový kalendár navrhli oni a neakceptuje ho nemocnica, keďže neplní jeho podmienky. Prvou z nich je uznanie plnej výšky dlžoby, ktorú vedenie nemocnice spochybňuje. „Okrem toho, nemocnici bola predĺžená zmluva splatnosti dlhov do augusta 2009 za podmienky, že ju podloží zmenkami," vysvetľuje Privalinec. „Doposiaľ tak vedenie nespravilo."
V prípade podloženia zmenkami by NSK v prípade pozastavenia splácania dlžôb zo strany nemocnice mohla dať prípad okamžite na súd. „V opačnom prípade by sme sa mohli spoliehať opäť iba na urgencie. Po negatívnych skúsenostiach z minulosti aj zo strany iných subjektov nie sme ochotní riskovať."
Naništa podľa slov Valkoviča nedodržal ani podmienku splácania priebežných faktúr. „Odpredaju kotolní sa Energo nebráni," konštatuje. „V prvom rade však musí nemocnica vyplatiť dlhy. Až potom možno zmysluplne rokovať o ďalších krokoch."