KOMÁRNO. Dlhodobý problém Základnej školy (ZŠ) na Pohraničnej ulici chce mesto vyriešiť jednou z troch alternatív, o ktorých sa bude rokovať na májovom zasadnutí poslancov. Na základe stanoviska mestskej rady však ešte predtým oslovilo Ministerstvo školstva SR a oboznámilo ho s finančnými problémami ZŠ. Dotácia 12 500 eur schválená mestským zastupiteľstvom pomôže zabezpečiť chod inštitúcie do začiatku nového školského roka. V ďalšom období by preto pomohla pomoc ministerstva.
Nízky počet detí dlhodobým problémom
„Z dôvodu nízkeho počtu detí v ZŠ Pohraničná prostriedky zo štátneho rozpočtu nestačia na pokrytie skutočných nákladov na prevádzku. Mesto zo štátnych zdrojov na prenesené kompetencie nie je schopné vykryť rozdiel medzi normatívnym financovaním a reálnymi potrebami školy. Mesto podporuje ďalšiu existenciu školy a jej rozvoj, preto žiada MŠ SR o finančnú výpomoc pre zachovanie tejto školy,“ uvádza sa v správe o opatreniach na zníženie nákladov ZŠ.
Otvorenie prvého ročníka otázne
„Je to jednoznačne hospodársky problém. Súčasný počet žiakov nedosahuje ani 200 a predpokladáme, že k 1. septembru sa ďalej výrazne zníži. Ak škola bude mať aspoň 170 detí, bude to výrazný úspech,“ hovorí Gabriel Weszelovszky, vedúci odboru školstva a kultúry. Podľa neho zostáva aktuálnou otázkou aj otvorenie prvého ročníka, pretože z 12 zapísaných detí sú štyri zápisy zdvojené. „Okrem toho prichádza do úvahy odchod piatakov do osemročných gymnázií,“ pokračuje.
Fámy o spojení škôl nie sú pravdivé
„Tesne po tom, ako sa zastupiteľstvo uznieslo, sme prijímali telefonáty od občanov. Rozchýrilo sa, že mesto spojilo základnú školu s ďalšou, pritom o tom vôbec nebola reč,“ vysvetľuje pracovník mestského úradu.
Škole chcú pomôcť
Poslanci odročili rozhodovanie o jednej z troch možných alternatív riešenia finančnej situácie ZŠ. Najprv oslovili Ministerstvo školstva SR, ktoré by mohlo pomôcť dotáciou. Ak tento spôsob neuspeje, poslanci rozhodnú, či školu zlúčiť s ďalšou na Rozmarínovej ulici, poskytnúť jej finančné prostriedky na minimálne ročné prevádzkové a mzdové náklady alebo ju úplne zrušiť. „Stanovisko rady smeruje k tomu, že škole treba finančne pomôcť. Rôzne fámy škole škodia, ale ani zatvoriť ju nie je možné zo dňa na deň,“ opisuje situáciu G. Weszelovszky. Aj keby to poslanci chceli, nasledovali by časovo náročné administratívne úkony na vyradeniu ZŠ zo siete škôl a školských zariadení. Opätovná finančná dotácia zo strany mesta by však ukrátila ďalšie školy a problematiku by riešila iba dočasne. „Boli roky, keď v tejto škole vôbec nevedeli otvoriť prvú triedu. Pokles počtu žiakov je neustále markantnejší, preto sú všetky tri vypracované alternatívy logické,“ dodáva vedúci odboru školstva a kultúry.
ANGELIKA PUKANECOVÁ