NITRA. Poukázať na potenciál a ďalšie možnosti rozvoja cestovného ruchu v Nitrianskom kraji sa snažila konferencia cestovného ruchu (CR) v Nitre. Vystúpil na nej aj riaditeľ Agentúry EPS Daniel Balko a zároveň predstavil nový turistický informačný portál Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK).
Turizmus brzdí sezónnosť
Balko uviedol, že jedným z hlavných dôvodov nižšieho počtu prenocovaných turistov v našom kraji je sezónnosť. Letná ponuka prevažuje nad zimnou, ale ani v lete náš kraj nedosahuje priemer za Slovensko v počte prenocovaných návštevníkov počas roka. Najväčší potenciál nášho kraja vidí v prírode, vo wellness turistike, v pobytoch pri termálnych kúpaliskách a v histórii. „Počas sezóny sa na termálnych kúpaliskách nášho kraja vystriedajú 2 milióny návštevníkov, čo je slušné. Prečo však týchto turistov nevieme dostať k tomu, aby si zaujímali aj o iné atraktivity nášho regiónu?" zauvažoval Daniel Balko. „Peknú návštevnosť má aj Arborétum Mlyňany, aj keď má na viac. Čo sa týka Nitry, zhruba 70 % návštevníkov veľtrhov a výstav je z Nitry a okolia, zahraničie je zanedbateľné. Absentujú víkendové pobyty, zážitková turistika, je slabá ponuka, slabá reklama a slabá spolupráca."
Z krízy môžeme vyťažiť
Daniel Balko skonštatoval, že náš kraj napriek kríze môže zo súčasnej situácie vyťažiť, pretože nie ej fixovaný na veľký turistický ruch a podľa finančného nastavenia ponuky môže byť jedným z najprijateľnejších krajov.
Najväčší počet návštevníkov Nitrianskeho kraja sú individuálni turisti, ktorí si cieľ svojich ciest hľadajú cez internet. „Keďže chceme vytvárať jednotný imidž kraja a prezentovať aj také služby a zaujímavosti, o ktorých sa bežne nevie, VÚC sa rozhodol pre vypracovanie turistického informačného portálu (www.regionnitra.sk). Celý Nitriansky kraj z hľadiska cestovného ruchu bude mať značku Región Nitra, tomu sa podmieni aj logo. Informácie sú prehľadné a ľahko hľadateľné."
Prvé kolo výberového konania na logo Regiónu Nitra bolo neúspešné, z 13 návrhov komisia nevybrala ani jeden. „Tento mesiac sa vyhlási druhé kolo s uzávierkou koncom októbra, autor víťazného návrhu dostane 1 660 € (50-tisíc Sk), ocenení budú aj ďalší dvaja. Víťazné logo musí jednoznačne symbolizovať pojem región Nitra," vysvetlil Daniel Balko.
Záujemca na portáli nájde „topku" kraja s 10 atraktivitami, informácie o múzeách, galériách, pamiatkach. „Nájde tu možnosti dovoleniek v prírode, pri vode, v mestách, na vidieku, ubytovanie, gastronómiu, neskôr rezervačný systém, teda údaje o všetkom, čo v našom kraji nájde a čo všetko tu môže zažiť. A Nitriansky kraj má v tomto smere naozaj širokú ponuku," uviedol Balko. Portál je zatiaľ v slovenskej verzii, podľa finančných možností VÚC sa budú dopĺňať maďarská, poľská či anglická verzia.
Kraj slnka a dobrých vín
„Destinačný manažment zahŕňa vývoj, tvorbu, riadenie a sprostredkovanie turistického produktu. To znamená, že keď má človek vyhliadnutú destináciu, musí ju vedieť objaviť, jej majiteľ ju musí spropagovať a turista musí mať ľahko dostupné informácie o tom, čo všetko ešte môže vidieť v okolí vybranej lokality," uviedol podpredseda NSK Ján Vančo. „Nitriansky samosprávny kraj je pod svojím neoficiálnym logom známy ako kraj slnka, dobrých vín a histórie. Rezervy vidím v informovanosti turistov, ale aj domácich, možno málo Nitranov napríklad vie, že v našom meste sa narodili štyria uhorskí králi." Dodal, že dnes chce človek priamo z pohodlia domova zistiť, čo sa v našom kraji nachádza. Preto je dôležitý internetový portál o turistických aktrakciách a destináciách v Nitrianskom kraji.
Rekreačné poukážky
Účastníci konferencie poukázali na aktivity na podporu cestovného ruchu v regiónoch, na možnosti CR na vidieku a na komplexný rozvoj turizmu v SR. Marián Bujna, riaditeľ odboru politiky cestovnéhoho ruchu MH SR, zhodnotil vývoj cestovného ruchu na Slovensku aj z pohľadu posilňovania našej meny voči susedným krajinám. Z balíka krízových opatrení na posilnenie domáceho turizmu spomenul napríklad formu rekreačných poukážok. Jana Jarábková z SPU Nitra priblížila projekt certifikácie ubytovacích zariadení na slovenskom vidieku, na ktorom spolupracujú s NSK. Cieľom je navrhnúť klasifikáciu malých ubytovacích zariadení. V NSK je 46 obcí, kde majú ubytovacie zariadenia.
Na konferencii sa účastníci dozvedeli o potenciáli, možnostiach rozvoja a podpory turizmu v našom kraji.