BOŠANY. Bošianski žiaci sa dostali k notebookom vlani v decembri, a to vďaka projektu Notebook pre každého žiaka, ktorý priniesla spoločnosť Microsoft v rámci iniciatívy Potenciál bez hraníc. Vyučovanie budúcnosti si okrem bošianskych šiestakov môžu vyskúšať tretiaci zo Základnej školy v Trstenej, kde beží projekt už druhý rok. O skúsenostiach s počítačmi v škole sa minulý štvrtok podelili s novinármi pedagógovia a zástupcovia Microsoftu.
Škola ich začala baviť
V prospech pozitívneho prínosu notebookov do školských lavíc svedčí aj štúdia Radomíra Masaryka z Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave z apríla tohoto roku. Jej predmetom bolo zistiť, aký edukačný dosah má projekt „Notebook pre každého žiaka." V rámci štúdie sa zisťovali aj skúsenosti rodičov a učiteľov.
„Porovnávali sme notebookovú triedu s bežnou triedou a dospeli sme k pozoruhodným výsledkom," hovorí Masaryk. Žiaci z Bošian v rámci sebahodnotenia odpovedali na otázky týkajúce s vyučovania, pričom medzi kladnými žiakov bežnej triedy v porovnaní s notebookovou boli priepastné rozdiely.
Na otázku ako ťa baví učenie a úlohy odpovedalo pozitívne 7 % žiakov bežnej triedy (BT) a 25 % notebookovej triedy (NT). A ako dopadli ďalšie odpovede? Zvládaš školu bez problémov? 7 % BT, 40 % NT. Baví ťa učenie v škole? 0 % BT, 35 % NT. Baví ťa matematika? 7 % BT, 55 % NT. Baví ťa slovenský jazyk? 0% BT, 25 % NT. Baví ťa učenie s počítačom? 60 % BT, 95 % NT.
Bežná trieda dosiahla lepšie výsledky pri hodnotení kognitívnych spôsobilostí, kde sa hodnotilo verbálne, matematické a priestorové skóre. Vo všetkých troch oblastiach boli žiaci bežnej triedy lepší rádovo o 10 percent. U žiakov notebookovej triedy sa zasa zvýšila motivácia k práci. Kým pred začatím projektu bavilo učenie a školské úlohy len 10 percent žiakov, teraz ich počet narástol na 35 percent.
Podľa Radomíra Masaryka je veľkým pozitívom aj skutočnosť, že žiaci si začali do počítača sťahovať knižky. „A to sa hovorí, že internet odrádza od čítania," dodal.
Viac sa zdôverujú učiteľom
Riaditeľka školy v Bošanoch Jana Kontúrová vidí v projekte „Notebook pre každého žiaka" prínos najmä v tom, že sa zvýšila efektívnosť práce pedagógov. Je to univerzálna pomôcka, lebo žiaci majú okamžite k dispozícii textové informácie, obrázky a videá.
„Nový rozmer dostala komunikácia medzi žiakmi a učiteľmi," hovorí ďalej Kontúrová. „Otázky, ktoré nám kladú sa týkajú nielen učiva, ale zaujíma ich aj ako sa majú učitelia, a čo robia. Zdôverujú sa nám tiež s informáciami zo súkromia a radia sa s nami."
Riaditeľkine slová potvrdzuje aj školská psychologička a učiteľka prírodopisu Jana Valachová. „Potom čo sme si začali písať cez notebooky sa deti stali priateľskejšími. Navyše som ich spoznala lepšie, ako to bolo možné predtým."
S projektom sú spokojní aj rodičia, pričom si myslia, že projekt prinesie ich deťom v budúcnosti výrazné výhody. Za všetkých hovoria slová Gyongyi Srnkovej, ktorá povedala, že deti sa stali samostatnejšími a tešia sa do školy.
Elektronické písomky
Na základnej škole v Bošanoch sme boli tiež svedkami hodiny angličtiny, ktorú viedli učiteľky Eva Hradiská a Ivana Mikulová. Na interaktívnej tabuli sa premietala ukážková lekcia v obchode, v ktorej účinkovali žiaci 6. A ako predavači aj zákazníci. Spomínanú tabuľu používali aj pri učení nových slovíčok, keď označovali správnymi názvami jednotlivé druhy ovocia, a v notebooku si zasa nalistovali slovník, aby si mohli slovíčka vyhľadať.
Spýtali sme sa tiež, či sa do notebookov píšu aj písomky. „Už som to skúšala," povedala nám prírodopisárka Jana Valachová. „Musela som však na svojom počítači sledovať, či deti neopisujú, lebo vždy zvyknú špekulovať." Valachová púšťa na prírodopise deťom aj hudbu. „Je to keď majú niečo vyhľadať, lebo vtedy je v triede strašné ticho a nie ako v iných triedach, kde býva šum."
S písomkami a pracovnými listami to skúsila aj zástupkyňa riaditeľky a dejepisárka Katarína Schneigdenová. Tá navyše pripravuje deťom elektronické poznámky, ktoré si môžu stiahnuť do počítača, keď sú choré.
Viac závideli rodičia
V 6. A sa notebooky využívajú na vyučovanie všetkých predmetov s výnimkou telesnej výchovy. Okrem toho získavajú deti poznatky z učebníc.
„Podľa nášho prieskumu sú počítače v domácnostiach 60 - 70 percentách rodín našich žiakov," prezradila nám riaditeľka Kontúrová. „Pri rozhodovaní o tom, ktorá trieda dostane notebooky sa však prihliadalo hlavne na to aj ako sa žiaci správajú, a či sa budú o počítač starať. Ich každodennou domácou úlohou je notebook nabiť, lebo batéria vydrží maximálne päť hodín, čo na vyučovanie stačí."
Riaditeľka tiež povedala, že notebooky boli na pretrase rodičovskej rady, lebo každý z rodičov chcel, aby práve jeho dieťa bolo zapojené do projektu. „Rodičia si závideli viac ako deti, no muselo sa rozhodnúť medzi 6. A a 6. B."
Kristián Petrus a Timea Korcová zo 6. A si notebooky pochvaľujú. Nerobilo im problém naučiť sa s nimi robiť, lebo počítače majú aj doma. Podľa nich je to super a lepšie ako vlani, keď o notebookoch ešte nechyrovali. Obaja hovoria že je to zábavnejšia a vďaka informáciám z internetu sa viac naučia. Timea mala si dokonca zlepšila vysvedčenie oproti minulému roku.
Na rade sú stredoškoláci
Od riaditeľky Kontúrovej sme sa dozvedeli, že žiaci budú notebooky používať aj v ďalších ročníkoch a po skončení školy si ich budú môcť odkúpiť za zostatkovú cenu.
Na záver nám manažér vzdelávacích programov spoločnosti Microsoft Roman Baranovič povedal, že cieľom projektu „Notebook pre každého žiaka," bolo v prvom rade inšpirovať ostatné školy aby išli touto cestou a hľadali si financie. „My si nemôžeme dovoliť podporiť každú školu na Slovensku, ale projekt by sme chceli rozvíjať aj v budúcom školskom roku na nejakej strednej škole."
„Je veľmi ťažké nájsť takých ochotných učiteľov ako v Bošanoch, ktorí pracujú na sebe a venujú veci svoj čas. Bošany sú v tomto smere jedinečné. Tu sa nemôže stať, že sa deťom rozdajú notebooky a tým to končí," uzavrel Baranovič.