NITRA. Nečistota v autobuse, ktorý ostal špinavý po predchádzajúcej jazde. Priveľká spotreba nafty, ktorá sa údajne nedá v hustej mestskej premávke ovplyvniť. Za toto šoférom mestskej hromadnej dopravy sťahujú peniaze z pohyblivej zložky mzdy. A šoféri to nazývajú obyčajnou šikanou alebo buzeráciou.
Šikana
„Preberám ráno autobus po druhom šoférovi, je tam špina, bordel, a mne strhnú peniaze za to, čo tam nechali iní. Autobus pritom skončil večer o jedenástej, keď je umývarka už zavretá a začína ráno o 4.40, keď ešte umývarka nie je otvorená. Logicky ho tak nemám kde umyť. To ich ale nezaujíma - je špinavý, tak mi strhnú peniaze. Deje sa to každý mesiac, v priemere tak prichádzam o 30 až 50 eur. Keď dostanem na výplatu okolo 470 - 500 eur, tak 50 eur nie je práve zanedbateľný peniaz," povedal šofér Michal. Meno tohto aj ďalších vodičov sme zmenili. Obávajú sa, že prídu o prácu, preto chceli ostať v anonymite.
„Mne minule strhli celodňový zárobok. Niekedy strhávajú aj za úplné hlúposti - na držiakoch vo vozidle alebo okolo zvončeka nájdu prach, tak to vyčíslia na tri eurá dole z výplaty. To je obyčajná šikana. Nemám v zmluve, že som upratovačka, ale že som vodič," hovorí Juraj, ktorý robí šoféra už dlhé roky. „Na takýchto hlúpostiach nás vedia šikanovať. Ale to, že staré autobusy prešli naposledy dezinfekciou v osemdesiatych rokoch, to ich netrápi. Pritom v nich denne odvezieme množstvo ľudí," podotkol Juraj.
Za čistotu bonusy
Spoločnosť Veolia Transport Nitra, ktorá zabezpečuje mestskú hromadnú dopravu v Nitre, obvinenia odmieta. Hovorí, že šoféri majú za udržiavanie čistoty autobusov priplácané. „Máme drvivú väčšinu vodičov, ktorým záleží na tom, ako ich autobus vyzerá, lebo potom sa v ňom aj cestujúci cítia dobre. Dovolím si tvrdiť, že zo 148 vodičov s tým 130 nemá žiadny problém, pretože k fixnému hodinovému platu dohodnutému s odbormi dostávajú za udržiavanie vozidla v čistote bonusy - vychádza to približne na šesťdesiat eur na šoféra mesačne," hovorí Juraj Kusy, generálny riaditeľ Veolia Transport Nitra. „Nemáme problém zamestnať nejakú umývaciu čatu, ale v takom prípade by šoféri prišli o svoje príplatky," dodal riaditeľ.
Firma tvrdí, že peniaze šoférom nestrháva. Ak ale nemajú v poriadku autobusy, nevypláca im plnú pohyblivú zložku mzdy, ktorá zo zákona nie je nárokovateľná. „Šoféri dostali manuál, v ktorom majú podľa určitých noriem a našich predpisov stručne popísané, aké sú ich práva a povinnosti. Jednou z noriem je plniť päť kritérií - šofér má byť ustrojený, slušný, má mať čistotu vonku aj vo vnútri vozidla a má informovať cestujúcu verejnosť. Tieto kritériá posudzujeme komisionálne - čiže nie je to tak, že len jeden pracovník ich zhodnotí. Šofér, ktorý je horší a kritériá nedodržiava, dostane v rámci pohyblivej zložky menej peňazí," povedal Anton Morvay, vedúci prevádzkovej oblasti Nitra.
Na konkrétnu situáciu, keď šoférom údajne stiahli z pohyblivej zložky peniaze v prípade, že autobus už prebrali špinavý, spoločnosť zareagovala tak, že je povinnosťou šoférov autobus pred prevzatím skontrolovať. „Ak s vozidlom nie je niečo v poriadku a je napríklad znečistené po predošlom šoférovi, má to nastupujúci vodič nahlásiť majstrovi. V takom prípade to riešime s vodičom, ktorý išiel na vozidle pred ním. Stáva sa ale, že šoféri si pred jazdou nenechajú čas na prekontrolovanie vozidla a preberú ho špinavé. Vtedy sú už ale za jeho stav zodpovední oni," povedal Miroslav Čurgali, prevádzkový riaditeľ Veolia Transport Nitra.
Na naftu sa skladajú šoféri
Šoférom prekážajú aj ďalšie veci. Nepáči sa im, ako je nastavený spôsob doplácania a preplácania nafty. Hovoria, že ak dodržia predpísané normy a naftu ušetria, za každý usporený liter im preplatia polovicu jeho ceny, alebo aj nič. Ak majú ale nadspotrebu, každý naviac spotrebovaný liter musia hradiť v plnej výške zo svojho. „Skoro každý má nadspotrebu a každému to dávajú preplácať. Osobne som nemal nadspotrebu, dokonca som niekoľko litrov ušetril, za čo som dostal pár eur. Aj tak si ale nemyslím, že je to spravodlivé. Najlepšie by bolo, ak by nám za ušetrené palivo nič nedoplácali a za palivo navyše nič nestrhávali," povedal Juraj.
„Postupujú vždy len tak, aby nám mohli za niečo strhnúť peniaze. Keď sme spravili viacerí dvesto litrov úspory, nepreplatili nám nič. Naopak, ešte znížili normy, aby sme nedokázali robiť úspory paliva," povedal najmladší zo skupiny šoférov Rado.
Vodiči tvrdia, že dopravca pri starších autobusoch spotrebu nafty na sto kilometrov znižuje. „Dvadsaťročný autobus zákonite nemôže mať takú nízku spotrebu ako si oni zmyslia," povedal Michal. „V takejto premávke, aká je dnes, nemôže šofér nijako ovplyvniť spotrebu paliva. Stále musíme brzdiť, pohybovať sa do kopcov. A aj zápchy robia svoje - ak má vozidlo plánovanú jazdu na 25 minút, ale v skutočnosti ide kvôli špičke až 40 minút, tak spotreba sa zvýši. Schopnosti a snaha šoférov s tým nemajú nič spoločné," vysvetľuje Juraj. „Keď v zime ľuďom nezakúrim, bude zle, že je v autobuse zima. Ak zakúrim, bude zle, že mám vysokú spotrebu. Nie je dobre ani tak, ani tak," povzdychol si Rado. „Keď mám štyridsaťminútovú prestávku v zime na jedlo, bojím sa aj zakúriť," tvrdí Juraj.
Zápchy sú výhovorkou
Šéf Veolia Transport Nitra hovorí, že je prirodzené, ak sa norma minutého paliva na sto kilometrov pri nových autobusoch zo začiatku nadhodnotí a zreálni sa až po istom čase. „Zo začiatku je norma vždy nadhodnotená, aby šoféri nemali nadspotrebu. Tým, že sme toto urobili, sme vlastne išli v ústrety šoférom a zároveň sme išli proti záujmom vlastnej spoločnosti, hoci sme nemuseli. Ale spravili sme to preto, lebo vodiči neboli zvyknutí jazdiť na novších typoch autobusov," povedal Juraj Kusy.
Podľa neho nie je pravdou, že šofér nedokáže ovplyvniť spotrebu nafty. „Máme typologicky rovnaké autobusy. Ako je potom možné, že niekto na nich dokáže usporiť palivo a ďalší má nadspotrebu? Je to jednoznačne o tom, ako šofér dokáže ovládať svoje vozidlo. A my tých najlepších motivujeme, pravidelne ich oceňujeme," podotkol Juraj Kusy.
Miroslav Čurgali dodal, že zvaľovať všetko na zlú dopravnú situáciu v meste je výhovorkou. „Aj vlani bola dopravná situácia v Nitre podobná dnešnej a spotreba paliva bola u nás nižšia."