NITRA. Klientovi ČSOB Petrovi Hrobárovi z Nitry odišli z kreditného účtu stovky eur, hoci transakciu nikdy nevykonal a kartou neplatil. Peniaze prešli na protiúčet americkej spoločnosti na boj proti rakovine.
V liste po dvojmesačnom skúmaní prípadu mu banka najskôr napísala, že si za prechod peňazí na americký účet môže sám. Neskôr mu peniaze za čudných okolností prišli nazad.
Z Ameriky za päť minút
Petrovi Hrobárovi z Nitry prišlo v apríli v priebehu desiatich minút päť esemesiek, ktoré mu oznámili, že z jeho kreditnej karty Mastercard Unembossed stiahli peniaze v dolároch na účet American Cancer Society, o ktorej Hrobár nikdy predtým nepočul. V prepočte prišiel o 883,04 eur. Okamžite išiel do ČSOB. Jej pracovník v Nitre sa ho spýtal, či kartou náhodou neplatil pred pár minútami v USA.
V čase, keď kontaktoval banku, neboli ešte peniaze fyzicky na účte americkej spoločnosti, ale boli blokované. Hrobár už nimi nemohol disponovať, lebo boli na odchode z jeho účtu.
„To, že tú transakciu hneď v začiatku nezastavili, je zvláštne. Pripadá mi to, ako keby mi kradli auto, ja zavolám políciu, ale oni mi povedia, že zasiahnu, až keď bude trestný čin vykonaný," povedal Peter Hrobár.
Doťahovačky
Nasledoval kolotoč doťahovačiek s bankou.
Zástupcovia banky mu na osobnom stretnutí povedali, že za situáciu si môže sám. To neskôr napísali aj v liste. „Povedali, že bolo použité trojčíslie na zadnej strane karty, takzvaný CVC kód, ktorý podľa nich poznám len ja a banka. Hocikedy má tú kartu v rukách akýkoľvek predajca, čiže nie je to nejaký utajený kód. A z matematického hľadiska sú komplikovanejšie aj ťažšie zapamätateľné ďalšie dva číselné údaje - číslo karty a dátum expirácie karty, ktoré pri platbách treba zadávať. Odvolávali sa len na to, že takéto je pravidlo bánk na celom svete," hovorí Peter Hrobár. Bol však presvedčený, že banka porušila etický kódex bánk. Ten hovorí, že ak klient zneužitie karty nespôsobil svojou nedbanlivosťou a ak udalosť okamžite ohlásil, a napriek tomu sa stal obeťou zneužitia karty, banka mu nahradí škodu po nahlásení prípadu.
Ján Maxim, manažér Customer Care z ČSOB v liste klientovi napísal o „pravidle, ktorému podliehajú všetky banky na svete, ktoré prijímajú a vydávajú karty Visa a MasterCard". Ak sa pri platbe internetom zadá CVC kód, je podľa Maxima táto transakcia realizovaná držiteľom karty. Podľa neho toto číslo, číslo karty a dátum jej expirácie sú tri „údaje známe len držiteľovi karty".
„Reklamácia bola z uvedeného dôvodu bankou zamietnutá. Existuje totiž podozrenie, že karta bola zneužitá v internetovom prostredí. Ak je karta použitá v nedostatočne zabezpečenom internetovom prostredí, používa sa cez neoverené stránky alebo v internetových kaviarňach, môže dochádzať k zneužitiu," povedala Tereza Molnár Copláková z ČSOB.
Trestné oznámenie
Peter Hrobár podal trestné oznámenie, prípad medializoval a chystal podnet aj pre bankovú ombudsmanku. Až po dlhom čase mu zrazu peniaze nabehli na účet. A rovnako záhadne, ako z neho odišli.
Najskôr mu prišli len malé čiastky od rovnakej americkej spoločnosti, presne také, ako postupne z účtu poodchádzali. Stále ale chýbalo skoro osemsto eur.
Keďže v tom čase držal už v ruke list z ČSOB, v ktorom mu oznamovali, že nič od nich nedostane, nedúfal vo vrátenie peňazí a spoliehal sa na policajné vyšetrovanie. Až potom úplnou náhodou zistil, že peniaze na účet nabehli. Potvrdila mu to pracovníčka banky, ktorej systém nabehnutú čiastku ukazoval ako „uznanú reklamáciu". Presný opak toho, čo sa z ČSOB Hrobár dozvedel v liste.
Banka peniaze vrátila
ČSOB síce reklamáciu v liste neuznala, peniaze však nakoniec vrátila. „Reklamácia nespĺňala podmienky na uznanie jej oprávnenosti, napriek tomu došlo počas tohto týždňa k vyplateniu reklamovanej sumy. Bolo to možné pre nedodržanie medzinárodne platných pravidiel kartových spoločností prijímateľskou bankou, u ktorej ČSOB transakciu reklamovala," vysvetľuje Tereza Copláková Molnárová. Dodala, že ak by prijímateľská banka pravidlá dodržala, úhrada sumy spornej transakcie by zo strany ČSOB nebola možná.
Hrobárovi do dnešného dňa neprišiel list s vysvetlením. Je však rád, že peniaze áno.
Ako postupujú iné banky
„Ak sa v reklamačnom konaní preukáže, že klient prišiel o peniaze z účtu nie svojou vinou, vraciame mu ich v plnej výške," povedal hovorca Tatra banky Boris Gandel.
„Napriek všetkým bezpečnostným opatreniam banky a obozretnému správaniu sa klienta, sa výnimočne podobná nepríjemnosť môže vyskytnúť," myslí si Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne. „Slovenská sporiteľňa v takýchto prípadoch hneď blokuje kartu a vydáva klientovi novú na náklady banky, aby sme eliminovali prípadné ďalšie pokusy o neoprávnené transakcie," hovorí Frimmer.