Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Historická železnica vozí návštevníkov výstaviska takmer 25 rokov

Takmer štvrťstoročie je súčasťou Slovenského poľnohospodárskeho múzea v areáli Agrokomplexu v Nitre historická poľná železnica.

Najstaršia lokomotíva Križko z poľnej železničky na Agrokomplexe.Najstaršia lokomotíva Križko z poľnej železničky na Agrokomplexe. (Zdroj: (KOTP))

NITRA. Mnohí návštevníci výstaviska Agrokomplex ani netušia, že historická poľná železnička nie je len komerčnou atrakciou slúžiacou na prepravu ľudí po areáli, ale má aj skutočnú historickú hodnotu. Najvzácnejšími exponátmi sú malé parné rušne z rokov 1918, 1949 a 1951. Najstaršia lokomotíva nesie meno Križko, podľa reštaurátora a záchrancu podobných rušňov Ladislava Križana. Najstaršie koľajnice a výhybky majú vyše 120 rokov, podvozky a rámy vozňov pochádzajú z rokov 1937 až 1939. Ich drevené nadstavby boli vyrobené podľa pôvodných výkresov a dokumentácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt na prenesenie pozostatkov starej poľnej železničky zo Želiezoviec vznikol v roku 1984. Muzeálny úsek mal mať dĺžku 180 metrov, avšak o rok neskôr bol vypracovaný nový projekt na okruh v dĺžke 1 600 metrov okolo celého skanzenu. V auguste 1985 bol spojazdnený prvý úsek v dĺžke 600 metrov. Prevádzka bola spustená s dieselovou lokomotívou nazývanou Gebuska a získanou z kameňolomu v Kondrádovciach a s požičanou parnou lokomotívou U-36901 z roku 1908 zo železničky vo Vychylovke. Okruh dobudovali v roku 1986, o štyri roky neskôr sa trať rozšírila o ďalší úsek dlhý 1 000 metrov, ktorý spája výstavný areál Agrokomplexu so skanzenom. V máji 2002 pribudlo depo pre tri parné rušne. Prvú vlastnú parnú lokomotívu získal prednosta železničky Wáclaw Gidaszewski z Kralúp u Berouna, k nej neskôr pribudli Kraus Linz R3C z roku 1918 a BS z roku 1949 z Mladějova. Všetky boli v dezolátnom stave, od roku 1990 sú však opravené a v prevádzke.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôvod želiezovskej poľnej železnice siaha do roku 1895, keď ju nechal ako konskú železnicu postaviť gróf Breuner. V roku 1912 ju prostredníctvom Živnostenskej banky prenajal cukrovaru v Pohronskom Ruskove. Úzkokoľajová trať s rozchodom 760 milimetrov v celkovej dĺžke 64 kilometrov bola veľmi dômyselne skonštruovaná a spájala okolité majery a dvory s cukrovarom. Okrem toho bola spojená i so štátnymi dráhami, čím šetrila čas, energiu, palivá i komunikácie. Parné lokomotívy ťahali 30 až 40 vagónov, každý po šesť ton.

Okrem parných a dieselových lokomotív majú návštevníci skanzenu dnes možnosť vidieť aj pôvodné nákladné vagóny zo Želiezoviec a Pohronského Ruskova, ktoré v minulosti slúžili na prepravu cukrovej repy, obilia, dreva, uhlia, zvierat a melasy. Osobné a dnešné vyhliadkové vozne pochádzajú z Liptovského Hrádku, Hronca a Prešova, kde už spustnuté a zarastené burinou zapadali do zabudnutia. Tieto vozne boli podľa dokumentácie kysuckých a balockých vozňov zrekonštruované do súčasnej, takmer originálnej podoby.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 450
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 001
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 443
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 063
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 402
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 366
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 977
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 926
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 718
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Staré divadlo je pripravené hrať okamžite, otázkou je pre koho

Divadlo hralo najmä organizované predstavenia pre školy a škôlky. Tým sa v súčasnosti hromadné podujatia neodporúčajú.

Martin Kusenda, riaditeľ Starého divadla Karola Spišáka v Nitre.
Ilustračné

Nitriansky primátor Hattas je pozitívny. Radnicu nezatvoria

Otestovať sa pôjdu aj Hattasovi najbližší spolupracovníci.

Primátor Marek Hattas.

Od Perkyho po Čáru. Spoznajte najlepších 40-tnikov v šiestej lige

Dvaja z nich nechýbali na ihrisku v desiatich kolách ani minútu!

Predstavujeme vám najlepších štyridsiatnikov v šiestej lige ObFZ Nitra. Na tejto snímke z duelu Mojmírovce - Chrenová sú dvaja z elitnej jedenástky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?