NOVÉ ZÁMKY/DVORY NAD ŽITAVOU. Taký je aj prípad Veroniky Nagyovej, ktorej v dôsledku prasknutia misky s horiacou čajovou sviečkou vznikol požiar a spôsobil značné škody v obývačke. Katalógový predajca Dvorčanke síce uznal reklamáciu, no s jej nárokom na náhradu škody súhlasil až po snahe doriešiť sťažnosť Regiónspotom.
Sviečka spôsobila požiar
Veronika Nagyová má zlé spomienky na deň, keď jej pre prasknutie kahanca čajovej sviečky doslova horela celá obývačka. „Horiaca dekorácia po dopade na gauč spôsobila obhorenie poťahu sedačky, prikrývky, poškodenia maľovky i koberca,“ opisuje pani. Požiar uhasila, na zhotovenie dokumentácie privolala obecnú políciu i príslušníkov Hasičského a záchranného zboru. Škodu odborníci odhadli na vyše 231 eur (7-tisíc korún). „Keďže zhorené veci neboli kryté poistením, za poistné plnenie som dostala zhruba polovicu vyčíslenej škody,“ pokračuje spotrebiteľka.
Sviečky nenechávajte bez dozoru
Katalógový predajca síce uznal vadu dekorácie, no odvolával sa na nesprávne používanie tovaru. „V miskách zapaľujte vždy iba jednu čajovú sviečku. Po jej dohorení nechajte misku dokonale vychladnúť a až potom zapáľte ďalšiu sviečku, inak by mohlo prísť k jej prehriatiu, následnému prasknutiu a možnému poškodeniu zdravia alebo majetku následkom požiaru. Svietnik s horiacimi sviečkami nenechávajte bez dozoru dospelej osoby!,“ uvádza sa v bezpečnostných opatreniach.
Koniec dobrý, všetko dobré
Ani po vytrvalom dopisovaní však Veronika Nagyová nesúhlasila s ponúkanou možnosťou využitia 20-percentnej zľavy na nákup dvojmiestnej pohovky. Neskôr jej poslali poukaz na nákup v hodnote 30 eur, no bodku za prípadom sa jej podarilo dať až po pomoci pracovníkov Dobrovoľnej organizácie Regiónspot. „Rozviedol to náš právnik a zistili sme, že zákon stojí na strane pani Nagyovej,“ hovorí predseda Regiónspotu František Sopko. Potvrdil, že spoločnosť v plnom rozsahu zodpovedá za škodu podľa Občianskeho zákonníka. Keď pohrozili odstúpiť sťažnosť na prešetrenie orgánom vykonávajúcim dohľad nad ochranou spotrebiteľa, ktoré sú v zmysle zákona oprávnené ukladať sankcie za porušenie spotrebiteľských zákonov, katalógový predajca ešte poslal V. Nagyovej hotovosť 50 eur.
Všetko musí byť písomne doložené
Regiónspot, založený v roku 1990 v rámci Združenia slovenských spotrebiteľov, úspešne rozvíja regionálnu a lokálnu politiku zameranú na ochranu občana. Hlavným poslaním je presadzovať záujmy spotrebiteľov v oblastiach práva, legislatívy, zdravej výživy, kvality výrobkov a produktov, trhového správania sa, turizmu, hoteliérstva, pohostinstva, ale aj v oblastiach školstva a kultúry. V uplynulom období sa Františkovi Sopkovi a Michalovi Švaňovi podarilo úspešne vyriešiť aj niekoľko ďalších prípadov. „Obrátili sa na nás po kúpe auta, ktoré malo skryté vady. Riešili sme aj problém, kedy ceny zakúpených matracov boli neprimerané, pretože niekde natrafil na rovnaké za oveľa nižšiu cenu. Ďalšia pani sa na nás obrátila po tom, čo jej neuznali reklamáciu na vadu kabáta, ktorú si pri kúpe nevšimla,“ opisujú svoje úspechy páni v rokoch.
Nájdete ich každú stredu od 10.00 do 12.00 hodiny v priestoroch knižnice na hlavnom námestí. „Plníme poradnú funkciu, pomáhame spracovať písomnosti, aby sa pri riešení sťažností obe strany vedeli o čo oprieť. Stretávame sa s tým, že spotrebitelia reklamujú veci telefonicky alebo osobne, preto učíme ľudí bezpodmienečne sa držať dokumentácie,“ hovoria pracovníci dobrovoľnej organizácie.
⋌
ANGELIKA PUKANECOVÁ