TOPOĽČANY. Poruchy učenia u detí sú rôzne. Dajú sa zistiť už v predškolskom veku tak, že dieťa s nevôľou skladá kocky či puzzle.
Nie každé škaredé písanie je dysgrafia
„Poruchy sú väčšinou spôsobené buď ťažkým pôrodom, komplikovaným tehotenstvom alebo popôrodnými ťažkosťami. Ak v anamnéze nič nie je, dieťa iba neprospieva a treba sa mu venovať. Na to však nemajú všetci rodičia čas," hovorí logopedička Irena Palušová. Poruchu učenia si niektorí rodičia podľa nej zamieňajú napríklad s adaptačnými ťažkosťami.
Preto počet detí v okrese narastá, aj umelo. „Rodičia od nás žiadajú diagnózu, napriek tomu, že deti sú v poriadku a potrebujú na vysvetlenie iba viac času a trpezlivosti. Nie každé škaredé písanie je dysgrafia, nie každé ťažšie čítanie je dyslexia," vysvetľuje logopedička na ZŠ sv. Don Bosca. Vraví, že poruchy učenia sa vyskytujú aj na druhom stupni základných škôl.
„Preto je dôležité, aby boli špeciálni pedagógovia na školách. V tomto okrese je ich veľmi málo. Ak sú, tak len na istý úväzok, pretože je ťažké ich zaplatiť. Na školách prijímajú viac psychológov, ktorí však nenahradia špeciálnych pedagógov."
Hendikepovaní dávajú pozitívnu energiu
Logopedickú ambulanciu vyhľadávajú nielen deti, ale aj dospelí. „Je to zriedka, pretože majú akýsi blok. Bolo by však vhodné, ak by chodili, pretože pre svoje deti sa tak môžu stať vzorom, ktorý deti často kopírujú," hovorí Irena Palušová.
V Detskom integračnom centre sa venuje aj hendikepovaným deťom s detskou mozgovou obrnou. „Je to náročnejšia práca, odstraňujeme vážnejšie poruchy reči. Ale dobre sa s nimi pracuje, pretože majú veľa pozitívnej energie, ktorú nám odovzdávajú," dodala.