TOPOĽČANY. Od spustenia novej školskej reformy ministra školstva Jána Mikolaja ubehol už rok. Topoľčianske školy však stále nemajú nové učebnice.
Tento rok je pre učiteľov ešte kritickejší
„Už minulý školský rok začal nový vzdelávací program a pre piaty ročník sme dostali iba biológiu, hudobnú a náboženskú výchovu. Slovenský jazyk, literatúru, dejepis, geografiu, matematiku nám nedodali," hovorí riaditeľka Základnej školy na Gogoľovej ulici Soňa Kytnárová.
Tento rok je podľa nej ešte kritickejší, pretože pre 6.ročník okrem náboženskej výchovy nedostali žiadny iný titul knihy, pre druhý ročník iba vlastivedu.
„Používame staré učebnice, z ktorých sa vyberajú tituly hodiace sa na danú tému. Tie sú po novom pomiešané z viacerých ročníkov, ale pre nás je nemysliteľné, aby sme dali druhákom tretiacke a štvrtácke knihy a tretiakom to isté," vysvetľuje nepriaznivú situáciu riaditeľka. „Zásluhou zodpovednej prípravy každého nášho učiteľa na vyučovanie však doma rodič ani nepocíti, ako v školách absentujú nové učebnice."
Učitelia na základnej škole si pre chýbajúce učebnice musia hľadať náhradné zdroje získavania informácií. Tlačenie materiálov z internetu a encyklopédií však finančne zaťažuje školy.
Tlačenie materiálov stojí školu peniaze
„Dávame veľké množstvo peňazí na papiere a tonery, namiesto toho, aby sme ich mohli využiť na niečo zmysluplnejšie. Okrem iného aj príprava učiteľa ide na úkor jeho voľného času. Na začiatku školského roka si učitelia vytvárali časovo-tematické plány, každá voľná chvíľa v septembri bola hlavne venovaná papierovej administratívnej činnosti."
Nová školská reforma, ktorú zaviedol minister školstva Ján Mikolaj je podľa Sone Kytnárovej účinná, ale nerozbehla sa v správnom čase. „Deti aj učitelia majú väčšiu voľnosť a možnosť vytvárania predmetov, ktoré dovtedy ani nepoznali. Ale myslím si, že štát mal najprv zabezpečiť učebnice a až potom rozbehnúť reformu."
Hovorkyňa ministerstva školstva ubezpečuje, že sa chýbajúce knihy dostanú do škôl v čo najkratšom čase. „Ministerstvo robí všetky kroky smerujúce k tomu," povedala Dana Španková.
Chyba mohla nastať v komunikácii s portálom
Základná škola Hollého sa pasuje s rovnakým problémom ako Základná škola Gogoľova. Chýbajú im nielen hlavné tituly pre piaty ročník, ale nedostali žiadnu učebnicu pre šiestakov.
„Požičiavame učiteľom knihy z minulého roka, šiestaci používajú tie, ktoré nám zostali ešte od piatakov," referuje riaditeľ Ján Dzurko. Myslí si, že chyba mohla nastať aj v komunikácii s edičným portálom, cez ktorý si minulý rok objednávali školy knihy.
„V distribučnej agentúre hovorili, že od škôl, ktoré si cez ministerstvo poslali elektronicky objednávku, nemajú absolútne nič. My sme si objednali knihy aj cez internet aj cez objednávací list," vraví riaditeľ.
Z ministerstva školstva údajne zaslali papierové ponukové listy na všetky školy. Obsahovali informáciu o existencii portálu a nutnosti urobiť objednávku aj tam.
„Prihlasovacie heslá boli zaslané na všetky dostupné emailové adresy škôl, po určitej dobe boli listom oslovené školy, u ktorých sme nezaznamenali žiadnu aktivitu na portáli. Podľa dostupných informácií oslovovali zamestnanci distribučnej spoločnosti školy, od ktorých neevidovali žiadne objednávky, telefonicky," upresnila Dana Španková.
Tvorivý učiteľ nepotrebuje knihu
Na Základnej škole Škultétyho majú žiaci piateho ročníka iba knihy z občianskej náuky, hudobnej a výtvarnej výchovy a biológie. Pre 6.ročník nemajú ani jednu.
„Na hodine chémie používajú napríklad ôsmacké učebnice. Na ostatných hodinách sa učia z poznámok. Kvalita vzdelania sa tým neznížila, ale určite u nich absentuje práca s textom. Bez knihy si nemôžu urobiť v texte oporné body, aby si vedeli vybrať podstatu," vysvetľuje riaditeľka Mária Bezáková.
Hovorí, že k problému s chýbajúcimi knihami sa každý učiteľ stavia individuálne. Závisí to v mnohom od skúseností a kreativity. „Keď je učiteľ dostatočne tvorivý, nepotreboval by ani knihu. Ale je to, samozrejme, diskutabilné."
Reforma školstva má podľa nej výhody aj nevýhody. „Aj na začiatku 90. rokov, keď prišlo k rozpadu socialistického zriadenia, bol problém s učebnicami. Vtedy sme boli nadšení, že môžeme vložiť do textov trochu voľnosti, dnes akoby na to niektorí učitelia zabúdali."