Preseľancom chýbajú chodníky pri hlavnej ceste. Hustá premávka denne
ohrozuje ich životy. Starosta chce situáciu riešiť. Pred štyrmi rokmi dal vypracovať projektovú dokumentáciu na stavbu nových chodníkov za pol milióna korún, ktorú mu zamietli.
TOPOĽČANY. Bezpečnosť Preseľancov dennodenne ohrozujú rýchle autá idúce po hlavnom ťahu medzi Topoľčanmi a Nitrou. Chodník, po ktorom by mali chodiť, im v obci totiž chýba. Jeho vybudovanie chcel starosta Juraj Trsťan zabezpečiť pomocou dotácií z projektu Revitalizácia sídiel. Slovenská správa ciest stavbu zamietla. „Štyri roky práce a projektovania za pol milióna slovenských korún zmizli prečítaním jednej vety," sťažuje sa starosta.
Pokiaľ príde na koniec, začiatok sa rozpadne
Juraj Trsťan rieši chýbajúce chodníky už štyri roky. Investícia by však obec finančne zruinovala. Sedem miliónov za chodníky a ďalších sedem za dažďovú kanalizáciu starosta nemá. „Aj keby sme šetrili z rozpočtu obce milión ročne, chodníky by sme postavili za pätnásť rokov. Pokiaľ by sme prišli na ich koniec, začiatok by sa už vekom rozpadal," vraví Trsťan. Kvôli zdĺhavosti a nedostatku financií chcel využiť fondy Európskej únie.
Starosta dal preto vypracovať rozsiahlu projektovú dokumentáciu za pol milióna korún. Pripravený projekt schválil riaditeľ Slovenskej správy ciest Viliam Žák s malými výhradami, ktoré obec hneď napravila. Úrady taktiež súhlasili s vydaním stavebného povolenia.
V sekunde ho stopli
Plánovaná stavba zamrzla kvôli majetkovým pomerom. Pozemky okolo cesty patria štátu, no spravuje ich bratislavská správa ciest. Starosta im preto navrhol nájomnú zmluvu, ktorú odmietli. „Nie je možné uzatvoriť s obcou Preseľany navrhovanú nájomnú zmluvu, nakoľko správca majetku štátu nemôže povoliť riadenie stavby na pozemku štátu," znie posledné písomné vyjadrenie riaditeľa úseku vnútornej správy zo Slovenskej správy ciest Vladimíra Zachara.
Starostovi Preselian sa zdá takýto postup nelogický. „Mali sme všetko potrebné. Plány, nákresy aj dokumentáciu. So všetkým súhlasili. Akonáhle som požiadal o začatie stavby, v sekunde ma stopli."
Vladimír Zachar tvrdí, že uzatvorenie zmluvy s Preseľanmi by bolo v rozpore so zákonom (na pozemkoch štátu sa nesmie stavať - pozn.red.), ale okamžite bude vzniknutú situáciu riešiť so starostom Preselian.
Chodník by zvýšil bezpečnosť
Hlavný ťah do Topoľčian patrí podľa nadporučíka dopravnej polície Mareka Čančinova k vysoko zaťaženým a každodenne kontrolovaným úsekom. Polícia tvrdí, že postavenie chodníka v tejto oblasti by uvítali. „Výrazne by to znížilo hroziace nebezpečenstvo pre chodcov," vraví Čančinov. Na ceste sa stále pohybujú ľudia. Nemajú chodník, tak idú po ceste. „Keďže je vlastníkom pozemkov štát, mal by postaviť chodník kvôli bezpečnosti obyvateľov," navrhuje starosta.
Chodníky tam nikdy neboli a asi ani nebudú
Frekventovaná cesta prechádza cez desiatku dedín. Väčšina z nich má chodníky iba na jednej strane, v iných chýbajú úplne. Starostovia riešia ich stavbu pomocou financií z eurofondov ako je Leader či Revitalizácia sídiel.
Tam, kde boli chodníky aj predtým, problém nevznikol.
Obce Kamanová, Jelšovce a Chrabrany chodníky jednoducho zrekonštruovali. Horšie dopadli obce ako Preseľany, kde chodníky neboli nikdy postavené.
„Keby sme mali aspoň časť chodníkov, riešenie by bolo jednoduchšie. Ale ja predsa nemôžem za to, že tie chodníky tu nie sú, ani nikdy neboli," dodáva Juraj Trsťan.