ŠAĽA. Mesto chce pokračovať s budovaním nových parkovacích miest. Po parkoviskách na Hollého a Cintorínskej ulici ich chce v rámci prvej etapy rozšíriť o Ulicu Kukučínovu, Mostovú, 8.mája, Okružnú, Hlavnú a Fraňa Kráľa. V druhej etape chce stavať parkoviská tam, kde ich navrhnú samotní obyvatelia sídlisk.
„Tieto lokality musia byť posúdené z hľadiska dopravného inžiniera, prístupu a výjazdu," vysvetľuje prednosta Mestského úradu v Šali Ladislav Gáll. Ďalšie vytypované lokality sa predložia na decembrovom zastupiteľstve.
Áut pribúda, parkovacích miest je nedostatok
Obyvatelia sídlisk si môžu takmer sto verejných priestranstiev predplatiť na tri roky za 500 eur (15 000 korún). Po vypršaní trojročnej zmluvy budú môcť naďalej pokračovať v nájme parkovacieho miesta za štandardnú ročnú daň 232 eur (7000 korún).
„Mesto pripraví celú procedúru inžinierskej prípravy, vypracovania projektovej dokumentácie, schválenia a vybudovania týchto decentralizovaných parkovísk. Peniaze na výstavbu parkovísk by sa mali využiť aj za spoluúčasti občanov," hovorí Gáll. Parkoviská by mali byť funkčné už v máji budúceho roka.
Áut pribúda a parkovacích miest je podľa prednostu nedostatok, hlavne v mestskej časti Veča.
„Sídlisko nebolo absolútne prispôsobené na takýto nárast statickej dopravy. Proporcie rozmiestnenia činžiakov, verejného priestranstva a ciest nepočítali s takouto expanziou v rozvoji dopravy. Žiaľ, bude sa to diať na úkor zelene, ale ľudia musia niekde parkovať."
Mesto prenajme pozemky železníc
Šaľania cestujú za prácou aj mimo mesta. Využívajú autobusy alebo vlaky. „Ich autá sú potom kde-kade po ceste, nie sú sústredené na normálnom parkovisku," vraví Gáll. Preto mesto pripravilo projekt na vybudovanie zhruba dvesto bezplatných parkovísk pred železničnou stanicou.
Projekt je pred územným rozhodnutím. Pripravovaná investícia bude na pozemkoch Železníc, pokiaľ ich mesto neskôr neodkúpi. „Pozemky si prenajmeme, už sme aj podpísali zmluvu o budúcej nájomnej zmluve. V budúcnosti by sme si ich vzali do vlastníctva, určite by to bolo výhodnejšie."
Projekt počíta aj s presťahovaním autobusovej stanice. Tá by sa mala posunúť bližšie smerom k železničnej stanici.
Pred obvodným úradom by sa malo platiť
V centrálnej mestskej zóne mesto uvažuje o spoplatnení parkovísk. Hoci už má predstavu o cene, nechce ju zatiaľ zverejniť. Čaká na zmeny, ktoré má so sebou priniesť nový zákon. Svoje zámery mesto odložilo až na decembrové zastupiteľstvo. „Máme už nejakú predstavu a určite si chceme vziať aj príklad z porovnateľných miest."
Jedným z parkovísk, kde si budú musieť Šaľania kúpiť parkovací lístok, sa onedlho pravdepodobne stane parkovisko pred obvodným úradom. „Aby mesto získalo peniaze, ale aj preto, aby sa tie autá obmieňali. Preto sme už vybudovali aj záchytné parkovisko pre 71 vozidiel na Dolnej ulici," referuje Gáll.
Súčasný zákon neumožňuje mestám a obciam vyberať parkovné priamo.
„Parkoviská sú v prenájme a určitým spôsobom participujeme na výbere parkovného. Preto čakáme na nový zákon, ktorý by mal byť v novembri schválený, možno lepšie nastaví podmienky pre samosprávy," dodal prednosta.