ŠAĽA. Magistrát pristúpil minulý týždeň k tretej úprave rozpočtu, pretože sa v tomto roku nenaplnia príjmy z odpredania budov a pozemkov mesta. Ide hlavne o objekt na Dolnej ulici, ktorý by sa mal odpredať až budúci rok a príjem z odpredaja objektu COV. Finančné prostriedky z nich by mali byť z časových dôvodov príjmom až v roku 2010. Napriek výpadku týchto príjmov musí mesto skončiť s vyrovnaným rozpočtom.
Mesto presúva investície a faktúry
„V septembri sa odsúhlasil predaj pozemku pod budovou COV. Nečakali sme, že nájomcovia si budú chcieť priestory najprv uspôsobiť, zapísať do katastra a potom žiadať úvery na kúpu. Tým, že sa proces predlžuje, časť tržieb presúvame do budúceho roka," povedal prednosta mestského úradu Ladislav Gáll, ktorý návrh predkladal.
Pre chýbajúce príjmy sa museli v rozpočte obmedziť aj výdavky. Nebudú sa realizovať niektoré plánované investície. Okrem vybudovania kanalizácie a umelého trávnika na dvoch štadiónoch sa tento rok nezrealizuje ani rekonštrukcia na Jilemnického ulici za 360-tisíc eur. Týka sa to aj spoluúčasti na kruhovej križovatke na Dolnej ulici za takmer pol milióna eur.
„Len teraz bol schválený dodávateľ a stavba sa bude realizovať až budúci rok," povedal Gáll.
Mesto v rozpočte uvažovalo aj nad presunom investičných faktúr na rok 2010 za práce, ktoré sú už rozbehnuté. Oprava chodníka na Hlavnej ulici, plánovaná rekonštrukcia parkovacieho miesta na Okružnej ulici a oprava kultúrneho domu by stáli 150-tisíc eur. „Tieto dodávateľské práce majú podľa zmluvy platnosť až 60 dní po odovzdaní stavby. S dodávateľmi sme sa dohodli na platbe na budúci rok, takže tohtoročný rozpočet by to nezaťažilo," vysvetlil prednosta.
Mesto uvažuje nad kontokorentným úverom
Podľa Gálla by záväzky mesto uhradilo začiatkom roka 2010 z kontokorentného úveru. Môže z neho čerpať až do výšky 663 000 eur. V prípade hrozby sankcií zo strany dodávateľov a možnom nedostatku financií v januári by mesto mohlo podľa neho prijať preklenovací úver, ktorý by sa splatil okamžite po získaní príjmu z predaja budovy COV. Poslanec Jozef Belický však navrhoval vziať úver už tento rok.
„Aby sme do budúceho roka nepostúpili zbytočne s tým, že máme dlhy. Mesto by malo prekryť tento výpadok úverom, skončiť s nulou a budúci rok si vytvoriť vhodné podmienky," reagoval v diskusii Belický.
Prednosta to však nepovažuje za potrebné. „Mesto nie je v platobnej neschopnosti. So zdrojmi, ktoré máme k dispozícii, vieme do konca roka vyjsť. Nemusíme si vziať úver, pretože očakávame príjem cez prerozdelenie podielových daní za november a december po 400-tisíc eur a prostredníctvom ministerstva výstavby a ministerstva financií refundáciu nákladov na rekonštrukciu MŠ na 8.mája 312-tisíc eur (9,4 mil.korún)."
Radnica má na tento rok v zálohe aj takmer 1,3 milióna eur z projektu ZŠ J. Murgaša. So splácaním úveru, ktorý prijali na prefinancovanie projektu rekonštrukcie školy, by banka po dohode s mestom počkala. „K tomuto riešeniu sme pristúpili aj preto, lebo úver je dobre úročený, aktuálne podľa vývoja je sadzba 1,28 percenta."
Úverová zadlženosť mesta ku koncu roka tak zdvihla úverovú zaťaženosť s 26 na 31 percent. „Podľa zákona je dovolené 60- percentné zaúverovanie, my sme na polovici."
Poslanci navrhujú šetriť vo vnútri úradu
Podľa poslancov by sa malo viac šetriť aj na bežných výdavkoch mesta a úradu.
„Už dávno som hovoril, že je treba pripraviť nejaký krízový balíček v prvom rade dovnútra mestského úradu. Na výdaje, ktoré súvisia s jeho prevádzkou, vynakladať len nevyhnutné náklady. Jedna z najväčších položiek sú osobné náklady, mzdy a odvody, je to okolo 5 miliónov korún mesačne, čo je za rok 60. Nikto sa neskúsil dohodnúť s pracovníkmi na obmedzení pracovného fondu na štyri dni, keď viem, že je tu nadstav," myslí si poslanec Štefan Bartošovič.
Prednosta mestského úradu Ladislav Gáll pripustil, že mesto na budúci rok uvažuje nad znížením počtu zamestnancov. Na podobné úsporné opatrenie pristúpilo už v roku 2007, kedy prepustilo 13 ľudí. „Zmenu organizačnej štruktúry bude musieť, samozrejme, odsúhlasiť aj mestské zastupiteľstvo," referoval Gáll.