Mestskí poslanci v Nitre chcú zriadiť vlastný Mestský dopravný podnik. Na dnešnom zasadnutí zastupiteľstva sa rozhodli dať vypracovať ekonomickú analýzu jednej z piatich navrhovaných alternatív, ako by mal budúci dopravný podnik fungovať.
NITRA. Cieľom vytvorenia vlastného dopravného podniku je zníženie nákladov mesta na mestskú hromadnú dopravu. V súčasnosti si Mesto Nitra objednáva riadenie a výkon služby zabezpečenia mestskej autobusovej dopravy u externej spoločnosti Veolia Transport Nitra,a.s. na základe zmluvy. Alternatíva schválená na vypracovanie ekonomickej analýzy uvažuje s riadením služby mestskou spoločnosťou a výkonom služby externým dodávateľom či externými dodávateľmi, pričom mestská spoločnosť bude vlastniť tarifný systém.
Primátor Jozef Dvonč sa domnieva, že skôr či neskôr poslanci dajú vypracovať aj ekonomické analýzy ďalších alternatív. "Je logické, že jedna analýza nestačí, pretože ju nie je s čím porovnávať. Som presvedčený, že keď túto prvú predložíme, príde od poslancov požiadavka na vypracovanie ďalších analýz," konštatoval. Podľa jeho názoru by sa mala ekonomickému rozboru podrobiť druhá, štvrtá a piata alternatíva vytvorenia mestského dopravného podniku.
Prvá z navrhovaných alternatív uvažuje o riadení a výkone služby mestskou spoločnosťou. "Keď náš zmluvný prepravca Veolia vymení v priebehu dvoch rokov takmer všetky autobusy hromadnej dopravy, bolo by nereálne, aby mesto vytvorilo akýsi kontrapodnik, ktorý by nakúpil autobusy a všetky potrebné zariadenia," tvrdí Dvonč. Veolia má v súčasnosti na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy k dispozícii 92 autobusov, ktorých obstarávacia cena je spolu 21,7 milióna eur (653,7 milióna Sk). Hodnota ďalších zariadení, ako sú palubné počítače, pokladne na výdaj lístkov, označovače čipových kariet či svetelné informačné tabule predstavuje ďalších zhruba 851.000 eur (25,64 milióna Sk). Celkovo hodnota autobusov a zariadenia tvorí približne polovicu tohtoročného rozpočtu mesta Nitra.
Druhá alternatíva uvažuje o riadení služby mestskou spoločnosťou, výkon služby by zabezpečoval externý dodávateľ alebo viacero dodávateľov, pričom mestská spoločnosť by vlastnila tarifný systém. Tretia alternatíva je rovnaká ako druhá s tým rozdielom, že mestská spoločnosť by nevlastnila tarifný systém. Štvrtá alternatíva kopíruje súčasný stav, riadenie a výkon služby bude zabezpečovať externý dodávateľ, no posilní sa kontrola mestom. Podľa piatej alternatívy by bolo riadenie sluižby zabezpečované v rámci integrovanej dopravy spoločnosťou vytvorenou Mestom Nitra alebo Nitrianskym samosprávnym krajom, výkon služby by zabezpečoval externý dodávateľ.