Obchvat Šale je v nedohľadne

Cestný obchvat Šale je nevyhnutný. Zhodujú sa na tom vedenie mesta, Šaľania aj zástupcovia okolitých obcí. Trasa, ktorú určila Slovenská správa ciest, však nevyhovuje všetkým.

Ferenc Bergendi si myslí, že Šaľu by výrazne odbremenila rýchlostná komunikácia.Ferenc Bergendi si myslí, že Šaľu by výrazne odbremenila rýchlostná komunikácia. (Zdroj: (LAZ))



ŠAĽA. O obchvate v Šali sa hovorí už niekoľko rokov. Cieľom jeho výstavby je vylúčiť tranzitnú dopravu z mesta. Podľa Ivety Fedorovej zo Slovenskej správy ciest by sa tým zvýšila tiež bezpečnosť dopravy a znížili nepriaznivé vplyvy na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obchvat v meste chýba

Cestný obchvat v Šali sa má podľa viceprimátora začať stavať v roku 2012. Slovenská správa ciest, ktorá je zároveň aj investorom, sa však k tomuto termínu jednoznačne nevyjadrila. „Výstavba obchvatu závisí od viacerých faktorov, ako sú získanie právoplatného územného rozhodnutia, priebehu majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov, získania stavebného povolenia a v konečnom dôsledku aj od priebehu verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby," povedala Iveta Fedorová, vedúca organizačno-správneho odboru. Spochybnila aj to, či bude stavba financovaná z eurofondov. „V tomto štádiu prípravy stavby je predčasné o tom hovoriť."

SkryťVypnúť reklamu

Viceprimátor Jozef Mečiar povedal, že chýbajúci obchvat je jedna z najvážnejších vecí v meste. „Už dnes je Šaľa vo veľmi kritickom stave, v popoludňajších hodinách nastáva dopravný kolaps. Áut pribúda a v roku 2013 by to bola katastrofa, myslím si, že doprava by už nefungovala. Preložka cesty 1/75 je akútna." Jeho obavy potvrdil aj dopravno-inžiniersky prieskum, ktorý zistil opodstatnenosť obchvatu.

Vyhral piaty variant

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií schválilo po dohode so šalianskou radnicou a dotknutými obcami z piatich variantov posledný. Začína v priestore medzi vodnou nádržou Kráľová a obcou Kráľová nad Váhom. Po premostení Váhu by mal pokračovať obchvatom obce Dlhá nad Váhom, Večou a Trnovcom, kde bude končiť. Navrhovaná trasa nevyhovuje starostovi Kráľovej nad Váhom Ferencovi Bergendimu.
Variant 5 považuje za najdlhší a najdrahší, ktorým sa nevyrieši hustnúca premávka v Šali. Najvhodnejším riešením by bolo podľa neho rozšíriť pôvodný most spájajúci mestskú časť Veča so Šaľou o dva pruhy alebo vybudovať nový most.

SkryťVypnúť reklamu

„Tento obchvat je vyslovene na politickú objednávku. Okrem toho, že to bude hrubý zásah do majetku ľudí, hrubo nám obchvat zasiahne aj do prírody, rozdelí poľovný revír. Tiež zvukový efekt sa tam vytvorí ako z dela. Býval som vo Veči pri moste a viem, ako je počuť, keď o polnoci prechádza cez most auto 120-km rýchlosťou a narazí na oceľový hrebeň," ťažká si starosta. „Zásadný problém je, že rýchlostnú komunikáciu R7 vláda vynechala. Južný obchvat by Šaľu výrazne odbremenil od zvýšeného počtu áut," dodal.

Návrh na bývalú Tereziánsku cestu neprešiel

Najväčšia dĺžka obchvatu bude v katastri obce Dlhá nad Váhom.
„Mnoho vodičov nielen osobných áut, ale aj kamiónov využíva našu obec ako „skratku" na diaľnicu. Denne ich je niekoľko tisíc a obchvat by sme preto určite potrebovali," referoval starosta obce Róbert Izsóf. Schválený obchvat však vníma ako najlepšie zlo. Už pred piatimi rokmi navrhol spraviť z cesty 1/75 za Trnovcom nad Váhom pri Hornom Jatove odbočku, pokračovať vedľa Dusla a vyústiť pri Šoporni na R1 na diaľnici. Návrh neprešiel.

SkryťVypnúť reklamu

„To je stopa bývalej takzvanej Tereziánskej cesty. Ak by sa vybrala táto trasa, nezasiahlo by sa až tak do prírody a životných podmienok poľnohospodárov a ostatných ľudí ako teraz. Niektorí vlastníci, ktorí budú musieť pozemky predať alebo budú musieť hospodáriť vedľa novej cesty, to nevnímajú až tak pozitívne," povedal starosta. Dodal, že momentálne pracujú na novom územnom pláne obce.

„Robíme pozemkové úpravy, nový stav pozemkov a vlastníkov bude zapísaný do katastra v priebehu budúceho roka. Vlastníkov pod navrhovaným obchvatom bude určite menej ako pôvodne a ani v jednom prípade sa to nedotkne celej výmery pozemku, iba časti. V obvode pozemkových úprav v koridore obchvatu je zatiaľ zhruba 60 pozemkov a mimo obvod, kde zostali pôvodné pozemky, asi tak isto."

Pozemky bude vykupovať Slovenská správa ciest. Bude to prebiehať na základe geometrických plánov, ktoré budú súčasťou dokumentácie pre stavebné povolenie. „Dokumentácia má byť dodaná začiatkom roka 2011. Cena pozemkov bude stanovená na základe znaleckých posudkov. V súčasnosti prebieha štátna a rezortná expertíza dokumentácie pre územné rozhodnutie," referovala Fedorová.

Obchvat pomôže predísť dopravným nehodám

Poslednou obcou, ktorej sa obchvat dotkne, je Trnovec nad Váhom. „Čakáme naň už dlhé roky, vzhľadom k tomu, že premávka sa prehusťuje, zo dňa na deň je situácia menej únosná," informoval starosta Július Rábek.
Obchvatom sa podľa neho pomôže najmä predísť dopravným nehodám v zákrute smrti pri Hornom Jatove. „Je to úzka cesta, vo veľmi zlom stave. Je to nebezpečné pre ľudí, ktorí dochádzajú za prácou na bicykli, je dobré, že sa zákruta vyrovná."
Starosta je s variantom 5 spokojný. Tranzitná doprava sa odkloní, obecné cesty si oddýchnu od ťažkých pneumatík. „Aj vagóny s chemikáliami z Dusla tak budú musieť obísť obytné zóny."

Odstaví nákladné vozidlá

Ľudia vnímajú hustnúcu premávku ako problém číslo jeden.
„Obchvat by pomohol, lebo je to v podstate jediný smer na Bratislavu, okrem Nitry. A keď sa niečo stane na moste, nedostanete sa tak ľahko z jedného konca na druhý. Potom sme zaseknutí v nekonečných kolónach," povedala Katarína zo Šale. „Najväčšia špička je po druhej a po piatej každý deň, je to fakt o nervy," dodala Dáša Šmidáková.

„Nie som zo Šale, iba cez ňu prechádzam. Kruhové objazdy všetko veľmi spomalili a premávka je veľmi prehustená. Obchvat by odstavil prinajmenšom nákladné vozidlá," zdôvodnil Milan Krúpa.

Galantský obchvat bude stáť vyše 70 miliónov eur

Termín začatia druhej stavby obchvatu Galanty sa posúva. Povedala nám to Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest. Predpokladaný začiatok výstavby, ktorá by mala trvať 24 mesiacov, je rok 2010.
Výstavba tretej stavby bude začiatkom roka 2012. „Pri tretej stavbe obchvatu v súčasnosti začína majetkovoprávna príprava. Štvrtá stavba obchvatu znamená dobudovanie cesty na štvorpruh, to by malo byť realizované až po naplnení kapacity, čo je podľa dopravno-inžinierskeho prieskumu až po roku 2030. Celkové náklady sú asi 73 miliónov eur."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  4. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  6. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  7. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  8. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 743
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 401
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 8 545
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 662
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 828
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 716
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 670
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Priestory sa nachádzajú vo dvore historickej radnice.

Mesto je zriadeniu digitálneho informačného centra naklonené.


Chcel ujsť do rodinného domu.


Michaela z Nitry.

Rodina a priatelia sa stretli v evanjelickom kostole.


Rast cien zasahuje čoraz viac slovenských domácností. Okrem výdavkov na potraviny, energie či bývanie si mnohí začali všímať aj menšie, ale pravidelné položky, ktoré nenápadne zaťažujú rodinný rozpočet.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu