NITRA. To majú od 1. januára platiť nákladné autá nad 3,5 tony a autobusy na viac ako 2000 kilometroch ciest. Zavedenie povinnosti platiť mýto aj pre autobusy jazdiace po prímestských linkách môže mať podľa Belicu negatívne dopady na dopravnú obslužnosť v kraji, a to aj napriek tomu, že autobusy majú platiť za mýto iba polovičné sadzby.
"Nové pravidlá zasa raz pripravili pre samosprávu, obrazne povedané, vriaci kotol, ktorý buď vybuchne, alebo ho vyventilujú kraje. A na to máme iba dva 'ventily'. Zaplatia to ľudia na zvýšenom cestovnom, alebo ten rozdiel zafinancujeme zo svojho už i tak napätého rozpočtu. To znamená, že nám tieto peniaze budú chýbať niekde inde. Kraj, napríklad aj dotovaním čipových kariet pre cestujúcich, spravil viacero opatrení na to, aby sme ľudí z osobných áut dostali späť do autobusov. Teraz by sme ich zvýšeným cestovným mohli do tých áut znovu vytlačiť, čím sa zasa zvýši hustota cestnej premávky," konštatoval Belica.
Predseda NSK okrem toho v zavedení mýta vidí aj ďalšie negatíva, ktoré podľa jeho slov budú musieť opäť znášať práve kraje. "Je veľmi pravdepodobné, že mnohí, hlavne menší dopravcovia, nebudú ochotní platiť mýto a budú využívať naše cesty II. a III. triedy. A tieto komunikácie nie sú dimenzované na ťažkú nákladnú dopravu. Kraje si na rekonštrukciu ciest berú miliardové úvery. A teraz nám ich môžu zničiť kamióny vytlačené mýtom z diaľnic na okresné cesty," vysvetlil Belica.