Spoločnosť Nákladná automobilová doprava Nitra, a.s. (NAD Nitra) predpokladá, že kvôli zavedeniu mýta od začiatku budúceho roku pre automobily nad 3,5 tony náklady priemerne vzrastú minimálne o 20 %.
NITRA. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ nitrianskej spoločnosti Igor Škutil s tým, že súčasné náklady na vnútroštátnu dopravu predstavujú 70 centov na kilometer a priemerná výška mýta bude v rozpätí 16 až 17 centov na kilometer v závislosti od skladby vozového parku a použitého spoplatneného úseku komunikácie. Náklady na mýto v porovnaní s diaľničnými nálepkami budú podľa neho vyššie približne 18-násobne. NAD Nitra plánuje zaregistrovať na platenie mýta 65 vozidiel, pričom iba vstupné náklady na montáž a prenájom palubných jednotiek budú viac ako 12 tis. eur.
"Pri porovnávaní nákladov je potrebné vychádzať zo špecifík každej firmy, zo skladby prepráv ako i dĺžky pobytu vozidiel mimo územia SR. Kým v roku 2009 predstavovali náklady na diaľničné nálepky pri vozidle nad 12 ton 907,50 eura a boli kategorizované ako fixný náklad, to znamená, že pri priemernom počte 8 tis. kilometrov mesačne boli stabilné a rastom počtu kilometrov klesali," uviedol ďalej Škutil. Platením mýta pri zhodných kilometroch budú náklady viac než 17 tis. eur.
Špecifickosťou NAD Nitra je to, že viac ako 50 % vozového parku má na vysunutých pracoviskách v zahraničí. Prejazdy týchto vozidiel cez SR nie sú pravidelné, čím sa znižujú celkové náklady na slovenské mýto. "Avšak i napriek tomu je nárast oproti doterajším nákladom takmer 10-násobný, čo predstavuje požiadavky navýšenia o približne 3 až 4 centy na kilometer," dodal Škutil. Mýto podľa neho zasiahne celú oblasť dopravy v nadväznosti na podiel využívania sietí slovenských ciest a v maximálnej miere postihne vnútroštátnych dopravcov. Pri navrhovanom systéme spoplatnenia cestnej siete sa mu totiž prakticky nemožno vyhnúť.
Vplyv ekonomickej krízy sa prejavil na poklese výkonov a znižovaní realizačnej ceny na základe nevyvážených požiadaviek, dopytu a ponuky dopravných prostriedkov. "Opatrenia našej spoločnosti smerovali k zníženiu neproduktívnych nákladov, od znižovania prebytočnej dopravnej techniky a znižovania fondu pracovnej doby, a s tým súvisiacim počtom pracovníkov, najmä v režijných profesiách, až po znižovanie všetkých druhov nákladov vrátane investičných," uviedol Škutil. Vzhľadom na pokles prejazdených kilometrov a tržieb na kilometer, k čomu firma nedokáže adekvátne znižovať náklady, očakáva v tomto roku negatívny hospodársky výsledok. Prognózy pre rok 2010 úzko súvisia s možnosťou uzatvorenia zmlúv pre budúci rok s doterajšími partnermi, prípadne s otvorením nových trhov, čo však NAD Nitra nepovažuje za veľmi pravdepodobné.
Spoločnosť NAD Nitra, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od 1. apríla 1995, kedy sa zo štátneho podniku pretransformovala na akciovú spoločnosť. Základné imanie spoločnosti predstavuje 5,71 mil. eur. Podľa vlastnej internetovej stránky prevádzkuje najmä medzinárodnú kamiónovú dopravu, vnútroštátnu dopravu a zasielateľstvo. Firma poskytuje aj servisné a opravárenské služby, prenájom priestorov, tankovanie pohonných látok.