Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Dediny nemajú peniaze na mestskú dopravu. Rušia legendárny spoj

Mestská doprava by stála veľa. Dediny preto uprednostnili prímestské linky.

Obyvatelia Štitár a Nitrianskych Hrnčiaroviec sa boja toho, čo nastane od januára, keď bude namiesto mestskej dopravy fungovať prímestská.Obyvatelia Štitár a Nitrianskych Hrnčiaroviec sa boja toho, čo nastane od januára, keď bude namiesto mestskej dopravy fungovať prímestská. (Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)

ŠTITÁRE, NITRIANSKE HRNČIAROVCE, NITRA. Legendárna dvadsaťsedmička po rokoch končí. Autobus jazdil desiatky rokov a spájal Nitru s dedinami Nitrianske Hrnčiarovce a Štitáre. Mestský spoj dotovali aj obe dediny. Dnes naň ale nemajú peniaze, preto ho od nového roka prepravca Veolia Transport zruší.

Vždy plná

Ľudia si na dvadsaťsedmičku spomínajú ako na vždy natrieskaný autobus. Od nepamäti chodila z mesta do dedín harmonika. Najskôr staré harmonikové Ikarusy, od tohto roku nové a moderné kĺbové autobusy.
Hlavne v špičke mali ľudia zo Zobora problém nastúpiť na autobus, ľuďmi sa zaplnil ešte v dedinách. Plný bol aj po ceste z Nitry, okrem dedinčanov ho využívali aj Zoborčania, chatári a vinohradníci z Nitry.
Obyvatelia Štitár a Nitrianskych Hrnčiaroviec sa boja toho, čo nastane od januára, keď bude namiesto mestskej dopravy fungovať prímestská. Informácie nemajú skoro žiadne, len to, čo sa klebetí po dedinách. „Dvadsaťsedmička nám bude chýbať, chodila roky. Keď idem k lekárovi, využívam ju. A teraz tak hovoria, že na prímestskej nebude ani zľava, dôchodcovská alebo invalidná. A ja som na invalidnom dôchodku. Ktovie, koľko bude lístok stáť po novom," zamýšľa sa 54-ročná žena, ktorá býva v Štitároch kúsok od konečnej zástavky.

Rôzne názory

„Chodím k ôsmim lekárom do nemocnice. Nastupujem kúsok od špitálu. Keď budem musieť ísť v zime po zľadovatených cestách až na autobusovú stanicu, tak mi to nevyhovuje. Aj manžel je postihnutý, má sa ešte horšie ako ja. Som veľmi sklamaná," povedala o rušení spoja Anna Nagyová (59). V Štitároch je vydatá 36 rokov, za celý ten čas si pamätá len mestskú dopravu. „Nemá za nás kto bojovať, ani petíciu nespisovali. Platíme dosť daní, aby sme tú dopravu mohli mať," podotkla.
„Nemám proti tomu nič, veď autobusy budú chodiť rovnako ako doteraz, len budú prímestské," mieni pani Helena. „To ste sa tej pravej spýtali. Jasné, že proti tomu nemá nič, je manželkou poslanca," mávne rukou Anna Nagyová len čo sa pani Helena vzdiali. „Oni majú autá, my sme bez peňazí a ešte aj o barliach," zašomre si.
„Ten autobus mal dlhú tradíciu. Neviem si predstaviť, aké to bude bez neho," povedal Baltazár Czulák zo Štitár.

Radikálny skok v cenách

Dediny zrejme nemali iné východisko, ako mestskú dopravu úplne stopnúť. Spoločnosť Veolia Transport Nitra, ktorá ju prevádzkuje, si totiž od oboch obcí vypýtala za tento rok oveľa viac peňazí ako vlani. A suma to nebola práve malá, v porovnaní s vlaňajškom vyskočila nahor viac ako o sto percent.
„Ročne sme platili asi 300-tisíc korún. Za tento rok nám sumu ale navýšili o viac ako 110 %, na 630-tisíc korún," povedal starosta Štitár Pavol Hašúk. „Pre nás je to absolútne neprijateľná, likvidačná suma, ktorá by nám zlomila väzy," povedal. Štitáre majú zhruba 650 obyvateľov a hospodária s ročným rozpočtom vo výške zhruba 4,5 milióna korún. Platiť viac ako pol milióna korún len na dopravu je naozaj trochu priveľa.
Podobne sú na tom aj Nitrianske Hrnčiarovce. Od tých chce Veolia z vlaňajších 200-tisíc korún až 720-tisíc korún. „To je len za tento rok 720-tisíc korún, budúci rok to môže byť ešte viac," hovorí starostka Anna Vrábelová. Nitrianske Hrnčiarovce platia viac preto, lebo párkrát za deň do ich obce dochádza ešte ďalší autobus, linka číslo tri.
Radikálne zdraženie údajne súvisí s tým, že Veolia nakúpila nové autobusy a komfort cestujúcich sa zvýšil. Suma však vyskočila až tak vysoko, že pre dediny sa stala neprijateľná.

Anna Nagyová. Aj ona jazdí linkou 27. FOTO: TOMÁŠ HOLÚBEK

Nostalgia musí ísť bokom

Starostovia sa teda rozhodli, že o mestskú dopravu už nebudú mať záujem. Obaja starostovia ľudí upokojujú, tvrdia, že nie je dôvod na paniku.
Do dedín bude od januára chodiť len prímestská doprava. Platiť ju bude vyšší územný celok, dediny nebude stáť ani korunu. Ak by ale potrebovali viac spojov ako im poskytnú, všetky spoje navyše si doplatia. „Máme dohodu aj s Nitrianskym samosprávnym krajom aj so spoločnosťou Veolia, že je potrebné nový systém spustiť. Po určitom čase ho vyhodnotíme a budeme sa snažiť ho zlepšovať podľa požiadaviek ľudí," povedal starosta Hašúk.
„Panika okolo témy vznikla veľká. Chápem ľudí, že sa strachujú, lebo je to citlivá otázka. Dvadsaťsedmička síce skončí, ale kontinuálne prejdeme na prímestskú dopravu. Bude chodiť zo stanice cez mesto, možno po trošku inej trase, ale pôjde aj cez mesto. A potom cez Nitrianske Hrnčiarovce do Štitár. Extra veľké zmeny z hľadiska dopravnej obslužnosti nebudú, ale bude to pre obec za iný, lepší peniaz," povedal starosta Pavol Hašúk. „Nostalgia za dvadsaťsedmičkou musí ísť bokom," dodal.
„Je to zmena aj pre nás, ale budeme si musieť zvyknúť. Dôležité je, že občanom zabezpečíme aj naďalej autobusy bez toho, aby sme zaťažili obecný rozpočet alebo zvyšovali dane," povedala jeho kolegyňa zo susednej dediny Anna Vrábelová.
„Myslím si, že aj mesto Nitra mohlo ešte viac platiť dvadsaťsedmičku. Až do dvesto dôchodcov sem prichádzalo do záhradiek. Nevyužívali sme kluby dôchodcov v Nitre, ale relaxovať sme chodili sem," povedala v Štitároch dôchodkyňa z Nitry, kým čakala na spoj.

Veolia: O zrušenie spoja požiadali starostovia

Spoločnosť Veolia Transport tvrdí, že starostov oboznámila so zvýšenými nákladmi. Rokovania s nimi mala od februára. „Mestské linky nahradíme prímestskou dopravou z dôvodov rozhodnutia starostov obcí a dohodou s Nitrianskym samosprávnym krajom,“ povedal Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Veolia Transport.

Upozornil, že všetky náklady sú v súlade s platnou legislatívou o vykrytí strát vo výkonoch vo verejnom záujme, ktoré objednávateľ hradí dopravcovi. „Obciam sme vyčíslili len predpokladanú stratu na rok 2009, ktorá je len orientačná - nevyjadruje skutočnú stratu,“ povedal Milan Jankulár.

Keďže obce žiadali o zrušenie linky a požiadali kraj o zabezpečenie dopravy prímestskou dopravou, vydal samosprávny kraj dopravnú licenciu na novú prímestskú linku Nitra-Štitáre.

Autobus po ukončení linky do Štitár bude jazdiť po Nitre „podľa potrieb“. Či do Štitár bude naďalej chodievať veľkokapacitný kĺbový autobus, nie je jasné.

Podobné problémy údajne trápia aj dediny Ivanka pri Nitre, Branč a Lužianky. Mestská doprava má vraj zaniknúť aj tam. Jankulár sa k tomu nevyjadril.

(th)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 868
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 336
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 441
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 108
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 769
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 814
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 413
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 389
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 549
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 529
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na koronavírus zomrel v galantskej nemocnici 43-ročný pacient

V domácej karanténe je šesť zamestnancov.

Galantská nemocnica.

Faško asi neostane, už sedel s Karom. Kde v zahraničí ho chcú?

Nechcel som ostať v Nitre, ale spravil som dobre, odfukuje si kométa Fortuna ligy.

Mestský úrad v Šali.

Divadlo Andreja Bagara obnovilo svoj online program

V rámci neho ponúka aj rozhovory s hereckými legendami.

V rámci online programu "spoluVYHRÁME" divadlo ponúka výber pútavých rozhovorov s hereckými legendami, ktoré boli piliermi nášho divadla, alebo sa výrazne podieľali na jeho formovaní, ako bol napríklad aj Jozef Dóczy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?