ŠAĽA. Hodnotenie výchovno-vzdelávacej činnosti na školách za predchádzajúci školský rok dopadlo dobre. Okrem komisie školstva a Štátnej školskej inšpekcie to potvrdil aj vedúci školského úradu v Šali Michal Vrbovský.
Školy udržiavajú svoju profiláciu
Veľmi dobrá úroveň bola zaznamenaná predovšetkým v materských školách. „Vyplýva to aj zo strany mesta. Snažíme sa pre ne vytvárať čo najlepšie podmienky z hľadiska materiálneho, ale aj personálneho. Spravili sme istú racionalizáciu a finančné prostriedky, ktoré sa v rámci nej ušetrili, sme dali znovu do materských škôl s tým, že takmer celý rok mali učiteľky a zamestnanci osobné príplatky" hovorí Michal Vrbovský.
Základným školám sa podľa hodnotenia darí udržiavať ich profilácia. Zameriavajú sa na šport, cudzie jazyky, prírodovedné predmety. „Boli úspešné aj na olympiádach, do ktorých sa zapájajú každý rok. Našich šesť škôl sa v rámci krajského hodnotenia umiestnilo v prvej päťdesiatke. Je to vynikajúce, keď si uvedomíme, že v kraji je až 330 škôl," upresňuje Vrbovský.
Takmer všetky základné školy majú dve špeciálne učebne výpočtovej techniky a jazykové laboratóriá. Tento rok by sa mala dobudovať interaktívna trieda na Hornej ulici, jedna z najmodernejších na Slovensku.
„Napriek vhodným podmienkam na vyučovanie evidujeme značné nedostatky v poznatkoch žiakov. Prevláda memorovací prístup k vedomostiam a žiaci nie vždy vedia dostatočne aplikovať poznatky v praxi. Do určitej miery absentuje ich tvorivosť a kreativita, čo sa prejavuje na sebavedomí a prezentácii žiakov navonok. Tieto problémy by sa mali vyriešiť v rámci reformy školstva, potrebujú hlavne čas a tiež podporu rodičov."
Základné školy sa tiež zapájajú do rôznych programov. Dve z nich sú v medzinárodnom projekte eTwinning, ktorý je zameraný na elektronickú spoluprácu. Ďalšie tri sú v medzinárodnom projekte Socrates - Comenius.
„Práca v ňom je veľkým prínosom pre žiakov pri výučbe cudzích jazykov. S ich odbornosťou máme na niektorých školách problém. Keď odišli kvalifikovaní učitelia pre nepriaznivé finančné ohodnotenie, aké je v školstve, museli sme ich nahradiť tými, ktorých sme mali k dispozícii. To sa, samozrejme, odrazilo na kvalite vzdelávania," vraví vedúci školského úradu.
Riaditelia sú zahrnutí množstvom administratívy
Achillovou pätou školstva je podľa Vrbovského aj kvalita kontroly výchovno-vzdelávacieho procesu.
„Tým, že riaditelia venujú značnú časť svojho pracovného času predovšetkým personálnemu, ekonomickému a prevádzkovému zabezpečovaniu chodu školy, majú podstatne menej času na kontrolu výchovno-vzdelávacieho procesu. Sťažujú sa na častú zmenu legislatívy a veľmi veľa administratívnej náročnosti."