ŠAĽA. Za volanie na telefónne číslo 159 sa od 1.januára platí. Cena za minútu volania je 7,5 centa (0,075 eura, teda 2,26 Sk). Podľa zákona o integrovanom záchrannom systéme obecná polícia, na rozdiel od útvarov Policajného zboru Slovenskej republiky, už nepatrí medzi základné záchranné zložky integrovaného záchranného systému. Telekomunikačný úrad SR ho preto vyčlenil z množiny tiesňových volaní.
„Obdobná situácia je tiež v takmer všetkých ostatných členských štátoch EÚ, kde sú medzi tiesňové volania popri jednotnom európskom čísle 112 zaradené len volania na zložky hasičského zboru, zdravotníckej pomoci a štátnej polície," upresnil hovorca Telekomunikačného úradu SR Roman Vavro.
Zo všetkých operátorov na Slovensku zatiaľ linku mestskej a obecnej polície spoplatnil Slovak Telekom. Ak by tak chceli urobiť 02, Orange alebo T-mobile, museli by podľa zákona minimálne 15 dní vopred vydať a zverejniť novú tarifu.
„Slovak Telekom aj kvôli technickej náročnosti pri poskytovaní viacerých čísel 159 v jednej primárnej oblasti dlhšiu dobu zvažoval zmenu spôsobu poskytovania služieb obecným políciám. Nakoniec spoločnosť pristúpila k najmenej radikálnemu riešeniu - zmene tarify, ktorú riadne a včas publikovala. Treba zdôrazniť, že cena bola určená tak, aby nepôsobila odrádzajúco a nebola dôvodom, aby užívatelia na čísla mestskej polície prestali volať," povedala Janka Burdová, hovorkyňa Slovak Telekom.
Dodala, že v prípade, keď chcú obecné polície pre občanov zabezpečiť volania zadarmo, je možnosť postaviť poskytovanie týchto služieb na bezplatných číslach 0800 xxx xxx.
Náčelník mestskej polície vníma spoplatnenie čísla 159 ako krok späť.
„Nič pozitívne na tom nevidím, nie je to v prospech občanov. Dennodenne zaznamenávame niekoľko desiatok telefonátov od nich. Aj vďaka týmto hláseniam sme zadržali páchateľov na mieste činu, napríklad pri vlámaniach," povedal Peter Krokavec.
Dodal, že Slovenská asociácia náčelníkov určite napíše žiadosť Telekomunikačnému úradu, aby situáciu prehodnotil. Ten v budúcnosti plánuje presmerovať všetky tiesňové linky k univerzálnemu používaniu čísla 112.
„Ale keď nám zavolajú oni, informácia nemusí byť presná. Stáva sa to, keď je správa sprostredkovaná," povedal náčelník. „Veľmi som nahnevaná, že mám platiť za to, keď chcem nahlásiť napríklad nejaký vandalizmus. Predsa pomáham štátu, aby nemal zničené veci," myslí si pani Edita.
„Teraz sa možno zmení postoj ľudí k tomu, keď budú chcieť niekomu pomôcť. Uvedomia si, že ešte musia za to aj zaplatiť, tak ho radšej obídu," povedal Ladislav zo Šale.