SEREĎ. O cyklotrase Sereď - Kaskády sa hovorí už roky. K jej realizácii však doposiaľ neprišlo, hoci aj mestskí poslanci ju schválili na začiatku volebného obdobia.Takisto obce a mesto Sereď majú už od roku 2004 projektovú dokumentáciu pre vydanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Vypracoval ju Ľudovít Možiešik zo Slovenskej technickej univerzity. Vzišla zo stretnutia starostov obce Dolná Streda, Šoporňa, Váhovce a mesta Sereď spred piatich rokov, ktorí boli projektu naklonení. Zastrešovať ju mala obec Kajal, ktorá projektovú dokumentáciu údajne aj financovala.
Niektorí starostovia si už vysporiadali pozemky
Približne pred rokom vstúpili dotknuté obce do Klastera cestovného ruchu v Trnavskom samosprávnom kraji, aby sa mohli uchádzať o eurofondy. Môžu tak spraviť až po roku fungovania združenia.
„Keby si to mala každá obec financovať sama, nemala by na to. Ak sa klastru podarí získať peniaze z Európskej únie, budeme sa podieľať alikvotnou čiastkou podľa počtu obyvateľov. Ale hlavne, aby to už bolo," hovorí starosta obce Šoporňa Stanislav Kiš. Ostatní starostovia s ním súhlasia.
„Už desať rokov za to bojujem. Už som si aj vysporiadal pozemky na hrádzi, mám ich v prenájme na 99 rokov. Dôležité je spraviť to pre mladých ľudí a dostať korčuliarov zo štátnej cesty," myslí si Ferdinand Szalayi, starosta Váhoviec.
Klaster vychádza z projektovej dokumentácie Ľudovíta Možiešika, ktorej názov sa stal sporným. Obce a niektorí poslanci ho nazývajú projektom, mesto štúdiou. Rozdiel znamená nárok na čerpanie z eurofondov.
„Keby to bola štúdia, je to štúdia. Je to to, čo je na tom napísané," vysvetľuje autor Ľudovít Možiešik.
„Je to len hra so slovíčkami, ktorú s primátorom vedieme. Podľa mňa je projekt pre stavebné povolenie vypracovaný pánom Možiešikom postačujúci pre vydanie stavebného povolenia a môže slúžiť ako podklad pre vypracovanie realizačného projektu, ktorý sa dá využiť na čerpanie z eurofondov," myslí si Seredčan Dušan Slahučka.
Cyklotrasa Sereď - Horný Čepeň
Nielen jeho tiež prekvapilo rozhodnutie mesta vybudovať najprv cyklotrasu Sereď - Horný Čepeň.
„Nie je logickejšie dobudovať tú časť, ktorá sa dá napojiť už na existujúcu," pýta sa poslanec mestského zastupiteľstva Martin Tomčányi.
„Ako primátor Serede by mal v prvom rade sledovať záujmy hlavne tínedžerov a podľa môjho názoru pre ich športové vyžitie je omnoho výhodnejší súvislý úsek smer Kaskády a nie relatívne krátky úsek smer Šúrovce" dodáva Slahučka.
Podľa viceprimátora Serede Petra Rampašeka by trasa okolo vodného diela Kráľová mala stáť takmer 33-tisíc eur (100 miliónov korún), pričom dokumentácia bude z toho tvoriť jedno percento.
„Dokumentácia pre cyklotrasu od Horného Čepeňa po cestný most je hotová, je v štádiu pred stavebným povolením. Sú tam ešte podmienky stavebného úradu na úpravu dokumentácie s tým, že keď to bude upravené, vydajú stavebné povolenie. Bude stáť 6 miliónov korún," uzatvára viceprimátor .