Hodnotenie prváčikov známkami je pre žiakov motivujúcejšie ako slovné. Zhodli sa na tom viacerí pedagógovia z nitrianskych základných škôl (ZŠ).
Dobré skúsenosti so známkovaním prvákov majú aj v ZŠ kniežaťa Pribinu. Je to vždy motivujúcejšie. Keď sme začínali s projektom nadaných žiakov, hodnotili sme ich len slovne. Oni si to ale vždy ešte žiadali premietnuť aj do známky. Darmo sme ich hodnotili percentuálne, bodovo a všelijako inak, nakoniec sa vždy opýtali, aká by to bola známka," povedala zástupkyňa riaditeľky školy pre ročníky 1. až 4. Markéta Šutková.
ZŠ kniežaťa Pribinu hodnotí najmladších žiakov kombinovane. Známky dostávajú z hlavných predmetov a z hudobnej, telesnej a výtvarnej výchovy sú hodnotení slovne. Niekto má na niečo vlohy, niekto nemá vlohy. Tú snahu žiaka do známky nedostanete, preto je pri výchovách lepšie slovné hodnotenie. Aj z tohto dôvodu sme po prerokovaní v pedagogickej rade zvolili hodnotenie kombinované. Známky sa nám osvedčili. Deti sa potešia, že majú jednotku, lebo je to určitá kladná motivácia. Celkové hodnotenie žiaka má byť také, aby bolo motiváciou do ďalšej práce. Nemá to byť bič na žiaka," myslí si druhý zástupca školy Pavol Mada.
Rovnakú skúsenosť má aj zástupkyňa riaditeľky ZŠ Topoľová pre ročníky 1. až 4. Edita Letková. Deti podľa jej slov prijímajú hodnotenie známkami veľmi dobre. Máme s tým dobré skúsenosti. Hodnotili sme prvákov pečiatkami aj slovne. Teraz ich klasifikujeme známkami a je to pre deti motivujúce. Pochvaľujú si to žiaci aj rodičia, skonštatovala.
Iné skúsenosti majú pedagógovia v najväčšej nitrianskej základnej škole. Najmladšie deti v ZŠ Benkova sú hodnotené výlučne slovne. Máme tu aj mimoriadne nadané deti a aj pri nich sa nám osvedčilo slovné hodnotenie. Pre prváčikov to nie je také stresujúce. Je rozdiel, keď má prvák na vysvedčení napísané, že dosahuje dobré výsledky, ako keď tam má trojku," myslí si zástupkyňa riaditeľky ZŠ Benkova pre ročníky 1. až 4. Ľudmila Zemanová.