Stavba úsekov R1 pri Nitre zväčša pokračuje podľa plánu

Výstavba troch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice pokračuje zväčša podľa harmonogramu prác.

NITRA. Výnimkou je úsek Selenec - Beladice, kde priebeh prác sťažuje archeologický prieskum v Kľačanoch. Na tejto stavbe v súčasnosti pracuje okolo 1 300 ľudí.

"Dopad archeologického prieskumu sa stále vyhodnocuje, hľadáme adekvátne riešenia na elimináciu negatívneho dopadu a riešime celú záležitosť v spolupráci s ministerstvom dopravy," informovala agentúru SITA Dagmar Baloghová zo spoločnosti Granvia Construction, s.r.o. Táto firma je generálnym dodávateľom stavebných prác pre projekt verejno-súkromného partnerstva na R1.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s., ktorá bude úseky R1 prevádzkovať 30 rokov, podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiada kvôli prieskumu kompenzáciu v podobe posunu termínu ukončenia spomínaného úseku. Zatiaľ nie je známe, o aký časový posun pôjde. Rezort dopravy a koncesionár si stále vymieňajú listy a sporia sa o to. "Požadujú kompenzačnú udalosť, len čo sa týka termínu. Má to drobný dopad aj na cenu. Sú to finančne zanedbateľné veci. Mení sa cena peňazí v čase, nie je to dodatok za výkopy, alebo niektoré stavebné práce," dodal Vážny 5. februára.

"Stavebné práce prebiehajú primerane tomuto ročnému obdobiu," uviedla ďalej Baloghová. V rámci prípravných prác sú zo stavebných objektov dokončené demolácie, väčšina prekládok inžinierskych sietí, stavebné dvory a prístupové komunikácie. V hlavných prácach boli založené násypové telesá hlavné mostné objekty.

SkryťVypnúť reklamu

V zimnom období prebiehajú práce na zakladaní kritických mostov. "Ide o pilotážne práce, viazanie výstuže základov a spodnej stavby a v prípade priaznivého počasia tiež betonáž základov a spodnej stavby. Na mostoch ležiacich na kritickej ceste výstavby sa pracuje aj počas nepriaznivých klimatických podmienok, no pri dodržaní všetkých technologických pravidiel a predpisov," dodala Baloghová. S ohľadom na počasie prebiehajú práce na sanáciách podložia a v obmedzenej miere aj zemné práce. V súlade s harmonogramom sa vyrábajú prefabrikáty určené k zabudovaniu do mostov a oceľové konštrukcie. Práce na archeologickom prieskume ešte v niektorých oblastiach pokračujú.

Jednotlivé úseky R1 majú byť odovzdané postupne od konca júla 2011 a do konca júla 2012 do predčasného užívania. Úseky by mali byť úplne bezpečné a prejazdné v plnom profile. Do predčasného užívania má byť najprv odovzdaný úsek Beladice - Tekovské Nemce, a to 31. júla 2011. Nasledovať majú úseky Nitra - Selenec a Selenec - Beladice s termínom 30. septembra 2011 a napokon severný obchvat Banskej Bystrice 31. júla 2012. Kolaudácia konkrétnych úsekov je naplánovaná tiež vždy najneskôr šesť mesiacov po uvedených termínoch: 31. januára a 31. marca 2012 a 31. januára 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A.-ABN Amro Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur. Zhruba dve tretiny z tejto sumy by mali predstavovať stavebné náklady, pričom zvyšok tvoria náklady na prevádzku a údržbu úsekov počas 30 rokov trvania koncesie. Koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov R1 bola podpísaná 23. marca tohto roku. Vláda vlani v polovici júla schválila druhý dodatok ku koncesnej zmluve so spoločnosťou Granvia, ktorú založilo úspešné konzorcium. Dodatok predpokladá navýšenie pôvodnej vysúťaženej ceny na 1,8 miliardy eur vzhľadom na sťažené podmienky na finančnom trhu kvôli hospodárskej kríze. Zhruba dvojnásobok tejto sumy má štát postupne splatiť koncesionárovi za 30 rokov. Takisto sa zvýši ročný poplatok štátu koncesionárovi, a to zo 109,4 miliónov eur na 127,4 miliónov eur. Dohodnuté podmienky refinancovania počas 30-ročnej koncesie umožňujú znižovanie poplatkov štátu v prípade zníženia ceny peňazí na finančných trhoch. Projekt bol finančne uzatvorený vlani koncom augusta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 574
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 5 270
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 305
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 992
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 208
  6. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 137
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 2 391
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 192
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Anton Kovalčík: Kresťania v strednej Európe v boji proti fašizmu. Tretia časť - Čechy.
  3. Juraj Sališ: A ja hlupák naivný som mu ešte dával šancu …
  4. Martin Zielosko: Tron: Ares
  5. Ján Valchár: Hlavne buďme realisti, áno?
  6. Vladimír Bojničan: Arabi a Židia: Rodní bratia, ktorých rozdelili náboženstvá
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  8. Vladimír Bojničan: Cui bono? Izraelská vojna, Netanjahu a dar z nebies pre autoritára
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 342
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 452
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 602
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 327
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 9 635
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 089
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 287
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 115
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu