ŠAĽA. Minulý pondelok vyhlásila Únia autodopravcov opätovný štrajk proti mýtnemu systému. Napriek tomu, že mal byť celoslovenský, autodopravcovia ostali nejednotní a nie všade protestovali. V Šali sa nakoniec nekonali ani takzvané spanilé jazdy, ktoré mali kamionisti urobiť vo viacerých mestách Slovenska.
„Keby som aj mal doma auto, nemal by som asi koho presvedčiť. V médiách hlásili, že policajti už zadržali niekoľko vodič-ských, respektíve technických preukazov," dodal Zsolt Darázs z Eu-line.
„Všetky naše vozidlá sa nachádzali v zahraničí. Popri tom že bojujeme o vyriešenie problematiky mýta, musíme aj pracovať," povedal Attila Bartalos z Lando Slowakei. V utorok sa však rozhodol vyjsť pred Úrad vlády SR s ostatnými nespokojnými autodopravcami.
„Bol som tam hájiť záujmy aj tých, ktorí túto problematiku ešte nevnímajú ako svoju, ale približne za dva roky to bude problém každého, kto sedí za volantom aj svojho osobného vozidla," myslí si Bartalos.
Únia autodopravcov Slovenska bojuje za zníženie dĺžky mýtom spoplatnených úsekov ciest 1. triedy z doterajších približne 1 500 na 333 kilometrov. Šalianski autodopravcovia upozorňujú, že by si to mali uvedomiť aj ľudia, ktorí s autodopravou nemajú nič spoločné.
„Mali by začať bojovať s nami za tento spoločný cieľ. Malo by byť každému jasné, že ten počet spoplatnených kilometrov, ktorý sa teraz „odklepne", za pár rokov za tie cesty budú platiť aj vodiči osobných áut. Ale potom už bude neskoro sa ozývať," hovorí Bartalos.
Zníženie cestnej dane považujú niektorí šalianski dopravcovia však za dôležitejšie než zníženie spoplatnených úsekov ciest prvej triedy. Zhodujú sa na tom, že platenie mýta i cestnej dane ich čoskoro zruinuje.
„Mám sedem áut a platím takmer 14-tisíc eur, kolega 12 áut a platí 22-tisíc eur ročne. Tým, že zaviedli mýto, mali by povinne znížiť cestnú daň, ktorá je na nenormálne vysokej úrovni. Všade sa znížila, aj v Čechách aj v Nemecku. Tým, že budeme platiť aj mýto, pôjdeme pomaly do krachu. Vyzerá to tak, že vydržíme ešte dva-tri mesiace, pretože nepokryjeme náklady," vysvetľuje Zsolt Darázs.
Attila Bartalos hovorí, že zavedením elektronického mýta sa autodopravcom zvýšia výdavky na poplatky za diaľnice a cesty prvej triedy zhruba o 900 až 1000 percent oproti predchádzajúcemu roku.
„Tak potom za čo platíme spomínanú daň približne 2000 eur ročne za jednu jazdnú súpravu? Jednoducho existuje strop, čo od nás môžu žiadať vo forme rôznych poplatkov, ale keď dorazíme na úroveň, kde už nemáme odkiaľ dávať, tak to je likvidácia cestnej dopravy na Slovensku. Potom vyprodukujeme ďalšiu skupinu nezamestnaných a našu robotu preberú zahraniční dopravcovia, ktorí vo svojej krajine majú nastavené také podmienky, pri ktorých sa dá podnikať v doprave."
Momentálne sú cesty prvej triedy aj naďalej nastavené na nulovú sadzbu. Toto prechodné riešenie by sa malo zrušiť už v druhej polovici februára, kedy by vodiči mali začať opäť platiť mýto.