Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Štitárčania si vydupali autobus. Dedina naň však nemá

Ľudia z dedín si vydupali naspäť zrušený autobus. Aj s vedomím, že na to veľmi tvrdo doplatia.

Dvadsaťsedmička jazdí podľa podobného cestovného poriadku ako v decembri. Náklady na jej prevádzku nie sú ešte známe, dopravca, ktorým je spoločnosť Veolia Transport Nitra ich ešte nevie.Dvadsaťsedmička jazdí podľa podobného cestovného poriadku ako v decembri. Náklady na jej prevádzku nie sú ešte známe, dopravca, ktorým je spoločnosť Veolia Transport Nitra ich ešte nevie. (Zdroj: TOMÁŠ HOLÚBEK)


NITRA, ŠTITÁRE. Bez dvadsaťsedmičky vydržali ľudia len krátko. Autobus, ktorý spája Nitru s Nitrianskymi Hrnčiarovcami a Štitármi, je naspäť len dva mesiace po tom, čo ho zrušili.

Petícia

Mestskú dopravu, na ktorú dediny nemajú peniaze, nahradila od januára „modrá", prímestská. Tú platil Nitriansky samosprávny kraj a nie obce.

Ešte sa po sviatkoch poriadne nerozbehol riadny pracovný týždeň, a starosta Štitár Pavol Hašúk mal už na stole petíciu. V dedine s vyše päťsto oprávnenými voličmi sa našlo viac ako tridsať percent ľudí, ktorí chceli naspäť mestský spoj.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľuďom sa nepáčilo, že prímestský autobus nestál v Nitre na toľkých zástavkách ako dvadsaťsedmička. Čakanie na lístky zase spôsobovalo rady pred dverami šoféra. Autobusy jazdiace na prímestskej doprave mali aj menšiu kapacitu. To všetko odštartovalo petíciu, ktorá dotlačila Štitáre k obnoveniu dvadsaťsedmičky.

Nemajú na to

Pavol Hašúk však upozorňuje, že všetky spomínané problémy sa dali riešiť aj inak. „Nedostali sme od ľudí reálnu šancu, aby sme malé dieťa naučili chodiť. Rokovali sme s krajom o kúpe veľkého kĺbového vozidla. K tomu sme chceli dokúpiť tri-štyri mestské spoje, ktorými by sme vykryli požiadavky cestujúcich na dopravu. Boli by sme v podstate priekopníkmi, pretože by sme kombinovali mestskú a prímestskú dopravu," hovorí Hašúk. Štitárčania to ale petíciou a tlakom na obec zabrzdili a vydupali si naspäť starý spoj.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom však je, že na takú malú dedinu akou sú Štitáre, je mestská doprava luxusom. Ročný rozpočet Štitár je zhruba 150-tisíc eur. Z tejto čiastky musia Štitáre za vlaňajšok len na autobusy minúť skoro 22-tisíc eur. Na rok 2010 je predpokladaná suma za mestskú dopravu okolo 16-tisíc eur. Je nižšia preto, lebo prvé dva mesiace chodila do Štitár prímestská doprava.

Zvýšia dane

„Ako starosta sám neviem, kde mám na to zobrať. Vysvetľovali sme ľuďom, že niekde sa takéto míňanie peňazí bude musieť prejaviť. Pôjdu zrejme hore dane, nevyhneme sa ani ďalším reštrikčným opatreniam, nebude na opravu chodníkov a ciest, kultúra pôjde dole vodou. Doplatia na to všetci obyvatelia, aj tí, ktorí autobusy vôbec nevyužívajú," povedal Pavol Hašúk.

Podobné problémy majú aj Nitrianske Hrnčiarovce. Starostka Anna Vrábelová bola minulý týždeň v zahraničí, k problému sa preto nevyjadrila.

Skryť Vypnúť reklamu

Dvadsaťsedmička jazdí podľa podobného cestovného poriadku ako v decembri. Náklady na jej prevádzku nie sú ešte známe, dopravca, ktorým je spoločnosť Veolia Transport Nitra, ich ešte nepozná.

„Nevieme výšku tržieb, teda počet cestujúcich, nevieme ako sa budú vyvíjať vstupné náklady na zabezpečenie objednaných spojov, a navyše sa môže počas roka zmeniť cestovný poriadok, ktorý tiež ovplyvňuje výšku nákladov," povedal Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Veolie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 483
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 219
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 289
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 9 814
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 277
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 952
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 582
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 358
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 198
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 066
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Monika Matysová bola pravidelne členkou Jedenástky roka SFZ. Vpravo pózuje v drese rakúskeho St. Pöltenu.

Ženy znesú viac ako chlapi, hovorí nezničiteľná Monika Matysová.

21 h

Najlepšie výsledky zaznamenali v druhom kole, najhoršie v prvom.

26. jan

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Klaudio Farmadín vedie Športový klub Farmex Nitra. Nedávno vybudovali nové ihrisko s umelým povrchom a šprintérsku rovinku.

Jeho zverenci majú stále šancu prebojovať sa na olympiádu do Tokia.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

26. jan

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

22 h

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

22 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Už ste čítali?