Po Bratislave sa výstava Ateliér maľby presunula do Nitry. Niektoré veľkorozmerné obrazy však zostali „doma", nezmestili sa do dodávky.
NITRA. V Nitrianskej galérii sa prezentuje 40 autorov - absolventov ateliéru maľby na VŠVU v Bratislave z obdobia rokov 1987 až 2008. V tomto období ateliér viedol profesor Ján Berger.
Vzťah k maliarstvu sa gumoval
„Počas 21 rokov ukončilo ateliér 57 absolventov, ale prešli ním desiatky ďalších ľudí zo Slovenska aj zahraničia - Maďarska, Česka, Poľska i Srbska. Študovali tu aj adepti, ktorí neskôr prešli na sochárstvo či iný umelecký odbor. Dnes sa tu predstavuje 40 mojich žiakov," uviedol Ján Berger. Dodal, že sa im vždy snažil vštepovať to najdôležitejšie - kontinuitu a vzťah k maliarstvu, teda to, čo bolo z jeho pohľadu aj dobovo nevyhnutné. „Vzťah k maliarstvu sa vtedy jemne povedané gumoval, lebo do popredia sa dostávali iné médiá. Bola to takpovediac svetová záležitosť, len u nás sa to dialo s veľkou vehemenciou. Bolo obdobie, keď sa tvrdilo, že maliarstvo je zbytočné, až po nejakých rokoch nastala rázna zmena. V porevolučnej situácii som sa ako vedúci ateliéru snažil udržať zmysel maľby na Slovensku, vtedy totiž ešte neexistovali umelecké školy v Banskej Bystrici či v Košiciach," povedal Jan Berger, ktorý sa ešte dnes venuje maľbe.
Niekedy ľutoval, že učil
Keď Ján Berger začínal po štúdiách svoju tvorivú cestu, ani mu na um neprišlo, že bude učiť. To sa vraj stalo čírou náhodou. Prekvapivo skonštatoval, že mnohokrát ľutoval, že učil a nevenoval sa plne maliarstvu. „Myslím si, každý kto sa chcel venovať vlastnej tvorbe v akomkoľvek druhu umenia, mal občas slabé chvíľky a oľutoval. Učenie je istý ústupok zo svojich pozícií, oberá človeka o plnú energiu," hovorí profesor. „Hoci na druhej strane musím povedať, že aj študenti ma počas učenia obohatili o nové pohľady. Musel som však dávať pozor, aby som na nich neprenášal svoje osobné priority a presvedčenia, aby išli svojou cestou." Dnes vedie maliarsky ateliér jeho bývalá študentka Klaudia Kosziba. Ján Berger sa do školy vrátil, ale do ateliéru na katedre reštaurovania, kde vo vedení zastupuje svoju dcéru, ktorá je na materskej dovolenke.
Žiadny druhý Berger
Z použitých techník na výstave prevažuje maľba, nájdu sa aj kombinované techniky. Z motív sa objavujú figurálne, abstraktné, pocitové reflexie, zátišia aj krajinky. „Výstava v Nitre je reinštaláciou bratislavskej expozície, kde mali autori viacej prác. Do Nitrianskej galérie sa robil užší výber a niektoré veľkorozmerné práce sa ani nedali dodávkou presunúť do Nitry," uviedla kurátorka Xénia Lettrichová. Dodala, výstava je súhrnom prác absolventov ateliéru maľby dvoch desaťročí. Súčasnou tvorbou sa vedľa seba prezentujú čerství absolventi aj renomovaní autori. „Každý z nich je svojský, nie je medzi nimi žiadny druhý „Berger". Každý adept si našiel vlastnú cestu," pokračuje kurátorka. „Tento ateliér je výnimočný tím, že ctil techniku maľby - klasickú olejomaľbu, všetci jeho absolventi veľmi dobre ovládajú svoje remeslo."
Na výstave prác ateliéru boli takmer všetci jeho absolventi, nechýbala ani nitrianska umelkyňa Jana Farmanová, ktorá v ateliéri študovala v rokoch 1989 - 1996. „Bol to výborný ateliér, spomínam si na ľudsky výborné zázemie. Hoci som bola skôr uzavretý typ, štúdium mi dalo schopnosť koncentrácie na maľbu," povedala Farmanová, ktorá sa na výstave sa prezentuje prácami z roku 2009. Obraz Bábiky je inšpirovaný pobytom vo Francúzsku, druhé dielo sa nazýva Pompeje. Obe sa venujú ambivalencii medzi živým a mŕtvym.
V Nitre výstava potrvá do 25. apríla, v máji pôjde do trenčianskej galérie Miloša Alexandra Bazovského a možno sa ňou absolventi predstavia aj v zahraničí.
Zľava kurátorka Xénia Lettrichová, riaditeľka Nitrianskej galérie Renáta Niczová a profesor Ján Berger.