NITRA. Vo foyeri Divadla Andreja Bagara sú vystavené makety scénických návrhov Františka Pergera a Milana Ferenčíka. Práce scénografov pripomínajú úspešné inscenácie nitrianskeho divadla, ktoré v júni zavŕši svoju jubilejnú 60. sezónu.
Jedinečný aplauz za Proso
„Vystavujem deväť makiet z predstavení Divadla Andreja Bagara, sú zapožičané z depozitárov Divadelného ústavu v Bratislave," uviedol ich autor František Perger.
Nitriansky scénograf sa predstavuje maketami k hrám Proso, Dom Bernardy Alby, Dvaja muži v šachu, Jozef Mak, Titus Andronicus či Smútok pristane Elektre. „Krásne spomienky mám na predstavenie Proso. Keď sa v Prahe otvorila opona s nasvietenou dekoráciou, nastal obrovský potlesk. Vtedy Jožko Bednárik povedal: „Toto sa mi ešte nikdy nestalo, aby scénograf pred predstavením dostal aplauz," spomína František Perger.
„Mám za sebou zhruba 130 scénografických návrhov. Všetky som robil s veľkým zanietením, veľmi pekné spomienky mám najmä na Kákošove, Bednárikove či Rajniakove hry.V 60. rokoch sme spolupracoval aj s českým režisérom Milošom Hynštom, ktorý sa v tom čase pre politické prekážky doma nemohol realizovať," pokračuje František Perger. Viaceré predstavenia robil aj s Jánom Ďurovčíkom, napríklad Máriu Stuartovnu či Malý obchod hrôzy. Scény navrhol aj k jeho tanečným predstaveniam Rómeo a Júlia a Vták ohnivák, s ktorými sa predstavil na Svetovom festivale tanca v Japonsku. Doma vyrobil makety, poslali sa do Japonska a podľa nich vyrobili v Tokiu dekorácie.
V arboréte má svoj pavilón
V posledných rokoch svojho pôsobenia v DAB spolupracoval Perger na mnohých muzikáloch, ako vraví, mal to šťastie, že išiel z jedného do druhého. Bolo vraj s nimi veľa roboty, cestovania a hľadania vhodných materiálov. „K technicky najnáročnejším scénografiám patrili muzikál Pacho sa vracia a Báthoryčka. V tej bolo toľko železných konštrukcií, že Jožko Dóczy prehlásil, že som zachránil košické železiarne," spomína scénograf. „S Martinom Ťapákom sme robili aj trilógiu o slovenských drotároch Ako divé husi. Mal som aj ísť do Číny a Ameriky, na miesta, kde sa malo filmovať. Nakoniec sme všetko robili na Slovensku. V „ácézetke" na Mostnej boli kulisy pre Viedeň, Čína bola v Arboréte Mlyňanoch, doposiaľ tam stojí jeden môj pavilón, Leningrad bol v Trnave."
František Perger bol scénografom v DAB asi 40 rokov. Za jedinečnú výtvarnú tvorbu a reprezentáciu slovenskej scénografie dostal pred tromi rokmi Cenu mesta Nitra.
Autor: če