NITRA. Divadlo Andreja Bagara v polovici apríla uvedie svoju ďalšiu premiéru - inscenáciu Mŕtve duše od predstaviteľa ruskej klasiky Nikolaja Vasilieviča Gogoľa. V minulých dňoch sa uskutočnila prvá čítacia skúška, na ktorej sa stretli herci i tvorcovia predstavenia.
Nepôjde o repliku minulosti
„Hoci pokladom pre hru je klasické dielo, aj príbeh zostáva zachovaný, nesnažíme sa o repliku minulosti, chceme sa vyjadriť k súčasnosti. Výpoveď posúvame k súčasným aktuálnym problémom," uviedol režisér Michal Vajdička. „Budeme hľadať všetky netradičné prostriedky - vo forme, v modernom vedení dialógov, v situáciách. Scénografia nebude opisovať nejaký konkrétny priestor, bude skôr obrazom vyjadrovať náš vnútorný pocit. Bude to bude atraktívna a veľmi súčasná scéna, ani kostýmy nebudú historizujúce."
Po hrách Všetko za národ a Portii Coughlanovej je to tretia Vajdičkova réžia v Nitre. Vracia sa teda k známemu kolektívu, trošku ho ale pomenil. „Najväčšou zmenou pre mňa je hudobník - nerobím s Petrom Mankoveckým, ktorý teraz robí v Martine, ale oslovili sme Mariána Čekovského. S úspechom som s ním spolupracoval už v Košiciach," pokračuje Michal Vajdička. „Zavolali sme tiež Richarda Stankeho. Riško je pre mňa stelesnením Čičikova. Túto postavu sme ako keby nevedeli zaradiť - napríklad mu nevieme určiť vek, do akej miery je chlapec a do akej muž, nie je hneď „čitateľný". Rišo má v sebe istú neutralitu, alebo lepšie povedané, je v každej tej hereckej situácii správne zaangažovaný, mnohovýrazový a mnohocharakterový. V tomto mi pre postavu Čičikova Riško vyhovuje, bude v nej úplne perfektný."
Zomrel mladý
Dramaturg Daniel Majling uviedol, že u samotného Gogoľa nájdeme dôvody, ktoré ich viedli k tomu, že rôzne dramatizácie, ktoré mali v rukách, odsunuli bokom ako síce veľmi dobré, ale pre ich zámer nepostačujúce. „Hru sme sa rozhodli prepísať a upraviť podľa nášho zámeru," dodal a pre ilustráciu priblížil osobnosť autora.
„Gogoľ sa začiatkom 19. storočia narodil na Ukrajine, vyrastal v šľachtickej rodine. Jeho otec tiež písal, takže syn zdedil talent po ňom. Keď sa sťahoval do Petrohradu, kde chcel pôsobiť ako profesor histórie na univerzite, prišiel aj s básničkami, s ktorými však pohorel."
Gogoľ zomrel ako pomerne mladý - 43-ročný. Okolo jeho osoby existujú mýty, takmer všetko, čo sa ho týka, je neisté. „Ako umelec bol mučený rôznymi neurózami, prenasledovali ho preludy - bál sa, že sa po smrti v hrobe zobudí. Zvláštnosťou na tom je, že keď ho prevážali na moskovský cintorín, v truhle ho našli ho obráteného, ležal na bruchu. Je taká hypotéza, že to nebolo spôsobené chemickými procesmi po smrti, ale že to chudák „schytal"," uviedol Daniel Majling.
Scénická hudba a ruský gospel
Marián Čekovský má na starosti hudobnú stránku predstavenia a ako povedal, veľmi sa na túto prácu teší. S Divadlom Andreja Bagara to bude jeho prvá spolupráca, ale s režisérom Michalom Vajdičkom už robil v Košiciach inscenáciou Médea, za ktorú práve v nitrianskom divadle preberal Dosky za najlepšiu hudbu.
„Chcem, by to bolo dojímavé, aby hudba priniesla naozaj krásny pocit, emóciu, lebo divadlo a hudba idú ruka v ruke. Hlasy budú akoby zo záhrobia spievať zborové piesne, pre ktoré som vymyslel texty aj hudbu. Spolupracujem s vynikajúcim zborom Nitria, zloženým so starších spevákov, a tiež s mladšími spevákmi - prvákmi z nitrianskeho Súkromného konzervatória. Spolu by ich malo účinkovať okolo tridsať," hovorí Marián Čekovský. „Pripravím spev pre štvorhlasový zbor, mám tu vynikajúcich pomocníkov. Spojením týchto zvukov by som chcel vytvoriť nejaký nový druh zborového spievania - niečo medzi scénickou hudbou a „ruským gospelom".
Zuzana Kanócz sa s DAB rozlúčila v polovici januára, kedy mala svoju derniéru jej Portia Coughlanová. „Musím priznať, že mi je ľúto, že Portia už skončila, ale na druhej strane som rada, že s Mŕtvymi dušami som opäť v Nitre. Budem hrať postavu Neznámeho - jednu z tvárí diabla. Negatívne postavy sú pre mňa vždy herecky zaujímavé," uviedla Zuzana Kanócz.
Michal Vajdička v Nitre režíruje tretíkrát.
V inscenácii si zahrajú (zľava) Richard Stanke, Žofia Martišová, Peter Oszlík, Daniela Pribullová.
Úlohy v hre dostali aj (zľava) Juraj Loj, Zuzana Kanócz, Kristína Turjanová a Eva Pavlíková.