V nitrianskej Synagóge sa stretli študenti a pedagógovia gymnázií zo štyroch krajín. Prezentovali výsledky medzinárodného školského projektu UNESCO, ktorý na tento rok vyhlásil tému Mládež v ohnisku rozličných kultúr. Komunikačným jazykom účastníkov bola nemčina.
Štyri školy v projekte
V šiestich workshopoch sa predstavili študenti Gymnázia na Slovanskom námestí v Brne, Haydnovho reálneho gymnázia vo Viedni, Gymnázia Babits Mihaly z Pécsu a žiaci Gymnázia na Golianovej ulici v Nitre. Každý workshop mal určené zameranie - témami boli Škola ako miesto zbližovania kultúr, Kultúrna rôznorodosť a kultúrne rozdiely, Kultúra v priebehu času, Obliekanie ako výraz kultúry a životného štýlu, Maľovanie ako výraz kultúry a Tradície. Výstupom šiestich workshopov boli noviny, videá, fotografie módna prehliadka, výstava grafických prác v technike leptu a ľudové zvyky, tanečné a spevácke vystúpenia.
Organizáciu projektu a workshopov v Nitre mali na starosti riaditeľka Golianovho gymnázia Marta Rácová a pedagogičky tejto školy Ľubomíra Földesiová a Anežka Luleiová. Riaditeľka privítala členov výboru UNESCO, zástupcov mesta a delegácie pedagógov študentov zúčastnených škôl.
Zalamovali noviny
„Samotný projekt UNESCO beží medzi krajinami po otvorení hraníc od roku 1990, my sme sa do neho dostali cez partnerské Haydnovo gymnázium vo Viedni. Forma spolupráce štyroch škôl trvá asi 12 rokov, tento rok je koordinátorom projektu naše gymnázium, už vlastne tretíkrát v poradí sme hostiteľskou krajinou. Na projekte pracuje desať pedagógov našej školy, ktorý ovládajú nemčinu alebo angličtinu," povedala riaditeľka Gymnázia na Golianovej ulici Marta Rácová. „Tohtoročná téma je mimoriadne zaujímavá, deti sme náročnosťou dostali trochu do stresu, ale výsledky sú výborné. Napríklad žiaci v prvom workshope vydali noviny v nemčine, mali problémy so zalamovaním, unikajú im okraje, ale výsledok ich spoločnej práce aj napriek tomu stojí za to. Workshopy ukázali, ako deti z rôznych krajín spolupracovali, ako sa spoznávali a navzájom komunikovali."
Celý projekt financuje výbor UNESCO, deti pri pobytoch nebývajú v rodinách, ale v hoteloch, platí sa ubytovanie, strava, sprievodné aktivity k danej téme a materiálno-technické zabezpečenie
Projekt okrem pracovných činností, ktoré prebiehali v gymnáziu, v Domine, na pôde ZUŠ aj v umeleckej dielni, ponúkal mnoho možností na spoznávanie kultúr. Deti navštívili predstavenie Modrá ruža, žrebčín v Topoľčiankach a múzeum
Vzniká záujem o jazyky
Prezentácie sa zúčastnil aj prezident rakúsko-českej spoločnosti projektu UNESCO Johannes Prohaska. „Úlohou UNESCO je tvoriť a podporovať kultúru. Práve cez kultúru a vzájomné spoznávanie sa sa k sebe ako susedia viac priblížime a zbúrame v mysli pomyselné hranice. Kontakty po projekte sa nestrácajú - deti si vymieňajú adresy, telefóny, navzájom chatujú," uviedol Prohaska. „Keďže dorozumievacím jazykom je nemčina, je výborné, že ju naši partneri zo Slovenska, Maďarska a Česka ovládajú. Na druhej strane - u Rakúšanov vzniká záujem bližšie spoznávať jazyky partnerských škôl."
Medzinárodný projekt UNESCO sa každý rok realizuje v inej krajine. „Projekt sme robili s našimi troma partnerskými školami v Brne, Pécsi a vo Viedni. V každom z workshopov pracujú traja študenti z každej krajiny, čiže spolu je ich v jednom 12. Študenti prezentujú zaujímavosti zo svojich škôl a regiónov, pri práci si navzájom vymieňajú skúsenosti a spoznávajú seba a odlišné kultúry," uviedla kooridinátorka projektu Ľubomíra Földesiová.
Učili sa slovenské tance
Z brnenského gymnázia pracovali v prvom workshope študentky Nina Kožíšková, Aneta Kletzanderová a Katka Tomanová. „Spracovali sme niektoré informácie o našej škole - koľko máme študentov z cudzích krajín, aké ponúkame výmenné pobyty. Naše články sa s článkami ostatných účastníkov workshopu zaradili do novín. Sami sme si ich zalamovali, tlačili, teraz ich rozdávame," uviedli dievčatá.
K spolupráci gymnázium prizvalo aj Mariána Hlavatého, z CVČ Domino, ktorý vedie folklórny súbor Furmani. „Mal som na starosti workshop, v ktorom sme prezentovali národnú kultúru všetkých krajín. Študenti predviedli národné kroje a priblížili ľudové zvyky a tance svojich krajín. Žiaci z každej krajiny zaspievali pieseň vo svojom jazyku, záverečná prehliadka patrila Slovensku," hovorí Marián Hlavatý. „Študenti Golianovho gymnázia, ktorí sú zároveň aj členmi FS Furmani, predstavili piesne a tance nitrianskeho regiónu. Na záver workshopu všetci účastníci zaspievali slovenskú pieseň Zasadil som čerešničku a predviedli choreografie s motívmi známych slovenských tancov."
Navštívili žrebčín
Projekt financuje výbor UNESCO, deti pri pobytoch nebývajú v rodinách, ale v hoteloch, platí sa ubytovanie, strava, sprievodné aktivity k téme a materiálno-technické zabezpečenie. Projekt okrem pracovných činností, ktoré prebiehali v gymnáziu, v Domine, na pôde umeleckej školy aj v umeleckej dielni Martina Štěpánka, ponúkal mnoho možností na spoznávanie kultúr. Deti navštívili predstavenie Modrá ruža, žrebčín v Topoľčiankach a múzeum.
Partnermi projektu boli mesto Nitra, grafická dielňa Martina Štepánka, Divadlo Andreja Bagara, CVČ Domino, pedagógovia z UKF, VŠMU a ZUŠ Jozefa Rosinského.
Účastníkov workshopov privítala riaditeľka Golianovho gymnázia Marta Rácová.
Prítomných pozdravil aj primátor Jozef Dvonč.
Účastníkom projektu sa prihovoril aj Johannes Prohaska z výboru projektu UNESCO.
Študenti predviedli tance svojich krajín. FOTO: (SY)
Zaspievali ľudové piesne vo svojich jazykoch. FOTO: (SY)
Mederné odevy s využitím tradičných.
Účastníci workshopu, ktorí pripravili noviny v nemčine.
Extravagantné modely z papiera, igelitu a alobalu.