Popraskané steny a neustály hluk sú hlavné dôvody, prečo sú Šaľania odhodlaní zabarikádovať cestu vedúcu do Galanty. Chcú ju odbremeniť od nákladných áut, aby si zachránili majetok a zdravie.
ŠAĽA. V roku 2004 bola Štúrova ulica v Šali obojsmerná. O rok neskôr sa podarilo jej obyvateľom na základe žiadostí na rôzne orgány dosiahnuť, aby sa zjednosmernila. V súčasnosti dvojpruhová jednosmerná ulica im opäť pre vysokú frekventovanosť znepríjemňuje život a ničí majetok. Návalom tranzitnej dopravy im vznikajú na domoch praskliny a narúša sa statika niektorých brán. Ľudia nemôžu vetrať, boja sa aj o bezpečnosť svojich detí.
Situácia je pre nich už neúnosná
„Bolo to po deviatich rokoch dopisovania a vyjednávania, čo sme dosiahli jednosmerku. Ale odvtedy je intenzita dopravy oveľa väčšia a situácia je už neúnosná. Je tu hluk, vibrácie, trasú sa domy, v každom druhom dome sú onkologické ochorenia. Netvrdíme, že je to od toho, ale môže to mať na to vplyv. Ústava SR nám zaručuje pokojné užívanie nášho majetku, čo vôbec nemáme, pretože kamióny idú od štvrtej hodiny ráno jeden za druhým, ako keby sme bývali pri tankodróme," povedala Katarína Kleštincová.
„Máme dokument, v ktorom sa popisujú vrstvy vozovky, ale chýba mi v ňom vyjadrenie, že cesta svojím zložením vyhovuje podmienkam prvej triedy," vysvetlil Jozef Benko.
Obyvatelia Štúrovej ulice sa pred dvomi týždňami obrátili na primátora Martina Alföldiho so žiadosťou o jej „zjednoprúdnenie" a zníženie rýchlosti na 40 kilometrov za hodinu. Tieto požiadavky poslali aj na Slovenskú správu ciest.
„Požiadali sme aj ministerstvo dopravy o to, aby znova prehodnotilo zaradenie 1/75 do mýtneho systému, pretože je to cesta, po ktorej sa kamióny od Bratislavy po Lučenec dostanú bez zaplatenia mýtneho poplatku. Po veľkonočných sviatkoch by sme mali o tom rokovať s predstaviteľmi Slovenskej správy ciest," povedal primátor, ktorý je sám obyvateľom dotknutej ulice.
Podľa hovorcu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Stanislava Jurikoviča cesta 1/75 smerom od Lučenca po Sládkovičovo nie je spoplatnená preto, lebo tento úsek nie je súčasťou spoplatnenej siete. Či ministerstvo plánuje pristúpiť k tomuto kroku, Stanislav Jurikovič nevylúčil. Nevedel však povedať, kedy.
„V prípade významného nárastu intenzít tranzitujúcich vozidiel môže byť zaradená do spoplatnenej siete."
500 nákladných áut
Situácia obyvateľov Štúrovej ulice sa vyhrotila až natoľko, že pokiaľ sa kamiónová doprava nepresmeruje zo Štúrovej ulice, ľudia sú odhodlaní začať štrajkovať.
„Pokiaľ by sa nevyhovelo našim podmienkam, tak aj zablokujeme cestu pre nákladné autá, samozrejme zákonným spôsobom," vraví Ladislav Sedlák.
Podľa jeho posledného sčítania prejde inkriminovanou trasou za 10 až 12 hodín minimálne 500 ťažkých nákladných áut a 3000 osobných áut. „Napríklad vo štvrtok som sčítal všetky autá od piatej do siedmej. Za ten čas prešlo 73 ťažkých nákladných áut, 588 osobných áut a 50 autobusov. Som na dôchodku a chcel by som záver svojho života prežiť pokojnejšie," povedal pán Sedlák.
„Máme zákon o štrajku a pokiaľ bude v súlade so zákonom, zrejme mu nezabránime, ale, samozrejme, našou snahou je vec riešiť. Zoberme si však, že riešenie zjednosmernenia ulíc Štúrova a Kráľovská trvalo mestu zhruba 2,5 až 3 roky," uzavrel primátor.