Novela cestného zákona zavádza vydávanie nových osvedčení o evidencii vozidla či vyššie pokuty za státie na miestach pre vozičkárov.
LEVICE. Od júna budú mať vodiči dva technické preukazy. K súčasnému veľkému opäť pribudne malý vo forme čipovej karty. Má to obmedziť krádeže. Novinkou je aj posun vekovej hranice na získanie vodičského preukazu na motorku alebo autobus.
Dve osvedčenia
Začiatkom marca novelu zákona schválili poslanci národnej rady, 29. marca ju podpísal aj prezident. Od júna zavádza niekoľko zmien. Vodiči budú musieť povinne pri sebe nosiť čipové karty, ktoré polícia začne vydávať v júni. Klasické papierové osvedčenia o evidencii budú mať doma.
Ministerstvo vnútra vidí hlavné výhody v tom, že karta zamedzí nadmernému opotrebovaniu papierového dokladu a zároveň eliminuje trestnú činnosť spojenú s krádežami, kúpou a predajom áut.
Pri novoevidovaných vozidlách majiteľ požiada o vydanie čipovej karty na príslušnom dopravnom inšpektoráte, domov mu príde poštou. V prípade už evidovaných áut nie je ohraničený termín ukončenia platnosti už vydaných dokladov. Držitelia môžu o ich výmenu požiadať po 1. júni 2010. Vyhotovenie čipovej karty stojí šesť eur. Informoval o tom hovorca Prezídia Policajného zboru Viktor Plézel.
Vyššie pokuty
Novela zavádza aj zvýšenie pokút pre toho, kto neoprávnene zaparkuje na mieste vyhradenom pre zdravotne postihnutých. Kým v súčasnosti vinník zaplatí v riadnom konaní do 100 eur, od júna to bude od 60 do 300 eur. V blokovom konaní bude hroziť pokuta 150 eur oproti súčasným 60 eurám.
Zdraví parkujú na miestach pre postihnutých
Nerešpektovanie vymedzenia parkovacieho miesta pre zdravotne postihnutých eviduje aj levická mestská polícia. „Vodiči sú arogantní, značky nerešpektujú. Sú takí, ktorých sme za tento priestupok riešili už 2 či 3-krát," hovorí náčelník Jozef Polka. Najčastejšie sa tak stáva pred nákupnými centrami, na námestí pred potravinami Kanárik, lekárňami a na parkovisku pred poliklinikou.
Oprávnenosť parkovania na vyhradených miestach monitorujú mestskí policajti aj kamerovým systémom. Vedia si tak priblížiť a overiť, či auto má príslušné označenie. Kontroly robia aj priamo na mieste. „Nestačí mať nálepku, vodič sa musí preukázať špeciálnym parkovacím preukazom, ktorý vydáva úrad práce, sociálnych vecí a rodiny," vysvetľuje J. Polka. Vodič, ktorý sprevádza postihnutého, môže zaparkovať na vyhradenom mieste len ak práve prepravuje zdravotne postihnutú osobu. Aj toto je často zneužívané. „Ak osoba nie je v aute, môže to viesť až k odobratiu špeciálneho preukazu," konštatuje náčelník.
Podľa jeho slov vodiči, ktorí zastavia na vyhradenom mieste, svoje konanie najčastejšie odôvodňujú nedostatkom parkovacích miest. „Neuvedomujú si, že tak ako oni nemajú miesto, nemajú ho ani ľudia na vozíku alebo s postihnutím," dodáva.
Na motorku neskôr
Ďalšou zmenou je posun vekovej hranice potrebnej na získanie vodičského preukazu na motorku a autobus z 21 na 24 rokov. Platiť to začne od 19. januára 2013.
Právna norma zároveň zavádza postupný prístup k vodičskému oprávneniu. Držiteľ vodičského preukazu skupiny A1 bude môcť získať skupinu A2 po dvoch rokoch po vykonaní osobitnej skúšky alebo výcviku. Za rovnakých podmienok môže po ďalších dvoch rokoch dostať preukaz skupiny A.