Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Najstaršie auto má drevené kolesá a štartuje sa kľukou

Veterány - automobily aj motocykle môžete vidieť v Galérii Mlyny v Nitre. Na výstavu nadviaže 19. Nitriansky zraz historických vozidiel, ktorý bude 1. mája.

Ján Horňák so svojím najstarším autom Hupmobile 20 z roku 1909.Ján Horňák so svojím najstarším autom Hupmobile 20 z roku 1909. (Zdroj: (ČE))

Veterány - automobily aj motocykle môžete vidieť v Galérii Mlyny v Nitre. Na výstavu nadviaže 19. Nitriansky zraz historickych vozidiel, ktorý bude 1. mája.

NITRA. Hoci už majú za sebou desiatky rokov a tisícky kilometrov, stále sú krásne a majú množstvo obdivovateľov. Hovoríme o veteránoch - historických vozidlách a motocykloch, ktoré vystavuje nákupno-zábavné centrum Galéria Mlyny v Nitre. Pätnásť automobilov a 10 motocyklov vlastnia zberatelia z Nitry, Piešťan, Komárna, Hlohovca, Trnavy, Pezinka, Bratislavy a ďalších miest.

Fiat Simca Cinq poslúcha

Organizátorom výstavy je Vladimír Vagač v spolupráci so súkromnými zberateľmi a Veteran car clubom z Nitry a ostatných slovenských miest. „Na tejto výstave je zaujímavé to, že veľa vozidiel je v pôvodnom stave, napríklad najstarší Hupmobile 20 aj taxík Tatra 57. Z motocyklov je zaujímavý Jap z roku 1918, sú tu aj motorky značiek Motoconfort, FN, Indian, Jawa, Norton, Ogar, Wanderer a iné," povedal Vladimír Vagač, ktorý má so svokrom Jánom Bartkom na výstave červený polokabriolet Fiat Simca Cinq z roku 1940.

„Je vyrobený v licencii vo Francúzsku. Asi pred 30 rokmi som ho dostal od kamaráta. On kúpil Volgu a pýta sa ma, čo s týmto. No keď to máš zahodiť, tak ja si to zoberiem - vravím mu," hovorí člen Veteran car clubu Nitra Ján Bartko. „Auto sa do súčasnej podoby opravovalo asi 5 rokov. Je to pasia jazdiť na takom veteráne, aj keď občas zastane, ja ho poprosím a on poslúchne - ide ďalej."

Svetlá na acetylén aj petrolej

Vystavovateľ Ján Horňák z Veteran car clubu Piešťany vlastní malé Classic car múzeum historických vozidiel v Moravanoch nad Váhom. Má v ňom desať vozidiel z rokov 1909 až 1978. Na výstave sa predstavuje najstarším „kúskom" z USA - autom Hupmobile 20 z roku 1909. „Štvorvalec je v pôvodnom stave - má asi 12 koní, 6 svetiel - tri na acetylén a tri na petrolej. Má drevené kolesá, pneumatiky s dušami, strechu z plátna a štartuje sa kľukou," predstavuje nám Hupmobile 20 Ján Horňák.

„Na tú dobu to bolo veľmi pohodlné auto. Tento typ bol jedným z prvých Hupmobilov, ďalšie typy už mali aj čelné sklo." Vozidlo kúpil majiteľ cez priateľa z Dánska v roku 2007 v USA, keď sa rušili múzeá historických vozidiel. V SR je toto auto jediné, je dosť drahé a zberateľ by ho nikdy nepredal.

Okrem neho vystavuje aj dvojmiestny kabriolet s plátennou strechou Ford V8 z roku 1936, v SR je jediný svojho druhu. Tri ešte existujú v Rusku, Čechách a niekde v Amerike. „Vyrobili ho v nemeckej fabrike - tento typ v limitovanej sérii 158 kusov s tým, že firma potom robila pre Wermacht takéto isté vozidlá, ale už s dvomi radmi sedadiel," dodal Ján Horňák.

Na Triumphe TR3A získal tituly majstrov

Za Veteran car clubu Piešťany vystavuje aj Marián Bazala z Nitry. V Mlynoch má dve vozidlá - jedno manželkine a druhé svoje. Obaja spolu s dcérou vraj podľahli „chorobe z veteránov" a chodia spolu na historické zrazy. „Toto je Triumph TR3A z roku 1958, má 110 koní. Takéto autá sa používali na preteky Le Mans či Rally Monte Carlo. Toto vozidlo som doviezol ako vrak z Los Angeles, dva roky sme ho s mechanikmi dávali dohromady," hovorí Marián Bazala sediac vo svojom šporťáku.

„Toto auto nemá napríklad kľučky - kvôli zníženiu hmotnosti, nemá posilňovač riadenia, ale má špeciálnu ručnú brzdu a predné sklo sa dá dať preč, aby sa znížila váha a najmä odpor vzduchu. Získal som na ňom niekoľko titulov majstrov a vicemajstrov SR v jazde pravidelnosti historických vozidiel. Manželka Beata jazdí na Triumphe Spitfire z roku 1971, je to také skôr ženské auto. Pôvodne ho vlastnil slovenský emigrant v San Diegu," vysvetlil Bazala.

Aero s uhlíkovou karosériou

Bývalý automobilový pretekár, dnes majiteľ Art Galérie, Viliam Miklík z Nitry, vystavuje Aero 1000 z roku 1934. „Je jediným zachovaným vozidlom zo štyroch kusov, ktoré s uhlíkovou karosériou vyrobili v Prahe. Pôvodná firma sa dnes volá Aero Vodochody a robí lietadlá, v rokoch 1930-40 vyrábala aj autá. Aero 1000 mám už štyri roky, teraz ho predstavujem po prvýkrát kompletne zreštaurované, vlani bolo aj na nitrianskom Autosalóne," ukazuje na červené Aero Viliam Miklík. Poškuľoval po ňom už pred 10 rokmi, majiteľ ho mal len pohodené v šope.

„Konečne pred 4 rokmi sa mi ho podarilo presvedčiť, že auto potrebuje údržbu od základu. Šróbik po šróbiku sa rozobralo, dva roky trvalo, kým bolo auto v takomto stave. Výdrevu a opravu kožených sedadiel robili majstri z Písku, chrómové veci, ktoré auto ukážu v plnej kráse, obnovila firma Mareka Boďa," dodal Miklík.

Viktor Drinka z Nitry už 20 rokov vlastní jeden z prvých nitrianskych taxíkov - Tatru 57 A z roku 1935, vyrobenú v Tatre Kopřivnice. „Som jeho tretím majiteľom, taxík, ktorý je v pôvodnom stave, má najazdených asi 400-tisíc km," povedal Drinka, ktorý s Tatrou chodieva na veteránske zrazy.

Motorka ako rikša-taxík

Vladimír Františ z Nitry v Mlynoch previedol unikátny motocykel - Jawu 350 rikšu z roku 1949. Česká fabrika ich vyrábala špeciálne pre Indiu ako taxík. „Je to vlastne trojkolka, ktorá má vzadu diferenciál. Je jediná na Slovensku v osobnom prevedení - to znamená pre šoféra a dve osoby, v Čechách sú asi dve-tri takéto motorky. Existujú aj nákladné verzie," hovorí Vladimír Františ.

„Jawu som získal od majiteľa z obce Báhoň, ktorý na nej vozil sud do vinohradu. Neskôr ju rozpílil napoly a chcel ju zahodiť. Ja som ju zachránil a asi za pol roka som ju dal dokopy." Zberateľ má doma ďalších asi 30-40 motoriek - v dielni na „rodičovskom" a občas využije aj garáže svojich kamarátov.

Františ vystavoval aj anglický motocykel JAP z roku 1918. „Získal som ho z Popradu v 2 krabiciach, majiteľ ho v roku 1920 doniesol z Anglicka a jazdil na nej plochú dráhu. Po jeho smrti vnuk nemal financie na opravy, tak mi ju predal," hovorí zberateľ. „Renovoval som ju asi 3-4 roky. Mnohé diely som ťažko zháňal, týchto motoriek je málo na svete."

Indian má spojku na nohu

Motocyklami sa na výstave predstavili aj Vojtech Kurtiš a Jozef Hnidzik z VCC Piešťany. „Môj motocykel Motoconfort je poháňaný remeňom, má drevené špalíkové brzdy a karbidové svetlá," hovorí Kurtiš. „Na Slovensku je určite jediný. Okrem motoriek zbieram aj autá a zbierku si priebežne rozširujem."

Jozef Hnidzik do Mlynov priviezol FN - belgický motocykel z roku 1927, ktorý vyrábala zbrojovka FN. „Kúpil som ho asi pred 20 rokmi ako vrak a dal som ho do poriadku. Na Slovensku je takýchto motoriek viac," uviedol majiteľ, ktorý má doma zbierku asi 10 motoriek a staršie autá.

Miroslav Miho z Hlohovca vystavoval motorku Indian Scout 45 americkej výroby z roku 1928. „Kúpil som ju v Čechách, renovoval som ju asi tri roky. Tento Indian je zaujímavý tým, že má spojku na nohu, to u motockylov nie je bežné a plyn má na ľavej ruke," vysvetlil Miho.

Na výstavu veteránov nadviaže 19. Nitriansky zraz historickych vozidiel, ktorý sa začne 1. mája od 9. hodiny pred OC Mlyny. Trať je tajná, zhruba o 16. hodine vozidlá prídu do cieľa, kde bude vyhodnotenie najlepších jazdcov a kultúrny program. Zraz organizuje OZ Veteran car club Nitra. Štart aj cieľ zrazu je opäť pri OC Mlyny.

Ján Horňák s vozidlom Ford V8.

Viliam Miklík s veteránom Aero 1000.

Viktpr Drinka s jedným z prvých nitrianskych taxíkov Tatra 57 A.

Ján Bartko s Fiatom Simca Cinq.

Marián Bazala s pretekárskym Triumphom.

Vladimír Františ s Jawou - rikšou taxíkom.

Miroslav Miho s motocyklom Indian Scout.

Jozef Hnidzik (vľavo) a jeho motocykel FN a Vojtech Kurtiš s Motoconfortom.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  2. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  3. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  4. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  5. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 021
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 261
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 177
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 963
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 586
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 238
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 460
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 141
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 654

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Zatiaľ môžem písať lebo chválim
  2. Jozef Javurek: Rajecké Teplice
  3. Marián Lukáč: Blog č. 38- Kvalita života
  4. Tupou Ceruzou: Dr. Bukovský
  5. Ján Škerko: Aby sme ich vystríhali pred zlyhaniami. Veríte Ficovi?
  6. Jana Hanuliaková: Kde sa prosím stratil PROGRES na Slovensku?
  7. Tupou Ceruzou: Plačková
  8. Tomáš Karľa: Správa - film o úteku Vrbu a Wetzlera
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 394
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 13 909
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 187
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 776
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 654
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 958
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 481
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Adrián Holešinský do Nitry vlani v lete prišiel iba na skúšku a pripravovali ho na pár zápasov za farmu v Leviciach. Teraz je lídrom Nitry chceným v Európe.

Poďte s nami do prestupového zákulisia Holešinského, Krivošíka, Vargu a Krištofa.


6 h
Vlani pre pandémiu nebolo v Nitre vianočné mestečko. Stromček s betlehemom však nechýbal

Mesto uvažuje aj nad klziskom.


3 h
ilustračné

S takýmto prípadom sa ešte nestretli ani dlhoroční železničiari.


10 h
Najnebezpečnejším Nitranom v prvom polčase v Galante bol Luis Pedro (v strede), po obrátke ale kompaktná domáca obrana hosťom žiadne závary nedovolila.

Nitra má vonku skóre 4:13 a po vyše polovici jesene je v pásme zostupu do štvrtej ligy.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Zatiaľ môžem písať lebo chválim
  2. Jozef Javurek: Rajecké Teplice
  3. Marián Lukáč: Blog č. 38- Kvalita života
  4. Tupou Ceruzou: Dr. Bukovský
  5. Ján Škerko: Aby sme ich vystríhali pred zlyhaniami. Veríte Ficovi?
  6. Jana Hanuliaková: Kde sa prosím stratil PROGRES na Slovensku?
  7. Tupou Ceruzou: Plačková
  8. Tomáš Karľa: Správa - film o úteku Vrbu a Wetzlera
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 394
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 13 909
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 9 187
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 411
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 5 776
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 654
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 958
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 481
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu