Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Protestovali proti neúnosnej doprave

Šaľa je jedno veľké dopravné ihrisko, hovoria jej obyvatelia. V piatok vyšli do ulíc, aby vyzvali kompetentné úrady na urýchlenie vybudovania cestného obchvatu. Narastajúci počet tranzitných a osobných áut prechádzajúcich cez mesto im strpčuje život.

Križovatka smrti.Križovatka smrti. (Zdroj: (LAZ))

ŠAĽA. Verejným zhromaždením chceli v piatok obyvatelia Šale upozorniť predstaviteľov štátnej správy, mesta a masmédií na neúnosnú dopravnú situáciu v meste, ktorú spôsobuje aj chýbajúci obchvat.
Organizátori akcie Beňadik Nétry a Helena Nétryová chceli pôvodne aj zablokovať cestu. V oznámení o zvolaní zhromaždenia to však neuviedli.

„Mesto ich upozornilo, že ak sa akcia zásadne odchyľuje od oznámenia, môže byt podľa zákona rozpustená. Napokon pri rokovaní v stredu zvolávateľ pristúpil na návrh mesta podľa zákona o zhromažďovacom práve a súhlasil s iným miestom z dôvodu dodržania verejného poriadku v meste," povedal primátor Martin Alföldi.

Skryť Vypnúť reklamu

Celomestská petícia

O obchvate začalo mesto rokovať so Slovenskou správou ciest v roku 2004. Pripravovaný obchvat by sa mal začať budovať v roku 2013. 12 kilometrov bude stáť približne 66 miliónov eur.

„V súčasnosti je ukončený projekt pre územné rozhodnutie, do konca mája by mala byť ukončená štátna expertíza, na tretí štvrťrok je plánované obstarávanie projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie," povedal primátor na zhromaždení Šaľanom, ktorí bojujú za urýchlenie výstavby cestného obchvatu.
Vyzval všetkých Šaľanov, aby „spojili sily s mestom a vytvorili celomestskú, respektíve celookresnú petíciu".

„A poďme spolu na Slovenskú správu ciest a ministerstvo dopravy. Ja tam chodím pravidelne."
Jeho návrh podporila aj Zuzana Martináková. „V prvom rade je potrebné sa zjednotiť, aby ste vytvorili jednu veľkú masu ľudí, ktorá požaduje to, čo jej právom patrí. Spolu dosiahnete viac a kompetentní potom musia ustúpiť vašim oprávneným požiadavkám," povedala politička.

Skryť Vypnúť reklamu

Križovatka smrti

Na zhromaždení požadovali organizátori aj zobojsmernenie ulíc Štúrova a Kráľovská. Tým by chceli preklenúť nepriaznivý stav dopravnej situácie aspoň do začatia výstavby obchvatu.
Bývame na nešťastnej križovatke smrti Kráľovská a SNP, pred piatimi rokmi to bola tichá ulica, odkedy sa premávka v Šali zjednosmernila, nastalo tu peklo. Autá idú z piatich smerov, je pre nás obtiažne aj vyjsť z domu autom," povedala Helena Nétryová.

„Križovatka ciest Kráľovská a Ulica SNP nespĺňa podmienky rozhľadu, čo spôsobuje časté dopravné nehody," píše sa v petícii, do ktorej podpisy zbierajú obyvatelia Kráľovskej ulice. Členom petičného výboru a obyvateľom dotknutej ulice je aj mestský poslanec Peter Gomboš.

„Za posledné roky stúpol počet osobných a hlavne nákladných áut enormne, doprava na našej ulici je frekventovanejšia, znepríjemňuje nám životy, poškodzuje majetky a zdravie. Sčítavaním áut sme zistili, že za jeden deň prešlo ulicou 9122 vozidiel. Situácia je alarmujúca v podstate v celom meste, preto by sme potrebovali obchvat," vysvetlil poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dynamické zaťaženie danej cesty nespĺňa požadované parametre a enormne zaťažuje dané objekty. Objekt na Kráľovskej ulici, na ktorom som spravil znalecký posudok, je vzdialený od osi komunikácie asi 30 metrov a normu prevyšuje o 30 percent, čo potom tie bližšie objekty? Tým každý majiteľ stráca na hodnote svojej nehnuteľnosti," uviedol Igor Klačko, znalec na statiku a odhad hodnoty.

Štúrova nebude jednoprúdová

Druhá časť petície Kráľovskej ulice sa zasadzuje za nezrealizovanie takých zmien, ktoré by ešte viac sťažili dopravnú situáciu na danej ulici. Naráža sa tým na štvrtý bod v petičnej požiadavke obyvateľov Štúrovej ulice, ktorí už oznámili aj dátumy svojich protestných akcií. 21.mája by mali zablokovať prejazd áut cez ulicu.

Obyvatelia Štúrovej ulice požadovali „zjednoprúdnenie" cesty, zníženie rýchlosti na štyridsiatku, zavedenie mýta na ceste 1.triedy 1/75 a vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy nad 3,5 tony. Svoje požiadavky adresovali primátorovi. Ten so Slovenskou správou ciest minulú stredu o probléme rokoval. Tá uviedla, že nevidí dôvod na zmenu parametrov cesty.

„Splnenie požiadavky vytvoriť na Štúrovej ulici iba jeden jazdný pruh a rozšíriť krajnice by malo za následok spomalenie dopravy, nakoľko zjednosmernenie danej ulice vyplynulo z vysokej intenzity dopravy v danom úseku, vzniklo by upchatie ulice zhustením premávky v danom úseku a parkovanie na krajnici by viedlo k náročnejšiemu výjazdu z dvorov."

Mesto je podľa slov primátora v najbližšej dobe pripravené zvolať rokovania s kompetentnými k opätovnému prehodnoteniu stanoviska.

Na riešeniu hluku a otrasov odporučila primátorovi Slovenská správa ciest tiež osadiť nové kanalizačné poklopy s gumovým tesnením do nivelety vozovky a tiež upraviť aj ostatné poklopy. Po odstránení nedostatkov by mali byť podľa Slovenskej správy ciest otrasy aj hluk podstatne znížené.
Primátor obdržal aj písomné stanovisko z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR o prehodnotení cesty prvej triedy 1/75 a zaradení do mýtneho systému.

Naším záujmom je v súčasnosti analyzovať stav uplatňovania mýtneho systému a prípadné rozsiahle zmeny budú vykonané najskôr v roku 2012. Zabrániť prejazdu nákladných vozidiel po nespoplatnených cestách prvej triedy nie je úplne možné, nakoľko by to malo za následok zastavenie zásobovania obyvateľstva a zabrzdenie rozvoja podnikania," napísal Ľubomír Vážny.

Primátorovi odporúča riešiť aktuálnu situáciu úpravou dopravného značenia. „Podľa mňa je to neriešiteľný problém," reagoval primátor.

Protestujúci. (vpravo Helena Nétryová, Igor Klačko)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 980
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 785
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 763
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 605
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 223
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 957
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 438
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 279
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 170
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 153
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Najlepšie výsledky zaznamenali v druhom kole, najhoršie v prvom.

21 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Klaudio Farmadín vedie Športový klub Farmex Nitra. Nedávno vybudovali nové ihrisko s umelým povrchom a šprintérsku rovinku.

Jeho zverenci majú stále šancu prebojovať sa na olympiádu do Tokia.

23 h
Riaditeľ nemocnice Dubaj a primátor Hattas.

Testovanie sa má stať trvalou súčasťou nášho života na najbližšie mesiace a možno aj roky, hovorí riaditeľ nemocnice Milan Dubaj.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

15 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

22 h

Už ste čítali?