Experti skúmali účinky zrážok chodcov s autami a autobusmi. Testované autá sú vybavené najmodernejšou technikou.
Šaľa. Budú ňou výsledky rozsiahlych päťdňových crash testov, ktoré v Šali organizuje Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI) Žilinskej univerzity a znalecká organizácia Expert Group s ďalšími partnermi. Počas testovania v areáli na Staničnej ulici v Šali sa skúmali účinky zrážok chodcov s autami a autobusmi a kolízie osobných áut s autobusmi. Zmysel týchto testov je v tom, aby sme ich výsledky mohli prezentovať na znaleckých konferenciách, aby znalci mali ďalšie podklady na to, aby mohli spracovávať znalecké posudky lepšie, presnejšie, objektívnejšie, uviedol pre TASR Rastislav Jurina z Expert Group.
Testované autá sú vybavené najmodernejšou technikou. Tá meria všetky fyzikálne veličiny, ktoré pri zrážke vplývajú na vozidlá a ich posádky. Meraciu techniku a dokumentáciu pomáhajú zabezpečiť renomované partnerské organizácie z Berlína a rakúskeho Linzu. V každom jednom vozidle, ktoré zrážame, sú systémy, ktoré merajú pozdĺžne a priečne zrýchlenie vozidla, rýchlosti vozidiel. V osobnom aute je osadená figurína, kde zasa meriame pohyb tela pri zrážke. Následne znova meriame konečné polohy vozidiel a na rýchlobežných kamerách sa meria, ako hlboko prenikne vozidlo do druhého vozidla. Všetky tieto veci sú dôležité ďalej pre znalcov v oblasti cestnej dopravy, uviedol Jurina.
Prvotné výsledky crash testov sa spracúvajú priebežne, dôkladné vyhodnotenie bude trvať niekoľko mesiacov. Podľa riaditeľa ÚSI Gustáva Kasanického budú zistené výsledky mimoriadne dôležité pre prácu súdnych znalcov. Pri nehodách nevieme všetky informácie. Tu vieme všetko, všetko je dôkladne zmerané, preto výsledky týchto meraní a testov výrazne pomáhajú pri analýzach skutočných nehôd, uviedol Kasanický. Podľa Jurinu dostanú súdni znalci výsledky každého crash testu. Následne môžu porovnať poškodenie vozidiel, ktoré je uvedené v spisovom materiáli z reálnej nehody s presne nameranými hodnotami pri testoch. Aká deformácia tam bola, aká bola rýchlosť, takže si môžu všetko porovnať. To isté platí u chodcov. Keď vie, aké bolo poškodenie vozidla, kam bolo odhodené telo chodca, tak sa vie prepracovať k rýchlosti a objektívne posúdiť celú dopravnú nehodu. Vie sa vyjadriť k technike chôdze toho chodca, k technike jazdy vodiča a už potom následne orgán činný v trestnom konaní posúdi mieru zavinenia jedného alebo druhého, doplnil Jurina.
Samotné zrážky vozidiel v Šali nepriniesli odborníkom nič, čo by neočakávali. Aj napriek dlhoročným skúsenostiam prekvapením však bolo, že k rozsiahlym poškodeniam vozidiel aj testovacích figurín dochádza už pri pomerne malých rýchlostiach. Bolo zaujímavé, že aj pri nízkej rýchlosti vniklo auto pri bočnom náraze do autobusu hlboko, až do polovice jeho šírky, skonštatoval Kasanický. Rovnaké to bolo aj pri testovaní zrážok chodcov s autobusom. Už pri rýchlosti 20 km/h by takýto stret mohol pre človeka dopadnúť tragicky. Na figuríne bolo vidieť, že prvotný náraz, kedy hlava chodca narazila do skla autobusu, by človek ešte prežil, ale druhotný náraz na vozovku už by asi bol nezlučiteľný so životom. Čiže už pri týchto malých rýchlostiach určite môže dochádzať k smrteľným následkom, zdôraznil Jurina.