ŠAĽA. Auto je zbraň na cestách, hovoria odborníci, ktorí počas celého minulého týždňa skúmali účinky zrážok chodcov s autami a autobusmi a kolízie osobných áut s autobusmi. Výsledky crash testov sa vyhodnotia do niekoľkých týždňov. Budú ich môcť využiť súdni znalci a znalci z odboru doprava cestná, aby vedeli objektívnejšie analyzovať dopravné nehody.
Poznatky využijú pri analýze nehôd
„Výstupy z nich sa využijú na znaleckých prezentáciách, pri školeniach či rôznych konferenciách ako podklady na to, aby znalci mohli spracovávať znalecké posudky presnejšie," povedal Rastislav Jurina, znalec z odboru doprava cestná.
„Všetky poznatky využijeme pri analýze nehôd, pri skutočnej nehode môžeme porovnať situáciu z crash testov," doplnil ho Gustáv Kasanický, riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity, ktorý spolu so znaleckou organizáciou Expert Group a ďalšími partnermi crash testy v Šali na Staničnej ulici organizoval.
Sériu crash testov pripravil ústav v rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti. Pri osemnástich rôznych testoch sa použili tri figuríny, 10 osobných vozidiel a tri autobusy. Tými do akcie prispel Eugen Czuczor, aby podporil zvýšenie bezpečnosti cestujúcich v autobusoch.
V každom vozidle bola zabudovaná špeciálna záznamová technika, ktorá merala rýchlosť vozidla.
„V osobnom aute s figurínou sme merali pohyb tela pri zrážke a tiež konečné polohy vozidiel. Na rýchlobežných kamerách sme vyhodnocovali, ako hlboko prenikne vozidlo do druhého. Pri jednom z testov sa auto, ktoré išlo 40-km rýchlosťou, zastavilo až na stĺpikoch čelného skla. Z toho vyplýva, že aj pri nízkych rýchlostiach môžu vzniknúť smrteľné následky," upozorňuje Jurina.
Na kamerových záznamoch sa spolupodieľalo takmer 30 ľudí z partnerských organizácií z Berlína, Drážďan a rakúskeho Linzu.
Vyšetrovanie nehody trvalo osem rokov
Pre advokáta Ivana Javora mala podľa jeho slov účasť na crash testoch veľký význam.
„Snažil som sa hlbšie pochopiť príčiny a súvislosti medzi konaním účastníkov dopravnej nehody a jej následkami, ako aj správne určovať mieru zavinenia dopravných nehôd," vysvetlil Javor.
Počas jeho dlhoročnej praxe zastupoval mnoho klientov. Úspešné zastupovanie pripisuje aj crash testom, ktorých sa niekoľko rokov zúčastňuje. „Práve minulý týždeň sme úspešne vyriešili dopravnú nehodu, ktorej vyšetrovanie trvalo asi osem rokov."