ŠAĽA. Obyvatelia Štúrovej ulice pristúpili minulý piatok oficiálne k prvému celodennému štrajku. Vyrobili transparenty a svoje súkromné autá rozložili po oboch stranách dvojprúdovej jednosmernej ulice. Zúžili tým prejazd na jeden stredový pruh, o ktorý bojujú. Žiadajú tiež prehodnotenie mýtneho systému na cestách I.triedy a zasadzujú sa o urýchlenie obchvatu.
Nevznikali zápchy, premávka fungovala
Protestná akcia proti neúnosnej dopravnej situácii na ulici a v celom meste trvala od piatej rána do šiestej večer. Obyvatelia Štúrovej ulice si ju zopakujú ešte po tri ďalšie piatky.
„Zastavili sa šoféri niektorých áut a chceli podpísať petíciu, ale my ju nerobíme. Iní zatrúbia, kývajú, kamionisti sa zväčša usmievajú, sústreďujú sa hlavne na to, aby vytočili zákrutu, lebo je ostrá. A hoci sme zúžili vozovku do jedného jazdného pruhu, premávka bez problémov funguje, nevznikajú žiadne zápchy," vysvetľuje Renáta Kunová.
Ľudia zo Štúrovej sa s obyvateľmi paralelnej ulice Kráľovská predbežne dohodli na celošalianskom jesennom štrajku.
„Možno sa obrátime aj na európsky súd pre ľudské práva, pretože tie sa tu porušujú. Každodenný hluk, prašnosť, otrasy, výfukové splodiny negatívne vplývajú na naše zdravie. Predsa článok 44 Ústavy SR zaručuje právo na priaznivé životné prostredie," konštatuje Ladislav Sedlák.
Prejazd nákladiakov narušuje statiku domov
Obyvatelia Štúrovej hovoria, že ich ulica bola pôvodne slepá, určená pre zástavbu rodinných domov. Začiatkom osemdesiatych rokov sa vytvoril prieťah, ktorým sa ulica prepojila na pôvodnú hlavnú cestu zo Šale do Galanty, ale do konštrukčných vrstiev vozovky sa nezasahovalo. V tom čase to podľa nich nikomu zásadne neprekážalo, pretože ulicou prešiel iba nepatrný zlomok dnešného počtu áut, ťažkotonážne kamióny vôbec nie. Potom sa ulica preklasifikovala na cestu prvej triedy.
„Doteraz nevieme, z akého dôvodu sa to takto udialo. V súčasnosti je dopravná situácia úplne iná. Denne nám pred oknami prejdú tisícky áut. Následkom toho sú na ulici vyjazdené hlboké koľaje, vodovodné prípojky a kanálové poklopy sú buď prepadnuté, alebo rozbité. Prejazd ťažkých nákladiakov spôsobuje vážne poruchy statiky našich domov. Tie boli stavané len pre obytnú zónu a nie pre štátnu cestu I. triedy," píšu vo vyhlásení obyvatelia Štúrovej.
„Práve preto by nám ten jeden prúd vyhovoval. Teraz idú autá v strede cesty, kanálové poklopy majú medzi kolesami a ani raz sa tu nič nezatriaslo," hovorí Renáta Kunová. Obyvatelia ulice poukazujú aj na nevhodnosť vozovky. „Podložie cesty tvorí piesčitá zemina a konštrukčné vrstvy vozovky majú nedostatočnú hrúbku. Od jej stredu ku krajom sú tenšie," zdôvodňujú.