NITRA. Topánky na chodníkoch mohli vidieť Nitrania v jedno popoludnie, keď prechádzali pri rieke neďaleko centra mesta. Topánky tam umiestnili študenti Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
"Partizánska" kampaň
„Išlo o guerilla kampaň - dá sa povedať, že je to reklama za málo finančných prostriedkov. Jej cieľom je čo najefektívnejšie spropagovať službu alebo produkt, a to s čo najnižším rozpočtom," hovorí tvorkyňa projektu Simona Žiaková, študentka katedry masmediálnej komunikácie a reklamy.
Guerilla je španielsky výraz pre partizánsky spôsob boja, ktorý prebieha rýchlymi a prekvapivými akciami malých skupín ľudí. Guerilla marketing je podobný - provokatívny, nekonvenčný, agresívny, často na hrane toho, čo je pre reklamu povolené. Využíva verejné priestranstvá, často chodníky, zábradlia. „Našou úlohou na katedre bolo práve vytvorenie guerilla kampane," hovorí Simona Žiaková.
Prilepení
Koľko topánok „prilepili" na chodník, organizátori nevedia. „Nerátali sme to. Boli to topánky naše a našich kamarátov, spravili sme z nich dlhý úsek, aby si ich ľudia všimli," povedala Žiaková.
Projekt spočíval v zobrazení každodennej udalosti. Nápad študenti dostali, keď si jedna z ich spolužiačok prilepila nové tenisky o žuvačku odhodenú na chodníku.
„Dennodenne sa stretávame s tým, že na chodníku sú polepené žuvačky - nebudí to najlepší dojem vzhľadom na čistotu mesta. Myšlienka nášho projektu bola zveličená, a to tým, že sme odhodenú žuvačku symbolizovali prilepenou topánkou, ktorú ktosi stratil," vysvetľuje Žiaková. Na stromoch viseli otázky - koľkokrát si sa prilepil? Topánky smerovali k smetným košom, kde bola aj odpoveď usmerňujúca nezodpovedných ľudí, že žuvačky patria do koša.
Ľudia reagovali rôzne, zväčša pozitívne. Mnohí sa báli spýtať, o čo ide. „Niektorí si mysleli, že tie topánky predávame," povedala Simona Žiaková. Kampaň podľa nej ľudí oslovila a študentky získali zaujímavý materiál pre koncoročnú prácu.