Po premiére dvoch epizód z dokumentu Sedem mužov v nebi dostali jeho dvaja protagonisti Ceny mesta Nitry.
NITRA. V Štúdiu Divadla Andreja Bagara mala v piatok premiéru časť jedinečného dokumentu s názvom Sedem mužov v nebi. Rozpráva príbehy siedmich mužov, ktorí písali dejiny slovenského letectva. Autormi filmového projektu sú kameraman Milan Frišo, režisér a scenárista Juraj Mravec a strihač Dalimír Liška.
Havelka staval Kranichy
Hlavnými hrdinami dvoch premietnutých epizód dú dvaja Nitrania - Juraj Havelka a Milan Frišo. Oboch po premiére filmu primátor Jozef Dvonč za rozvoj slovenského letectva a zviditeľňovanie Nitry doma i v zahraničí odmenil Cenami mesta Nitry.
„Pracoval som v továrni Jaroslava Mráza v Chocni, od roku 1942 v jej pobočke v Nitre. S pani Beníkovou sme snáď jediní žijúci zamestnanci," hovorí 79-ročný Havelka, ktorý sa narodil v Pardubiciach. „V Nitre sa vyrábali jednomotorové lietadlá drevenej konštrukcie, mesačne asi 30 Kranichov II, ktoré slúžili na pilotný výcvik letcov. Bola to prvá sériová veľkovýroba lietadiel na Slovensku."
Juraj Havelka sa ako strojný inžinier zaslúžil o zostrojenie viac ako 1000 Kranichov a niekoľko lietadiel typu Zobor, neskôr sa ako odborník a vedec zaslúžil o rozvoj viacerých podnikov v Nitre.
Frišo lieta 56 rokov
Druhým oceneným Nitranom je Milan Frišo, otec kamaremana filmu Milana Friša. V roku 1953 sa stal členom Aeroklubu Nitra, absolvoval kurz inštruktorov bezmotorového a motorového lietania. „Už ako 8-ročný som chodil do továrne, kde pracoval pán Havelka. Lietam už 56 rokov, mám skúsenosti, že aj malá nepozornosť môže pilota stáť život. Nestačí mať len chladnú hlavu, musí pomôcť aj šťastná náhoda," hovorí 72-ročný Nitran. „Odkedy ľudstvo vníma let vtákov, človek sa snaží ich napodobniť. Podarilo sa to pred 107 rokmi. Ja som jedným z tých, ktorým sa splnil sen o lietaní. Prežil som dva životy - jeden pri letectve, druhý civilný."
Milan Frišo je najdlhšie lietajúcim pilotom v Nitre, vyškolil 250 letcov, zaslúžil sa aj o rozvoj poľnohospodárskeho letectva v Nitre. Je majstrom SR v plachtení aj v leteckej navigácii.
Natáčali na Slovensku, v Anglicku a USA
Podľa kameramana Milana Friša ml. sa dokumentárny film rodil ťažko. „Nie je to seriál, na ktorom sa dá zarobiť. Z vlastných peňazí aj financií sponzorov sme ho natáčali tri roky - na Slovensku, v Anglicku aj USA," hovorí Milan Frišo, pre ktorého je Sedem mužov v nebi prvým dokumentárnym filmom. „Príbehy sme začali točiť s najstaršími pilotmi - prvým bol František Cyprich z Trenčína, ktorý sa, bohužiaľ, už filmu nedožil, zomrel vlani ako 91-ročný. Bol posledným stíhacím esom zo slovenských pilotov v II. svetovej vojne."
Cyprich bol podľa Friša známy tým, že už asi 20 rokov neposkytoval rozhovory, pamätal si však Frišovho otca, ktorý kedysi slúžil pod jeho velením. Zobrali ho do lietadla a leteli nad Trenčínom. Hoci ledva do neho nasadol, v stroji úplne pookrial. „Omladol o 30 rokov, hneď sa chytil knipla a so slovami „moje lietadielko" ho hladkal. Bolo to dojemné," pokračuje Frišo. „Hrdinami ďalších epizód sú životné príbehy letcov Kena Rutera, Ivana Schwarza, Jozefa Čecha a Martina Hronca. Všetci títo chlapi majú vyše 70 rokov, ale v podstate sa nezmenili. Na letisku sú zase ako malí chlapci, žijú svojím spôsobom výnimočný život," dodal Milan Frišo.
Celý dokument by mal byť dokončený niekedy na jeseň, premiéru by mal mať koncom roka na nitrianskom letisku.