NITRA. Ďakujem, teta, zvládol som to. "Vždy je to úžasný pocit, keď dostanete podobný telefonát," hovorí riaditeľka neziskovej organizácie Centrum Slniečko, ktorá prevádzkuje Detskú linku záchrany. Na linke pomáha tím odborníkov a psychológov deťom v ich trápeniach. Konzultanti sa stretávajú s rôznymi životnými problémami detí. Denne vybavia okolo 30 až 40 telefonátov.
Lucia Bojdová z linky záchrany opisuje typické problémy, ktoré trápia deti počas prázdnin: "Letné obdobie je typické predovšetkým riešením vzťahov v rodine, s kamarátmi, prvé lásky, prvé bozky. Často sa venujeme aj preventívnym rozhovorom na sexuologickú tému. Venujeme sa aj zážitkom z táborov, dovoleniek. Pozornosť venujeme témam, ktoré sa dotýkajú nudy. Spolu s dieťaťom hľadáme možnosti, ako si vyplniť voľný čas. Rôzne alternatívy hier s kamarátmi, súrodencami."
U konzultanta na linke je dôležitá schopnosť nielen počúvať, ale i vedieť pomôcť. V niektorých prípadoch sa dá vycítiť, že dieťa sa nachádza v stave, ktorý ohrozuje jeho život či zdravie. V takomto prípade sa konzultanti snažia získať jeho dôveru, zistiť ako sa volá, či kde býva. Niekedy hľadajú poradcovia kontakt na človeka v okolí dieťaťa, ktorý by mu mohol pomôcť. V niektorých prípadoch životnej krízy je treba informovať úrady či políciu. "Dôležité je, aby dieťa komunikovalo so svojím okolím, aby nebolo osamotené" hovorí Lucia Bojdová. "Snažíme sa deti chrániť pred častými negatívnymi javmi ako je šikanovanie, týranie, zneužívanie, zanedbávanie či závislosť."
Riaditeľka Centra Slniečko Mariana Kováčová vraví, že Detská linka záchrany funguje hlavne vďaka fantastickým ľuďom a dobrovoľníkom. "Prácu sme nevzdali napriek tomu, že sme nedostali žiadny príspevok od štátu či samosprávy. Mesačná prevádzka nás stojí 1600 eur, deti majú hovory zadarmo," poukazuje na ťažkú situáciu Kováčová. "Hrozí i vypnutie detskej linky záchrany a obsadzujúci tón. Veríme, že funkčná linka znižuje počet pokusov o samovraždu u detí a rieši v ich neprekonateľne ťažké situácie."
Na Slovensku sú deťom k dispozícii tri detské linky - Detská linka istoty v Bratislave, linka dôvery v Košiciach a linka záchrany v Nitre. Najčastejšie volajú 11 až 14 roční školáci. Telefónne číslo 0800 12 12 12 je deťom k dispozícii počas dňa medzi štrnástou a dvadsiatou hodinou.
„Forma odmeny je rôzna," dodávajú pracovníčky nitrianskeho Slniečka. „Pre nás je dôležité, aby deti hovorili o svojich ťažkostiach i radostiach. Sú deti, ktoré opakovane telefonujú a dajú nám spätnú väzbu. Dôležité však je, ak dieťaťu môžeme ukázať , že každý problém je možné riešiť a že riešení je viac. Dieťa si môže vybrať čo je pre neho dôležité a bezpečné. Pracovníci, dobrovoľníci detskej linky záchrany majú mnohé pozitívne skúsenosti s vyriešením viacerých problémov detí, či už sú to problémy s prvými láskami, medzigeneračnými vzťahmi ale aj s problémami, kedy sa dieťa cíti osamotené, týrané, zneužívané. Najväčšou odmenou všetkých pracovníkov detskej linky je šťastné, usmievavé dieťa."