Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Nitrianska poľná železnica oslavuje 25 rokov prevádzky

Dvadsaťpäť rokov premávajú na trati v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea staré vláčiky s vozňami.

Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol.(Zdroj: STANO ŠIMO)

NITRA. Pred 250 rokmi skrotilo ľudstvo silu pary a nastala priemyselná revolúcia. Parné vlaky dramaticky zvýšili mobilitu cestujúcich a prepravovaných tovarov. Dnes sú rušne poháňané parou históriu, no stále tešia dospelých i deti. I keď len v múzeu.

Na historickej železničke v nitrianskom skanzene začali premávať vlakové súpravy v piatok 23. augusta 1985. V tento deň sa na trať vydal dnes už vyše storočný parný rušeň U 34.901. Za tri týždne sa vo vláčiku odviezlo vyše 20 tisíc natlačených návštevníkov. Trať vtedy merala iba 600 metrov a mala tvar písmena S.

Buržoázny prežitok

Dnes majú koľaje 2,6 kilometra, s jedným uzavretým okruhom a priamou trasou spájajúcou múzeum so vstupnou časťou výstavného areálu. Rušne môžu aj cúvať, ale dym z komína by začmudil cestujúcich vo vozňoch. Železnička je jediná svojho druhu na Slovensku - s prívlastkom poľná. Ostatné podobné železnice sú lesné.

Zo začiatku nemala železnička ustlané na ružiach. Moderným socialistickým poľnohospodárom vŕtal v hlave ideologický podtext. „Veď väčšinu poľných železníc budovali veľkostatkári a kapitalisti," hovorili vtedajší kritici. Železničku spájali podľa dobovej doktríny s vykorisťovaním pracujúcich a triednym bojom. Najmä v 70. rokoch bolo v móde podobné „buržoázne prežitky" masívne likvidovať. Železniční nadšenci potom prechádzali šrotoviská a zachraňovali vláčiky.

25 rokov premávky

Napokon, ľahké to Nitrianska poľná železnica nemá ani dnes. Počas Autosalónu 2008 vláčiky prvýkrát nepremávali a rozhodnutie o prevádzke viselo na vlásku aj pred Agrokomplexom 2009. Funguje hlavne vďaka láske ľudí, ktorí sa o jej prevádzku starajú. Dnes sa železnica pripravuje na výstavu Agrokomplex 2010. V súťaži o najobľúbenejšiu atrakciu Nitrianskeho kraja získala piate miesto. Vozne sa natierajú, mašinky sa opravujú, vymieňajú sa súčiastky, kontrolujú sa podvozky. Na železničnej trati sa vymenilo tento rok 590 podvalov.

Historické rušne a vozne majú rôznu minulosť. Napríklad vozeň Saling z Dobroče prevážal partizánov počas Slovenského národného povstania. Niektoré vláčiky pracovali v železiarňach v Podbrezovej či českom Kráľovom Dvore. Vyše storočné kryté vozne s pieckou z Korytnice vozili ľudí do kúpeľov. Niektoré mašinky majú aj meno napríklad rušeň Bibiana, vyrobený za českého protektorátu, ktorý stojí pred hlavným vchodom do výstavného areálu Agrokomplex, či rušeň Križko, ktorý je perlou medzi vláčikmi.

Posledný menovaný stroj nesie meno podľa Ladislava Križana, o ktorom pracovníci železnice hovoria ako o otcovi poľnej železnice, bez ktorého by v Nitre nebol ani jeden stroj. Rušeň Križko vyrobili v roku 1918. V roku 1987 bol úplne zničený a zdevastovaný. Českí historici ho vyhlásili za neopraviteľný - a docent Križan ho predsa len opravil a uviedol do prevádzky.

Vlakoví nadšenci

Prednostom Nitrianskej poľnej železnice je už 25 rokov Wáclav Gidaszewski, ktorý si svoj koníček vo vlakoch viditeľne užíva. Počas prevádzky sa rád oblieka do historických odevov, pretože to podľa neho neodmysliteľne patrí k železnici. Pamätá si všetkých ľudí, ktorí sa okolo železničky otočili. Pracoval tu napríklad Ján Burian, vzdialený príbuzný slávneho komika Vlastu Buriana. Prvým rušňovodičom bol Jaroslav Čajka z Veselí nad Moravou, ktorého mladší železničiari volali tatko.

Dnes rušne riadi šesť rušňovodičov - vždy po dvoch. Práca to nie je vždy ľahká, z pece sála veľké teplo a v kabíne je vždy okolo 60 stupňov Celzia. Najstarší rušňovodič je Viliam Babulic, naopak najmladší je Marek Szabo, ktorý prevádzkuje detskú železničku. Maličkého Mareka priniesol k vlakom pred 25 rokmi legendárny Laco Križan a prednosta Wáclav Gidaszewski o ňom vraví, že je druhý najstarší člen železnice. Voľakedy železnicu navštevoval aj herec Jožko Dóci, ktorý si chodil páliť vínovicu do pálenice v skanzene.

Mohykánom starostlivosti o rušne je Jozef Grajciar ktorý je medzinárodným - a jedným z posledných - odborníkom na medené kotle. So svojimi kolegami - rušňovodičmi sa stará o celý vozový park železničky. Jozef Košťál predvádza pri oprave rušňa svoju schopnosť vliezť do pece hlavou dopredu maličkým otvorom a bez ujmy na zdraví šikovne zase vyliezť.

Najbližšie bude Nitrianska poľná železnica v prevádzke počas výstavy Agrokomplex 2010. V rámci výročia pripravili pracovníci múzea zvláštne historické lístky z kartónu, na aké sa cestovalo za starých čias.

Prednosta železnice, opravár kotlov a rušňovodič.

Jozef Košťál baví kamarátov svojím obľúbeným trikom - vojde do kotla mašinky.


  1. Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny 17 536
  2. Oblastné výbery do 14 rokov bojovali o postup (+FOTO) 579
  3. Beh večernou Nitrou vyhrali Mazúch a Németová (+FOTO) 291
  4. Pamätník obetiam komunizmu stojí v Nitre pred bývalým sídlom komunistov 183
  5. Po zrážke troch vozidiel zranilo policajta, ošetrili ho v nemocnici 177
  6. Ronald Frkala a priame kopy – lepšia love story ako Twilight (gól jesene č. 9 - VIDEO) 164
  7. Maslo čoskoro zlacnie. Na predraženie už nie sú dôvody, vraví expert 157
  8. FIFA League Nitra bude na Vianočnom turnaji! 119
  9. Fotogaléria: Kolíňany - Horný Ohaj 0:2 Foto 106
  10. Výsledkom vážnej nehody je zranený opitý cyklista a zhorené auto 88

Najčítanejšie správy

Nitra

Po reťazovej nehode na R1 sa vytvorili kilometrové kolóny

Zrazilo sa až jedenásť áut, pri nehode neprišlo k žiadnemu zraneniu.

Oblastné výbery do 14 rokov bojovali o postup (+FOTO)

V mestskej hale na Klokočine sa dnes zišlo šesť oblastných výberov U14 v kvalifikácii o Pohár predsedu ZsFZ.

Beh večernou Nitrou vyhrali Mazúch a Németová (+FOTO)

Pešia zóna patrila včera bežcom. Na tradičnom podujatí stúpol počet účastníkov oproti vlaňajšku o 80.

Pamätník obetiam komunizmu stojí v Nitre pred bývalým sídlom komunistov

Žulový pamätník pred mestským úradom má tvar otvorenej knihy.

Po zrážke troch vozidiel zranilo policajta, ošetrili ho v nemocnici

Do políciou kontrolovaného auta odhodilo odstavené policajné vozidlo. Príčinou bol náraz tretieho auta - jeho 32-ročná vodička sa asi plne nevenovala riadeniu.

Blízke regióny

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Na priechodoch v Leviciach vodiči opäť zrazili chodkyne

Pod kolesami áut skončili ďalšie chodkyne. Liečiť sa budú niekoľko týždňov. Nehôd s chodcami na priechodoch pribúda.

Primárka psychiatrie: Fetovanie riedidiel je na ústupe, vytlačili ho tvrdé drogy

Správanie človeka pod vplyvom prchavých látok býva nevyspytateľné. V akútnej intoxikácii môže byť pre svoje okolie nebezpečný.

Hrajú futbal, hrešia a fetujú toluén. Ľudia sa sťažujú na mladíkov

Domáci z Jiráskovej ulice na sídlisku Linčianska sa roky snažili presadiť, aby asfaltové ihrisko pred činžiakom zmenili radšej na parkovisko. Dôvodom sú mladíci, ktorí tam každú sobotu a nedeľu hrávajú futbal.

NITRIANSKA ŽUPA: Aké sú odmeny a benefity poslancov a predsedu?

Župan Milan Belica sa vozí na osmičkovej audine za takmer 90-tisíc eur, používa lacný tlačidlový mobil. Odmeny poslancov sa odvíjajú od minimálnej mzdy.

Všetky správy

Demonštrovať proti komunistom prišla v minisukni. Bála sa až na druhý deň

Študenti v Bratislave v roku 1989 predbehli pražskú novembrovú demonštráciu o jeden deň. Sledovala ich polícia aj televízia.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Matka českého hokejistu robí stále predavačku, hoci jej syn zarába milióny

Aby mohla svojmu synovi platiť všetko, čo sa týkalo hokeja, mala dve práce.

Na hymnu Nežnej revolúcie chce Ivo Hoffman zabudnúť. Napísal jej opačnú verziu

Už desať rokov nehral na gitare, spoločnosť ho sklamala.

Viedol slávny klub. Známy český tréner v rulete prehral hodnotu väčšej fabriky

Nebyť trpezlivej manželky Zuzany, možno by skončil na ulici ako bezdomovec.

Kam vyraziť