Nitrianska poľná železnica oslavuje 25 rokov prevádzky

Dvadsaťpäť rokov premávajú na trati v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea staré vláčiky s vozňami.

Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol.Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol. (Zdroj: STANO ŠIMO)

NITRA. Pred 250 rokmi skrotilo ľudstvo silu pary a nastala priemyselná revolúcia. Parné vlaky dramaticky zvýšili mobilitu cestujúcich a prepravovaných tovarov. Dnes sú rušne poháňané parou históriu, no stále tešia dospelých i deti. I keď len v múzeu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na historickej železničke v nitrianskom skanzene začali premávať vlakové súpravy v piatok 23. augusta 1985. V tento deň sa na trať vydal dnes už vyše storočný parný rušeň U 34.901. Za tri týždne sa vo vláčiku odviezlo vyše 20 tisíc natlačených návštevníkov. Trať vtedy merala iba 600 metrov a mala tvar písmena S.

SkryťVypnúť reklamu

Buržoázny prežitok

Dnes majú koľaje 2,6 kilometra, s jedným uzavretým okruhom a priamou trasou spájajúcou múzeum so vstupnou časťou výstavného areálu. Rušne môžu aj cúvať, ale dym z komína by začmudil cestujúcich vo vozňoch. Železnička je jediná svojho druhu na Slovensku - s prívlastkom poľná. Ostatné podobné železnice sú lesné.

Zo začiatku nemala železnička ustlané na ružiach. Moderným socialistickým poľnohospodárom vŕtal v hlave ideologický podtext. „Veď väčšinu poľných železníc budovali veľkostatkári a kapitalisti," hovorili vtedajší kritici. Železničku spájali podľa dobovej doktríny s vykorisťovaním pracujúcich a triednym bojom. Najmä v 70. rokoch bolo v móde podobné „buržoázne prežitky" masívne likvidovať. Železniční nadšenci potom prechádzali šrotoviská a zachraňovali vláčiky.

SkryťVypnúť reklamu

25 rokov premávky

Napokon, ľahké to Nitrianska poľná železnica nemá ani dnes. Počas Autosalónu 2008 vláčiky prvýkrát nepremávali a rozhodnutie o prevádzke viselo na vlásku aj pred Agrokomplexom 2009. Funguje hlavne vďaka láske ľudí, ktorí sa o jej prevádzku starajú. Dnes sa železnica pripravuje na výstavu Agrokomplex 2010. V súťaži o najobľúbenejšiu atrakciu Nitrianskeho kraja získala piate miesto. Vozne sa natierajú, mašinky sa opravujú, vymieňajú sa súčiastky, kontrolujú sa podvozky. Na železničnej trati sa vymenilo tento rok 590 podvalov.

Historické rušne a vozne majú rôznu minulosť. Napríklad vozeň Saling z Dobroče prevážal partizánov počas Slovenského národného povstania. Niektoré vláčiky pracovali v železiarňach v Podbrezovej či českom Kráľovom Dvore. Vyše storočné kryté vozne s pieckou z Korytnice vozili ľudí do kúpeľov. Niektoré mašinky majú aj meno napríklad rušeň Bibiana, vyrobený za českého protektorátu, ktorý stojí pred hlavným vchodom do výstavného areálu Agrokomplex, či rušeň Križko, ktorý je perlou medzi vláčikmi.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný menovaný stroj nesie meno podľa Ladislava Križana, o ktorom pracovníci železnice hovoria ako o otcovi poľnej železnice, bez ktorého by v Nitre nebol ani jeden stroj. Rušeň Križko vyrobili v roku 1918. V roku 1987 bol úplne zničený a zdevastovaný. Českí historici ho vyhlásili za neopraviteľný - a docent Križan ho predsa len opravil a uviedol do prevádzky.

Vlakoví nadšenci

Prednostom Nitrianskej poľnej železnice je už 25 rokov Wáclav Gidaszewski, ktorý si svoj koníček vo vlakoch viditeľne užíva. Počas prevádzky sa rád oblieka do historických odevov, pretože to podľa neho neodmysliteľne patrí k železnici. Pamätá si všetkých ľudí, ktorí sa okolo železničky otočili. Pracoval tu napríklad Ján Burian, vzdialený príbuzný slávneho komika Vlastu Buriana. Prvým rušňovodičom bol Jaroslav Čajka z Veselí nad Moravou, ktorého mladší železničiari volali tatko.

Dnes rušne riadi šesť rušňovodičov - vždy po dvoch. Práca to nie je vždy ľahká, z pece sála veľké teplo a v kabíne je vždy okolo 60 stupňov Celzia. Najstarší rušňovodič je Viliam Babulic, naopak najmladší je Marek Szabo, ktorý prevádzkuje detskú železničku. Maličkého Mareka priniesol k vlakom pred 25 rokmi legendárny Laco Križan a prednosta Wáclav Gidaszewski o ňom vraví, že je druhý najstarší člen železnice. Voľakedy železnicu navštevoval aj herec Jožko Dóci, ktorý si chodil páliť vínovicu do pálenice v skanzene.

Mohykánom starostlivosti o rušne je Jozef Grajciar ktorý je medzinárodným - a jedným z posledných - odborníkom na medené kotle. So svojimi kolegami - rušňovodičmi sa stará o celý vozový park železničky. Jozef Košťál predvádza pri oprave rušňa svoju schopnosť vliezť do pece hlavou dopredu maličkým otvorom a bez ujmy na zdraví šikovne zase vyliezť.

Najbližšie bude Nitrianska poľná železnica v prevádzke počas výstavy Agrokomplex 2010. V rámci výročia pripravili pracovníci múzea zvláštne historické lístky z kartónu, na aké sa cestovalo za starých čias.

Prednosta železnice, opravár kotlov a rušňovodič.

Jozef Košťál baví kamarátov svojím obľúbeným trikom - vojde do kotla mašinky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 599
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 265
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 159
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 036
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 190
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 869
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 201
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 868
  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  2. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  3. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  4. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  5. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  6. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  7. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  8. Ondrej Putra: India a Pakistan nie sú tak ďaleko I. - História
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 019
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 778
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 478
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 874
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 865
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Jozef Račko hneď po finálovej sérii odcestoval do hôr, aby prišiel na iné myšlienky. Na snímke vpravo je na vrchole Ďumbieru.

Kašík a Aittokallio sú odlišní, a to bola výhoda, zdôrazňuje tréner brankárov.


Študent dopadol na strechu.


Jeden prehnitý hranol nezničí celý dom, povedal župný poslanec Varga.


AC Nitra sa teší zo zisku Prezidentského pohára.

AC Nitra zvládol púť Prezidentským pohárom suverénne a bez inkasovaného gólu.


  1. Anton Kovalčík: Ako "Volský Jano" prispel k porážke nacizmu - druhá časť.
  2. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20)
  3. Tomáš Susko: Koniec WW2 a SNP: Medzi Stalinom, Benešom a stratou vlastnej suverenity.
  4. Radoslav Záhumenský: Hrad Branč | výnimočný výhľad, temná história a zrúcanina, ktorú sa oplatí objaviť!
  5. Miroslav Galovič: Rybár a VyGrmená Húska - predpolnočné (nielen) hokejové zamyslenie.
  6. Jakub Cipko: Je Fico ruský agent?
  7. Rastislav Puchala: Ohavní kolaboranti
  8. Ondrej Putra: India a Pakistan nie sú tak ďaleko I. - História
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 019
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 778
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 478
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 874
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 865
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu