NITRA. Pred 250 rokmi skrotilo ľudstvo silu pary a nastala priemyselná revolúcia. Parné vlaky dramaticky zvýšili mobilitu cestujúcich a prepravovaných tovarov. Dnes sú rušne poháňané parou históriu, no stále tešia dospelých i deti. I keď len v múzeu.
Na historickej železničke v nitrianskom skanzene začali premávať vlakové súpravy v piatok 23. augusta 1985. V tento deň sa na trať vydal dnes už vyše storočný parný rušeň U 34.901. Za tri týždne sa vo vláčiku odviezlo vyše 20 tisíc natlačených návštevníkov. Trať vtedy merala iba 600 metrov a mala tvar písmena S.
Buržoázny prežitok
Dnes majú koľaje 2,6 kilometra, s jedným uzavretým okruhom a priamou trasou spájajúcou múzeum so vstupnou časťou výstavného areálu. Rušne môžu aj cúvať, ale dym z komína by začmudil cestujúcich vo vozňoch. Železnička je jediná svojho druhu na Slovensku - s prívlastkom poľná. Ostatné podobné železnice sú lesné.
Zo začiatku nemala železnička ustlané na ružiach. Moderným socialistickým poľnohospodárom vŕtal v hlave ideologický podtext. „Veď väčšinu poľných železníc budovali veľkostatkári a kapitalisti," hovorili vtedajší kritici. Železničku spájali podľa dobovej doktríny s vykorisťovaním pracujúcich a triednym bojom. Najmä v 70. rokoch bolo v móde podobné „buržoázne prežitky" masívne likvidovať. Železniční nadšenci potom prechádzali šrotoviská a zachraňovali vláčiky.
25 rokov premávky
Napokon, ľahké to Nitrianska poľná železnica nemá ani dnes. Počas Autosalónu 2008 vláčiky prvýkrát nepremávali a rozhodnutie o prevádzke viselo na vlásku aj pred Agrokomplexom 2009. Funguje hlavne vďaka láske ľudí, ktorí sa o jej prevádzku starajú. Dnes sa železnica pripravuje na výstavu Agrokomplex 2010. V súťaži o najobľúbenejšiu atrakciu Nitrianskeho kraja získala piate miesto. Vozne sa natierajú, mašinky sa opravujú, vymieňajú sa súčiastky, kontrolujú sa podvozky. Na železničnej trati sa vymenilo tento rok 590 podvalov.
Historické rušne a vozne majú rôznu minulosť. Napríklad vozeň Saling z Dobroče prevážal partizánov počas Slovenského národného povstania. Niektoré vláčiky pracovali v železiarňach v Podbrezovej či českom Kráľovom Dvore. Vyše storočné kryté vozne s pieckou z Korytnice vozili ľudí do kúpeľov. Niektoré mašinky majú aj meno napríklad rušeň Bibiana, vyrobený za českého protektorátu, ktorý stojí pred hlavným vchodom do výstavného areálu Agrokomplex, či rušeň Križko, ktorý je perlou medzi vláčikmi.
Posledný menovaný stroj nesie meno podľa Ladislava Križana, o ktorom pracovníci železnice hovoria ako o otcovi poľnej železnice, bez ktorého by v Nitre nebol ani jeden stroj. Rušeň Križko vyrobili v roku 1918. V roku 1987 bol úplne zničený a zdevastovaný. Českí historici ho vyhlásili za neopraviteľný - a docent Križan ho predsa len opravil a uviedol do prevádzky.
Vlakoví nadšenci
Prednostom Nitrianskej poľnej železnice je už 25 rokov Wáclav Gidaszewski, ktorý si svoj koníček vo vlakoch viditeľne užíva. Počas prevádzky sa rád oblieka do historických odevov, pretože to podľa neho neodmysliteľne patrí k železnici. Pamätá si všetkých ľudí, ktorí sa okolo železničky otočili. Pracoval tu napríklad Ján Burian, vzdialený príbuzný slávneho komika Vlastu Buriana. Prvým rušňovodičom bol Jaroslav Čajka z Veselí nad Moravou, ktorého mladší železničiari volali tatko.
Dnes rušne riadi šesť rušňovodičov - vždy po dvoch. Práca to nie je vždy ľahká, z pece sála veľké teplo a v kabíne je vždy okolo 60 stupňov Celzia. Najstarší rušňovodič je Viliam Babulic, naopak najmladší je Marek Szabo, ktorý prevádzkuje detskú železničku. Maličkého Mareka priniesol k vlakom pred 25 rokmi legendárny Laco Križan a prednosta Wáclav Gidaszewski o ňom vraví, že je druhý najstarší člen železnice. Voľakedy železnicu navštevoval aj herec Jožko Dóci, ktorý si chodil páliť vínovicu do pálenice v skanzene.
Mohykánom starostlivosti o rušne je Jozef Grajciar ktorý je medzinárodným - a jedným z posledných - odborníkom na medené kotle. So svojimi kolegami - rušňovodičmi sa stará o celý vozový park železničky. Jozef Košťál predvádza pri oprave rušňa svoju schopnosť vliezť do pece hlavou dopredu maličkým otvorom a bez ujmy na zdraví šikovne zase vyliezť.
Najbližšie bude Nitrianska poľná železnica v prevádzke počas výstavy Agrokomplex 2010. V rámci výročia pripravili pracovníci múzea zvláštne historické lístky z kartónu, na aké sa cestovalo za starých čias.
Prednosta železnice, opravár kotlov a rušňovodič.
Jozef Košťál baví kamarátov svojím obľúbeným trikom - vojde do kotla mašinky.