Streda, 20. september, 2017 | Meniny má Ľuboslav(a)
Pridajte si svoje mesto

Nitrianska poľná železnica oslavuje 25 rokov prevádzky

Dvadsaťpäť rokov premávajú na trati v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea staré vláčiky s vozňami.

Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol.(Zdroj: STANO ŠIMO)

NITRA. Pred 250 rokmi skrotilo ľudstvo silu pary a nastala priemyselná revolúcia. Parné vlaky dramaticky zvýšili mobilitu cestujúcich a prepravovaných tovarov. Dnes sú rušne poháňané parou históriu, no stále tešia dospelých i deti. I keď len v múzeu.

Na historickej železničke v nitrianskom skanzene začali premávať vlakové súpravy v piatok 23. augusta 1985. V tento deň sa na trať vydal dnes už vyše storočný parný rušeň U 34.901. Za tri týždne sa vo vláčiku odviezlo vyše 20 tisíc natlačených návštevníkov. Trať vtedy merala iba 600 metrov a mala tvar písmena S.

Buržoázny prežitok

Dnes majú koľaje 2,6 kilometra, s jedným uzavretým okruhom a priamou trasou spájajúcou múzeum so vstupnou časťou výstavného areálu. Rušne môžu aj cúvať, ale dym z komína by začmudil cestujúcich vo vozňoch. Železnička je jediná svojho druhu na Slovensku - s prívlastkom poľná. Ostatné podobné železnice sú lesné.

Zo začiatku nemala železnička ustlané na ružiach. Moderným socialistickým poľnohospodárom vŕtal v hlave ideologický podtext. „Veď väčšinu poľných železníc budovali veľkostatkári a kapitalisti," hovorili vtedajší kritici. Železničku spájali podľa dobovej doktríny s vykorisťovaním pracujúcich a triednym bojom. Najmä v 70. rokoch bolo v móde podobné „buržoázne prežitky" masívne likvidovať. Železniční nadšenci potom prechádzali šrotoviská a zachraňovali vláčiky.

25 rokov premávky

Napokon, ľahké to Nitrianska poľná železnica nemá ani dnes. Počas Autosalónu 2008 vláčiky prvýkrát nepremávali a rozhodnutie o prevádzke viselo na vlásku aj pred Agrokomplexom 2009. Funguje hlavne vďaka láske ľudí, ktorí sa o jej prevádzku starajú. Dnes sa železnica pripravuje na výstavu Agrokomplex 2010. V súťaži o najobľúbenejšiu atrakciu Nitrianskeho kraja získala piate miesto. Vozne sa natierajú, mašinky sa opravujú, vymieňajú sa súčiastky, kontrolujú sa podvozky. Na železničnej trati sa vymenilo tento rok 590 podvalov.

Historické rušne a vozne majú rôznu minulosť. Napríklad vozeň Saling z Dobroče prevážal partizánov počas Slovenského národného povstania. Niektoré vláčiky pracovali v železiarňach v Podbrezovej či českom Kráľovom Dvore. Vyše storočné kryté vozne s pieckou z Korytnice vozili ľudí do kúpeľov. Niektoré mašinky majú aj meno napríklad rušeň Bibiana, vyrobený za českého protektorátu, ktorý stojí pred hlavným vchodom do výstavného areálu Agrokomplex, či rušeň Križko, ktorý je perlou medzi vláčikmi.

Posledný menovaný stroj nesie meno podľa Ladislava Križana, o ktorom pracovníci železnice hovoria ako o otcovi poľnej železnice, bez ktorého by v Nitre nebol ani jeden stroj. Rušeň Križko vyrobili v roku 1918. V roku 1987 bol úplne zničený a zdevastovaný. Českí historici ho vyhlásili za neopraviteľný - a docent Križan ho predsa len opravil a uviedol do prevádzky.

Vlakoví nadšenci

Prednostom Nitrianskej poľnej železnice je už 25 rokov Wáclav Gidaszewski, ktorý si svoj koníček vo vlakoch viditeľne užíva. Počas prevádzky sa rád oblieka do historických odevov, pretože to podľa neho neodmysliteľne patrí k železnici. Pamätá si všetkých ľudí, ktorí sa okolo železničky otočili. Pracoval tu napríklad Ján Burian, vzdialený príbuzný slávneho komika Vlastu Buriana. Prvým rušňovodičom bol Jaroslav Čajka z Veselí nad Moravou, ktorého mladší železničiari volali tatko.

Dnes rušne riadi šesť rušňovodičov - vždy po dvoch. Práca to nie je vždy ľahká, z pece sála veľké teplo a v kabíne je vždy okolo 60 stupňov Celzia. Najstarší rušňovodič je Viliam Babulic, naopak najmladší je Marek Szabo, ktorý prevádzkuje detskú železničku. Maličkého Mareka priniesol k vlakom pred 25 rokmi legendárny Laco Križan a prednosta Wáclav Gidaszewski o ňom vraví, že je druhý najstarší člen železnice. Voľakedy železnicu navštevoval aj herec Jožko Dóci, ktorý si chodil páliť vínovicu do pálenice v skanzene.

Mohykánom starostlivosti o rušne je Jozef Grajciar ktorý je medzinárodným - a jedným z posledných - odborníkom na medené kotle. So svojimi kolegami - rušňovodičmi sa stará o celý vozový park železničky. Jozef Košťál predvádza pri oprave rušňa svoju schopnosť vliezť do pece hlavou dopredu maličkým otvorom a bez ujmy na zdraví šikovne zase vyliezť.

Najbližšie bude Nitrianska poľná železnica v prevádzke počas výstavy Agrokomplex 2010. V rámci výročia pripravili pracovníci múzea zvláštne historické lístky z kartónu, na aké sa cestovalo za starých čias.

Prednosta železnice, opravár kotlov a rušňovodič.

Jozef Košťál baví kamarátov svojím obľúbeným trikom - vojde do kotla mašinky.


  1. Slovensku hrozí blamáž: Úrady 25 rokov nerozhodli o pozemkoch slávneho rodu Foto 11 388
  2. Naraz odstúpilo celé vedenie dediny. Starosta hovorí o šikanovaní podnikateľom 9 200
  3. Mladík utiekol pred policajtmi, pravdepodobne je ozbrojený 687
  4. Primátor Galanty bol opäť pred súdom ako obžalovaný. Stojí za tým Gaulieder, tvrdí 455
  5. Lapáš ďakuje Veľkému Zálužiu 433
  6. Gól jesene č. 4: rýchlik Matej Blaži a jeho finálna zasekávačka (+VIDEO) 321
  7. Hrať v nitrianskom divadle je môj splnený sen, hovorí Ján Koleník 285
  8. Domáce hradby odolali Foto 281
  9. Pri dopravnej nehode v Nitre zomrel 70-ročný český vodič 224
  10. Bilkó chytil dve penalty 194

Najčítanejšie správy

Nitra

Slovensku hrozí blamáž: Úrady 25 rokov nerozhodli o pozemkoch slávneho rodu

Traja súrodenci sa štvrť storočia nemôžu domôcť pozemkov po predkoch, na ktoré majú zo zákona právo. Bezradnosť v boji so slovenskými úradmi ich zrejme poženie až na medzinárodné súdy.

Naraz odstúpilo celé vedenie dediny. Starosta hovorí o šikanovaní podnikateľom

Doplňujúce voľby budú až na jar. Kto dovtedy povedie Žitavany, nie je zatiaľ jasné.

Mladík utiekol pred policajtmi, pravdepodobne je ozbrojený

Polícia vyhlásila po obyvateľovi Váhoviec celoštátne pátranie.

Primátor Galanty bol opäť pred súdom ako obžalovaný. Stojí za tým Gaulieder, tvrdí

Svedeckú výpoveď Františka Gauliedera spochybnil obhajca Petra Pašku. Podľa neho je procesne nepoužiteľná.

Lapáš ďakuje Veľkému Zálužiu

Futbalový zápas Lapáša s Veľkým Zálužím sa v nedeľu neodohral.

Blízke regióny

Nový šéf dostavby Mochoviec už neočakáva veľké zmeny v projekte

Na treťom bloku Atómovej elektrárne Mochovce sa už začal proces spúšťania, ktorý je v súčasnosti dokončený na desať percent.

Policajti pátrajú po mladíkovi, môže byť ozbrojený a nebezpečný +video, foto

Iba 19 ročný Patrik Žigo z Váhoviec je podozrivý zo spoluúčasti na ozbrojenom prepade čerpacej stanice v Pustých Úľanoch.

Pri autonehode zahynula 58-ročná žena

Tragická dopravná nehoda sa stala krátko pred 8:00 v okrese Topoľčany, zahynula pri nej 58-ročná žena.

Pri školskej jedálni sa zrazili dve autá

Nehoda sa stala dnes krátko pred jedenástou. Dvoch zranených previezli do nemocnice.

Levickú nemocnicu už prevzala skupina AGEL. Čakajú ju viaceré zmeny

V budúcnosti sa má Nemocnica Levice združiť s ďalšími dvomi nemocnicami v regióne.

Všetky správy

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

Developer, ktorý mal vlani dokončiť rekonštrukciu hlavnej stanice, výpoveď nájmu pozemkov spochybňuje.

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Petra Sagana čakajú už ôsme majstrovstvá sveta. Pozrite, ako sa mu darilo na tých predchádzajúcich.

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Hurikán Maria mierne zoslabol a dorazil na pobrežie Portorika.

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

Kam vyraziť