Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Nitrianska poľná železnica oslavuje 25 rokov prevádzky

Dvadsaťpäť rokov premávajú na trati v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea staré vláčiky s vozňami.

Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol.Kotol vyžaduje pravidelnú výmenu tyčiek, inak by sa roztiahol a roztrhol. (Zdroj: STANO ŠIMO)

NITRA. Pred 250 rokmi skrotilo ľudstvo silu pary a nastala priemyselná revolúcia. Parné vlaky dramaticky zvýšili mobilitu cestujúcich a prepravovaných tovarov. Dnes sú rušne poháňané parou históriu, no stále tešia dospelých i deti. I keď len v múzeu.

Na historickej železničke v nitrianskom skanzene začali premávať vlakové súpravy v piatok 23. augusta 1985. V tento deň sa na trať vydal dnes už vyše storočný parný rušeň U 34.901. Za tri týždne sa vo vláčiku odviezlo vyše 20 tisíc natlačených návštevníkov. Trať vtedy merala iba 600 metrov a mala tvar písmena S.

Skryť Vypnúť reklamu

Buržoázny prežitok

Dnes majú koľaje 2,6 kilometra, s jedným uzavretým okruhom a priamou trasou spájajúcou múzeum so vstupnou časťou výstavného areálu. Rušne môžu aj cúvať, ale dym z komína by začmudil cestujúcich vo vozňoch. Železnička je jediná svojho druhu na Slovensku - s prívlastkom poľná. Ostatné podobné železnice sú lesné.

Zo začiatku nemala železnička ustlané na ružiach. Moderným socialistickým poľnohospodárom vŕtal v hlave ideologický podtext. „Veď väčšinu poľných železníc budovali veľkostatkári a kapitalisti," hovorili vtedajší kritici. Železničku spájali podľa dobovej doktríny s vykorisťovaním pracujúcich a triednym bojom. Najmä v 70. rokoch bolo v móde podobné „buržoázne prežitky" masívne likvidovať. Železniční nadšenci potom prechádzali šrotoviská a zachraňovali vláčiky.

Skryť Vypnúť reklamu

25 rokov premávky

Napokon, ľahké to Nitrianska poľná železnica nemá ani dnes. Počas Autosalónu 2008 vláčiky prvýkrát nepremávali a rozhodnutie o prevádzke viselo na vlásku aj pred Agrokomplexom 2009. Funguje hlavne vďaka láske ľudí, ktorí sa o jej prevádzku starajú. Dnes sa železnica pripravuje na výstavu Agrokomplex 2010. V súťaži o najobľúbenejšiu atrakciu Nitrianskeho kraja získala piate miesto. Vozne sa natierajú, mašinky sa opravujú, vymieňajú sa súčiastky, kontrolujú sa podvozky. Na železničnej trati sa vymenilo tento rok 590 podvalov.

Historické rušne a vozne majú rôznu minulosť. Napríklad vozeň Saling z Dobroče prevážal partizánov počas Slovenského národného povstania. Niektoré vláčiky pracovali v železiarňach v Podbrezovej či českom Kráľovom Dvore. Vyše storočné kryté vozne s pieckou z Korytnice vozili ľudí do kúpeľov. Niektoré mašinky majú aj meno napríklad rušeň Bibiana, vyrobený za českého protektorátu, ktorý stojí pred hlavným vchodom do výstavného areálu Agrokomplex, či rušeň Križko, ktorý je perlou medzi vláčikmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledný menovaný stroj nesie meno podľa Ladislava Križana, o ktorom pracovníci železnice hovoria ako o otcovi poľnej železnice, bez ktorého by v Nitre nebol ani jeden stroj. Rušeň Križko vyrobili v roku 1918. V roku 1987 bol úplne zničený a zdevastovaný. Českí historici ho vyhlásili za neopraviteľný - a docent Križan ho predsa len opravil a uviedol do prevádzky.

Vlakoví nadšenci

Prednostom Nitrianskej poľnej železnice je už 25 rokov Wáclav Gidaszewski, ktorý si svoj koníček vo vlakoch viditeľne užíva. Počas prevádzky sa rád oblieka do historických odevov, pretože to podľa neho neodmysliteľne patrí k železnici. Pamätá si všetkých ľudí, ktorí sa okolo železničky otočili. Pracoval tu napríklad Ján Burian, vzdialený príbuzný slávneho komika Vlastu Buriana. Prvým rušňovodičom bol Jaroslav Čajka z Veselí nad Moravou, ktorého mladší železničiari volali tatko.

Dnes rušne riadi šesť rušňovodičov - vždy po dvoch. Práca to nie je vždy ľahká, z pece sála veľké teplo a v kabíne je vždy okolo 60 stupňov Celzia. Najstarší rušňovodič je Viliam Babulic, naopak najmladší je Marek Szabo, ktorý prevádzkuje detskú železničku. Maličkého Mareka priniesol k vlakom pred 25 rokmi legendárny Laco Križan a prednosta Wáclav Gidaszewski o ňom vraví, že je druhý najstarší člen železnice. Voľakedy železnicu navštevoval aj herec Jožko Dóci, ktorý si chodil páliť vínovicu do pálenice v skanzene.

Mohykánom starostlivosti o rušne je Jozef Grajciar ktorý je medzinárodným - a jedným z posledných - odborníkom na medené kotle. So svojimi kolegami - rušňovodičmi sa stará o celý vozový park železničky. Jozef Košťál predvádza pri oprave rušňa svoju schopnosť vliezť do pece hlavou dopredu maličkým otvorom a bez ujmy na zdraví šikovne zase vyliezť.

Najbližšie bude Nitrianska poľná železnica v prevádzke počas výstavy Agrokomplex 2010. V rámci výročia pripravili pracovníci múzea zvláštne historické lístky z kartónu, na aké sa cestovalo za starých čias.

Prednosta železnice, opravár kotlov a rušňovodič.

Jozef Košťál baví kamarátov svojím obľúbeným trikom - vojde do kotla mašinky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 569
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 798
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 585
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 540
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 824
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 723
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 575
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 171
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Brehy Nitry prepojí cyklolávka. Bude neskôr a drahšia, ako plánovali

Mesto podpísalo s firmou dodatok, práce naviac z eurofondov nezaplatí.

Cyklolávka prepojí Wilsonovo nábrežie a Nábrežie nábrežie.
VRÁBEĽSKÝ FUTBAL POD MIKROSKOPOM

Región hore nohami, tím bez hviezd slávi rekordnú jeseň aj autonómiu

Vrábľania sú šokovaní sami zo seba.

Futbalisti Vrábeľ sa radujú zo skvostnej jesene. Nečakane.

Nitrianska galéria predstaví tvorbu Danice Pištekovej

Jej diela, ktoré sú presahom odevu a architektúry, budú prezentované na výstave s názvom Shirt strih.

Architektka Danica Pišteková tvorí na báze vzájomných presahov odevu a architektúry.

Nitrianske divadlá opäť nemôžu hrať. DAB reaguje na kritickú situáciu

Predstavenia sú síce zrušené, no práce na inscenáciách pokračujú.

Zo septembrovej premiéry inscenácie Láska slečny Elliotovej v DAB v Nitre.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Už ste čítali?