JEDLINY. Na zemi v rekreačnom zariadení Jedliny leží čierne vrece naplnené vodou. Svieti naň slnko a okolo neho stojí skupina školákov so svojou lektorkou, Ľubomírou Valovičovou z Katedry fyziky na nitrianskej UKF. Do pôdy zapichujú deti teplomer. „Akú tam máme teplotu?" spýta sa Valovičová. „Dvestojedenásť stupňov," bez váhania jej povie dievča. „Desatinnú čiarku nevidíš?" prevráti očami lektorka. A muž v pozadí utrúsi, že asi stojíme na láve...
Kolektor na vodu do sprchy
Na časť vreca umiestnia deti alobal aj biely papier. A skúmajú, ako na dva rôznofarebné povrchy zapôsobí žiarenie svetla. Matematicko-fyzikálna skupina Ľubomíry Valovičovej vytvárala slnečné kolektory. „Deti si naštudujú, že čierna farba pohlcuje svetlo, biela ho odráža. Od alobalu sa svetlo bude odrážať, ale ak ho správne natočíme, môže fungovať aj ako zrkadlo a teplo sústrediť do jedného bodu," opisuje Valovičová spôsob, ako sa deti postupne dostávali k výrobe slnečných kolektorov. Zafarbili napríklad aj fľaše s vodou, jednu na bielo, druhú na čierno. Nechali ju na slnku zopár minút. Výsledok sa dostavil rýchlo, v čiernej fľaši bola teplota vody aj o dva stupne vyššia. „Cez víkend chcem mať hotové slnečné kolektory, tak, aby som sa mohla tou vyhrievanou vodou sprchovať," zavelila Ľubomíra Valovičová.
„Deti musia prísť na to, aké farby potrebujú, ako ich majú poskladať, aby dosiahli výkon kolektora a výhrevnosť, akú potrebujú," povedal Ján Ondruška z katedry fyziky.
Prírodovedný tábor s názvom Prírodovedná ochutnávka organizovala Fakulta prírodných vied UKF.
Tri projekty
Tri skupiny detí, ktoré prišli do Rekreačného zariadenia Jedliny neďaleko Kostolian pod Tribečom, pracovali na troch rôznych projektoch.
„Moja skupina robí návrh funkčného využitia plôch areálu Rekreačného zariadenia Jedliny. Časť z nich urobí mapu, druhá časť vymýšľa nové funkčné využitie plôch, ktoré tu sú. To znamená, že kritickými očami posúdia, čo by tu chceli mať, ale potom musia pracovať s reálnymi cenami a reálnymi dátami," vysvetľuje Imrich Jakab z katedry ekológie a environmentalistiky. Presne tak, ako sa robí aj skutočný projekt, teda žiadne utopické a idealizované predstavy.
Posledná skupina pod vedením Silvie Jakabovej skúmala rastliny. „Sledujeme, z čoho sú zložené, rovnako nás zaujíma aj obsah anorganických látok v rastline," hovorí Jakabová.
Deti prírodné vedy bavili aj napriek tomu, že prázdninovali. „Aj by som si vedela predstaviť, že pôjdem nejaký prírodovedný predmet študovať," povedala Raania Dabousová z Bratislavy.