NITRA. Súčasťou tohtoročného Agrokomplexu boli aj združenia galantsko-dunajskostredských obcí, ktorí sa prezentovali v rámci programu Leader. Ten má za úlohu pomáhať v rozvoji vidieckych oblastí.
Malé ministerstvo
Do programu Leader sú obce, miestni podnikatelia, organizácie a aktivisti združení do mikroregiónov-miestnych ak-čných skupín Stará Čierna voda (Dolné Saliby, Horné Saliby, Jahodná, Kráľov Brod, Tomášikovo, Vozokany) a Dudváh (Čierna Voda, Čierny Brod, Dolná Streda, Gáň, Kajal, Košúty, Malá Mača, Matúškovo, Mostová, Topoľnica, Váhovce, Veľká Mača) zapojené už niekoľko rokov. Hlavným cieľom oboch skupín je zvyšovať kvalitu života ich miestnych obyvateľov. Dosahujú to tým, že o všetkých projektoch, vrátane ich podania a vyhodnotenia, rozhodujú sami.
„Fungujeme ako malé ministerstvo. V novembri 2009 sme podpísali zmluvu s Pôdohospodárskou platobnou agentúrou na finančnú podporu z eurofondov v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2007 - 2013 vo výške zhruba 2,5 milióna eur, využijeme ich na rôzne rekonštrukcie. V prvom kole projektových výziev bol najväčší záujem o obnovy domov smútku. Pravdepodobne preto, lebo doposiaľ na to výzvy neboli," povedal Ľudovít Kovács, manažér MAS Stará Čierna voda.
„Výhodu pociťujeme v tom, že projekty posudzujeme na úrovni regiónu a nie ministerstvo, schvaľujeme to, čo sme si predsavzali, pretože iba my najlepšie vieme, čo je pre nás prioritné," hovorí starosta Veľkej Mače Štefan Lancz.
Niektorým starostom však prekáža zdĺhavá byrokracia.
„Hotové projekty sme odovzdali na Ministerstvo pôdohospodárstva SR 15.mája a odvtedy čakáme na podpísanie zmlúv. To by predsa tak nemalo fungovať," sťažuje si hlava obce Horné Saliby Pavol Dobosy.
„Podal som projekt na kultúrny dom, zatiaľ žiadnu odpoveď nemám. Keď mi financie odklepnú v septembri, kedy začnem s rekonštrukciou?" pýta sa Pavel Račko, starosta Kráľovho Brodu.
Spropagujú kúpaliská
Hoci sa obce podľa slov manažéra Ľudovíta Kovácsa momentálne zameriavajú najmä na infraštrukturálne projekty, neobchádzajú ani rozvoj turizmu. Začínajú spoločne propagovať región, aby prilákali turistov.
„Po úspešnosti jedného projektu máme v pláne začať vytvárať regionálne mapy na rozvoj cestovného ruchu, prvé spoločné propagačné materiály, infokiosky, svetelné panely s regionálnymi informáciami. Tiež by sme chceli spoločne propagovať termálne kúpaliská, nakoľko ich v okruhu dvadsiatich piatich kilometrov máme až päť. Je veľká škoda, že navzájom nespolupracujú, chceli by sme to zmeniť. Do budúcna chceme presadiť aj obchod s miestnymi produktmi."