NITRA. Od začiatku roka prijala Slovenská obchodná inšpekcia v Nitre okolo 850 podnetov od spotrebiteľov. Riaditeľ inšpekcie Juraj Duchovič hovorí, že pracovníci úradu prešetrujú všetky podnety. Podnety je možné podávať osobne, telefonicky, písomne či cez internet. Ak spotrebiteľ oznámi kontakt, tak dostane aj oficiálnu odpoveď. Slovenská obchodná inšpekcia vykonáva dozor nad dodržiavaním zhruba 20 zákonov. Prirátať treba i nariadenia vlády SR, nariadenia európskeho parlamentu a nariadenia Rady ES.
„Podnety sa týkajú všetkého možného. Od reklamácií výrobkov po sťažnosti na novú zatekajúcu strechu, čo je dosť drahá záležitosť," hovorí Duchovič. „Mali sme napríklad aj prípad zlého zateplenia stavby. Majiteľ budovy si zaplatil skúšku termovíziou a dokázal tepelné úniky." Z úplne iného súdka je téma ochranných značiek. Pred časom napríklad všetci prevádzkari v pohostinstvách predávali Kofolu, hoci originálny nápoj čapovali možno v tretine prípadov. Dnes si už majitelia výčapov dávajú pozor a nápoje označujú správnymi názvami.
Pokuty idú do rozpočtu štátu
Tento rok nitrianski inšpektori odobrali z trhu zhruba 30 výrobkov a poslali na testovanie do akreditovaných skúšobní alebo laboratórií. Riaditeľ inšpekcie Duchovič vysvetľuje, že zvyčajne polovica z týchto vzoriek sa ukáže byť ako nevyhovujúca pre náš trh. „Nechali sme napríklad otestovať dve detské autosedačky, ktoré v skúšobni zničili. Sedačky nevydržali predpísané testy. Okrem škody zničených vzoriek vznikne predajcovi celý rad nákladov - skúška niečo stojí, musí zaplatiť sankciu vyrúbenú inšpekciou, musí prijať späť už predaný tovar od spotrebiteľov a vrátiť im peniaze. Plus, nemôže rátať, že norme nevyhovujúce výrobky predá na slovenskom trhu."
Inšpekcia v Nitre dozerá na široké spektrum tovarov a služieb - zásielkové služby, elektronický obchod, stavebné materiály, chémiu, podomový predaj, vyúčtovania nákladov súvisiacich s užívaním bytov, služby správy bytov, hračky, oblečenie a ďalšie. V zimnom období po Vianociach sú častou témou reklamácie darčekov. Na konci leta sa zase riešia reklamácie zájazdov a sťažnosti na cestovné kancelárie. V prípade pokuty idú všetky peniaze do štátneho rozpočtu.
Nízka kvalita z Číny
Na hlavnej internetovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie www.soi.sk je zverejnený zoznam nebezpečných výrobkov. Táto databáza, ktorá má chrániť slovenského spotrebiteľa obsahuje veľmi často výrobky s označením „Made in China". Duchovič povedal, že uznáva, že čínsky tovar na tržniciach je lacný a menej kvalitný. „Pokiaľ však má klientelu a spĺňa slovenské normy, má svoje opodstatnenie. Pokiaľ si pozriete visačky v značkovom kamennom obchode, možno zistíte, že i tento tovar pochádza z Číny a juhovýchodnej Ázie."
Juraj Duchovič si myslí, že stále veľa ľudí nemá presnú predstavu o procese reklamácie. Preto inšpekcia často pomáha spotrebiteľovi v podobných záležitostiach. V zákone sa napríklad píše, že predajca musí prijať každú reklamáciu. Niekedy sa ľudia nechajú odbiť, hoci do 12 mesiacov od kúpy tovaru pri zamietnutí reklamácie musí predávajúci vyhotoviť na vlastné náklady odborný posudok a od 12 do 24 mesiacov od zakúpenia musia dostať aspoň kontakt, kde si posudok môžu nechať vyhotoviť. Často ľudia pýtajú naspäť peniaze, ale na to to majú nárok len v dvoch špecifických prípadoch. Predajca môže napríklad nechať výrobok do 30 dní opraviť.
Pre nákup tovaru cez internet platia iné pravidlá - napríklad zákazník má do 7 pracovných dní právo vrátiť výrobok bez udania dôvodu. Obchodná inšpekcia skúma aj centrá, kde sa predáva tovar elektronickou cestou.